Mengwagen of alternatief

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Mengwagen of alternatief

Berichtdoor Richard Veld » vr jun 05, 2015 16:39

Heeft iemand directe ervaring met het overstappen van een blokkenwagen naar mengwagen? (winst jaarlijks)
Rantsoen jaar 70/30 Kuil/mais met wat losse producten. Mais word nu in de wagen los over de kuil gestort.
Richard Veld

Re: Mengwagen of alternatief

Berichtdoor G.U. » za jun 06, 2015 12:38

Of je er nou echt zoveel voordeel mee haalt weet ik niet. Het geeft wel een extra mogelijkheid om aan het rantsoen te knutselen :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor pinguin » ma jun 08, 2015 14:21

ben wel benieuwd naar de reacties hier, mij wordt verteld dat ik door de grote selectie tussen de 1 en 3 :shock: liter melk per koe misloop in de stalperiode....

wel vaak 3-4 kuilen (natuurgras/1ste snede/najaarsgras/gps of mais) en kv aan t voerhek
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor poekske » ma jun 08, 2015 14:25

Verkopers beweren van alles...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor pinguin » ma jun 08, 2015 16:11

Waren geen verkopers die dit beweren mn voerleverancier en dierenarts

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Jozef » ma jun 08, 2015 16:15

Hier sinds ruim een jaar ook een gebruikte mengwagen. Ben niet veel gestegen in de melk, maar heb wel veel minder restvoer. Laatst een keer een dag met de ouwe blokkenwagen gevoerd, maar toen lag er de volgende dag veel meer restvoer. terwijl ik wel de zelfde kg's er voor gedraaid had.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Jozef » ma jun 08, 2015 16:16

Ben wel meer diesel kwijt natuurlijk, maar kan wel veel sneller voeren. Nu gooi ik alles in de mengwagen en hoef maar 1 keer langs het voerhek te rijden.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » ma jun 08, 2015 16:59

pinguin schreef:Waren geen verkopers die dit beweren mn voerleverancier en dierenarts

Behalve verkopers hebben mapmannen en vets ook wel es last van natte vingers :wink: dus niet teveel van aantrekken :no:
Volgens Agrifirm laatste inzicht hebben mengwagens nooit goed gewerkt 8) behalve als je nu hun 2.0 dingus gaat doen dan is er nog kans om een aanstaande faillissement af te wenden 8) :wink:

Jij voert brokjes Ping en daarmee kan jij perfect sturen tussen hp en lp koeien :yes: en dat de ene koe soms een hap natuurhooi meer pakken en een ander een hap ander gras lijkt me niet echt schokkend.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pinguin » ma jun 08, 2015 18:22

Nou probleem is dat als er natuurgras ligt en ik een baal goed gras er over draai een deel vd koeien die baal opvreten en de vaarsjes ed t daarna weer alleen met dat natuurgras moeten doen. Had afgelopen winter zeer wisselende mest oudmelkte koeien die te dik werden etc. Maar ik ben zelf ook wat terughoudend. Maar als de koeien m zelf terugbetalen scheelt t me wel boel werk

trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Flyinghollander » ma jun 08, 2015 18:49

pinguin schreef:Nou probleem is dat als er natuurgras ligt en ik een baal goed gras er over draai een deel vd koeien die baal opvreten en de vaarsjes ed t daarna weer alleen met dat natuurgras moeten doen. Had afgelopen winter zeer wisselende mest oudmelkte koeien die te dik werden etc. Maar ik ben zelf ook wat terughoudend. Maar als de koeien m zelf terugbetalen scheelt t me wel boel werk

kan je niet tijdelijk loonvoeren, kan jezelf beoordelen. Want ja als hier leest kan niemand advies geven wat iedereen heeft tweede agenda :idea: :no: :no:
Flyinghollander

Berichtdoor pinguin » ma jun 08, 2015 19:17

Geen loonvoerder in de buurt anders had ik dat afgelopen winter geprobeerd. Dit najaar mr es kijken om er 1 te huren/demo en voor een maandje

trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Sander » ma jun 08, 2015 19:21

demo proberne en geef je beetje geld derbij willen ze wel aan mee werken lijkt me. zelf uitproberen is beste weg.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Dolph » ma jun 08, 2015 19:58

Voer nu ongeveer 2,5 mnd. met een mengwagen. Ben er wel content mee! Veel meer rust in de stal doordat ze niet of nauwelijks meer kunnen selecteren. Meer melk, kan ik niet echt zeggen. De gehalten zijn wel beter en een half litertje meer dan dat we normaal ongeveer zitten misschien. Één tot drie liter meer geloof ik niet. Het lijkt er wel op dat de koeien die nu aan de melk komen het beter doen. En de mest is constanter. Een goede conclusie kun je pas geven als je het een jaartje doet denk ik. Een maandje werken met een mengwagen kun je niet veel conclusies trekken. :no:
Dolph

Interesses: ja

Berichtdoor Sander » ma jun 08, 2015 20:17

als je bijvoorbeeld voor 4 maanden een vast rantsoen kunt voeren en je doet eerst 2 maand op je oude manier en dan doe je op je nieuw bedachte manier, dan kun je volgens mij wel conclusies trekken
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor poekske » ma jun 08, 2015 20:19

Vorig jaar maandje geprobeerd. 0,00l extra melk, zelfde gehaltes. Meer werk. Dus retour
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Volgende

Keer terug naar Koe en voer