prijs ruwvoeranalyse

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: prijs ruwvoeranalyse

Berichtdoor Arie » za apr 04, 2015 18:13

Sander schreef:hier schandalig duur net als grondmonsters, maar door mestwetgeving wel een nuttige investering. maar dat weet blgg ook en die trekt ons allemaal flink een poot uit

Hier Lab Zeeuws Vlaanderen sinds een paar jaar. Ronde balen monster: € 56.13 per monster ex. btw. Graskuil monster € 83.13 ex. btw. Beide gewoon BEX waardige monsters. Waarom balen goedkoper is weet ik niet precies, worden geen mineralen gemeten denk :roll: € 83.13 ex. btw. is dus net geen € 100, vroeger bij BLGG was da bij ons volgens mij ongeveer € 120 per monster.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Dolph » za apr 04, 2015 19:11

Ronde balen monster is makkelijker te nemen met een pen steken ze die. Kuilbult meer werk en met machine erin boren verklaring voor prijsverschil :?: :!:
Dolph

Interesses: ja

Berichtdoor walmark » za apr 04, 2015 19:29

wim van ginkel schreef:doe hier gewoon iedere snede en bijde mais silo's één monster kost me ca 900 euro da's toch pinuts op de totale voerkosten :?: :?: :?: :shock: :shock:
meten is weten :yes:
ben ervan overtuigd dat veel van die vage klachten die je overal hoort gewoon te maken heeft dat koeien niet goed gevoerd worden :!: :!:
voeren is alfa en omega :idea:

:yes: probleem is alleen dat men die individuele uitslagen te letterlijk met 2 cijfers achter de komma voor heilig verklaart :?
Als je een paar monsters van dezelfde bult neemt, zie je vaak behoorlijke verschillen :shock: Het is een mooi begin, maar als de koeien je vertellen, dat het eigenlijk anders werkt, telt dat voor mij veel zwaarder :yes:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor boer pieter » za apr 04, 2015 19:57

vind ik ook, heb wel eens een analyse gehad waar niks van klopte en toen een nieuwe laten maken die totaal verschillend was op het zelfde plek gestoken :shock: sind dien worden hier geen analyses meer gemaakt ,en gaat niet om het geld wil best betalen maar dan moet het wel goed zijn
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » za apr 04, 2015 22:44

als je 2 exact gelijke grasmonsters heb , en je stuur ze naar 't zelfde lab
en bij de een zet je "engels raai maaidatum 1 mei" en de ander "rietzwenk maaidatum 20 mei"
krijg je de uitslagen : 1000 VEM en 700 VEM
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor wim van ginkel » zo apr 05, 2015 09:04

walmark schreef:
wim van ginkel schreef:doe hier gewoon iedere snede en bijde mais silo's één monster kost me ca 900 euro da's toch pinuts op de totale voerkosten :?: :?: :?: :shock: :shock:
meten is weten :yes:
ben ervan overtuigd dat veel van die vage klachten die je overal hoort gewoon te maken heeft dat koeien niet goed gevoerd worden :!: :!:
voeren is alfa en omega :idea:

:yes: probleem is alleen dat men die individuele uitslagen te letterlijk met 2 cijfers achter de komma voor heilig verklaart :?
Als je een paar monsters van dezelfde bult neemt, zie je vaak behoorlijke verschillen :shock: Het is een mooi begin, maar als de koeien je vertellen, dat het eigenlijk anders werkt, telt dat voor mij veel zwaarder :yes:

dat vind ik ook hoor maar zo'n analyse geeft je wel een goede eerste indruk van een kuil en gaat mij ook veel meer om de verteerbaarheid snelheid en suiker als de vem
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor boer pieter » zo apr 05, 2015 09:13

wat ik mij wel eens afvraag hoe dat kan ,heb die man wel eens gevraagt en dan trekt ie de schouders op ,heb toen maar een rekening betaalt dat was wel weer netjes :yes:
boer pieter

Berichtdoor wim van ginkel » zo apr 05, 2015 09:27

boer pieter schreef:wat ik mij wel eens afvraag hoe dat kan ,heb die man wel eens gevraagt en dan trekt ie de schouders op ,heb toen maar een rekening betaalt dat was wel weer netjes :yes:

heb dat ook wel is gehad piet maar een fout is menselijk gebeurt overal en als het zo giga afwijkt dan heb je dat echt wel in de gaten hoor ben zelf ook een jaar mosternemer geweest en zo'n zakje is zo verwisseld :cry:
maar om dan gelijk maar nooit meer een monster te nemen ............ en te denken dat je alles zelf wel kan zien en inschatten (n)
wim van ginkel

Berichtdoor wim van ginkel » zo apr 05, 2015 09:29

hulsteins schreef:als je 2 exact gelijke grasmonsters heb , en je stuur ze naar 't zelfde lab
en bij de een zet je "engels raai maaidatum 1 mei" en de ander "rietzwenk maaidatum 20 mei"

daar geloof ik dus helemaal niks van (n)
niet bij blgg in iedergeval :oops:
wim van ginkel

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo apr 05, 2015 09:40

wim van ginkel schreef:
hulsteins schreef:als je 2 exact gelijke grasmonsters heb , en je stuur ze naar 't zelfde lab

daar geloof ik dus helemaal niks van (n)
niet bij blgg in iedergeval :oops:

Dat zou best kunnen, want bij een NIR analyse hebben ze bepaalde waardes nodig om mee te vergelijken, dus is het van belang om de juiste gegevens erbij te vermelden.
Als je denkt hier niets mee te kunnen en het allemaal te duur vindt moet je hier dus geen gebruik van maken.
Wij maken hier wel gebruik van en ook naar tevredenheid.
Wat wel nog eens afwijkt is de ds %, en dat heeft vaak te maken met de plek waar een kuil is gestoken want die kan sterk afwijken.
Wij bepalen de ds dan met een coster moister tester regelmatig bij het uitkuilen.
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » zo apr 05, 2015 11:20

is dat zo,n klein kookpannetje ,heeft carsten hier ook wel eens gedaan
boer pieter

Berichtdoor karst-jan » zo apr 05, 2015 11:24

boer pieter schreef:is dat zo,n klein kookpannetje ,heeft carsten hier ook wel eens gedaan

ja dat is een kook pannetje. Kost ongeveer 300 euro maar is zijn geld zeker waard!!
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Erik S. » zo apr 05, 2015 12:52

leuk die discussie op euro's en of het wel of niet waard is.

maar WAT wordt voor die paar dollar geanalyseerd en wat voor die plus 80€ :?: lijkt me ook nogal wezenlijk verschil :wink:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor poekske » zo apr 05, 2015 14:25

Neemt een hoop kuilgras die je goed mengt, deze doe je in 5pakjes en laat je alle 5 analyseren, en je hebt als je van ieder staal het beste neemt een topkuiltje,of je neemt de mindere scores en hebt een flopkuil. Vind die analyses beetje :roll:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer