Mengwagen of alternatief

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mengwagen of alternatief

Berichtdoor john jakobs » za sep 02, 2017 11:31

Hans van Bergen schreef:
john jakobs schreef:hier met gemengd voeren begonnen ,loonwerker , in het weelinkhek wat net gaat , gaan het eens een paar maand proberen
Hoe loopt dat :?:

ben tot nu toe wel tevree, en de koeien ook heb ik het idee, gaan 3 maand draaien en dan de conclusie trekken of we er mee door gaan
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor boer pieter » za sep 02, 2017 11:40

een goede vriend van mij laat ook voeren en die is er ook super (y) mee scheelt en hoop werk en je hoeft niet zelf al die dure machines te kopen en onderhouden
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wijnbergen » ma sep 04, 2017 16:21

waarom zou dat hier niet zijn, loonvoeren, misschien de bedrijven te ver uit elkaar? lijkt mij ook wel wat.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor ruben13899 » ma sep 04, 2017 16:25

Hier in de buurt ook niet echt, ik denk dat t gewoon eigenwijzigheid is hier.
Keep calm and breed balanced cows
ruben13899

Beroep: Melkveehouder in opleiding
Interesses: Fokkerij en voer

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma sep 04, 2017 16:52

Hans van Bergen schreef::shock: wissik nie nee. Wah maken ze daar :?: site :?:

https://www.zinger.nl/
Hookwood Holsteins

Berichtdoor boer pieter » ma sep 04, 2017 19:45

hier zit een grote met 1100 koeien op 2 lokaties mk en 3 jongvee die heeft een loonwerker die het waarschijnlijk gaat proberen maar ja is wel weer een eindje van jou af koos, maar ik denk dat het hier ook wel gaat komen bij rødding zitte 3 boeren die samen een grote zelf rijder hebben
boer pieter

Berichtdoor Sander » ma sep 04, 2017 20:53

Hookwood Holsteins schreef:
Hans van Bergen schreef::shock: wissik nie nee. Wah maken ze daar :?: site :?:

https://www.zinger.nl/

:no: ik woon niet in borger he

concurrent van zinger. maar kwalitatief veel beter. Broekema eeserveen. niet die van gu, das een mechanisatiebedrijf in groene trekkers. overigens ook goedkoper dan zetor nog :P
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » ma sep 04, 2017 20:57

Henk schreef:
Een volle 20 kuuper met 75 PK dr voor :?: Hoeveel rpm maken je vijzels :?:
Je geeft al aan dat ie minder agressief meng. Dus wss weinig rpm, dus makkelijker aan te drijven :yes:

Het maakt al met al weinig uit welk merk je hebt qua vermogensvraag :no: 20 m3 voer kost met elke wagen nagenoeg effe veul kruim :idea: En is dat niet dan is er een variatie in toeren van de vijzels, slijtage of messen

ik zat ook al te denken. ik hoop dat mijn 95 pk renault straks de 19m3 goed kan doen. maar dat wordt dus eitje als ik bonte koe begrijp :D
Sander

Berichtdoor melker » ma sep 04, 2017 21:14

Voor de rekenaars heb ik uitgerekend wat het voeren met eigen mengwagen kost, afschrijven in 15 jaar, shovel en happer niet meegerekend, kom ik op 50 euro per dag excl arbeid. MEt vullen en lossen kan je er wel 3 kwartier per dag voor rekenen. DUs als loonwerker goedkoper kan dan 15 cent per koe per dag mag hij hier wel voeren :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Sander » ma sep 04, 2017 21:24

beetje overal het erf op. wagen komt nooit 100% leeg dus je krijgt ook nog dagelijks wat voer van een ander. ben er geen fan van. daarnaast in tijden van slechte melkprijs hoor je de uitbesteders vaak als eerste wat klagen over die rekeningen :wink:
Sander

Berichtdoor jan.nl » ma sep 04, 2017 21:54

Sander schreef:beetje overal het erf op. wagen komt nooit 100% leeg dus je krijgt ook nog dagelijks wat voer van een ander. ben er geen fan van. daarnaast in tijden van slechte melkprijs hoor je de uitbesteders vaak als eerste wat klagen of die rekeningen :wink:

Jij klaagt altijd :lol:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Sander » ma sep 04, 2017 22:38

altijd met reden 8)
Sander

Berichtdoor BonteKoe » ma sep 04, 2017 22:59

G.U. schreef:
BonteKoe schreef:Dat hebben wij er allemaal niet opzitten. T is een normale menger.

Oke, maar dan zit er wel een vertragingsbak op ofniet. Hoeveel kuilgras voer je in verhouding en hoeveel kg zit er in als je hem vol hebt?

Ja met vertragingsbak en die gebruiken we ook (y) . voer momenteel 1500-1800kg kuilgras beetje afhankelijk van hoe fanatiek ze in de weide zijn, Totaal 3100-3400kg. Heb er ook al een keer 3,5t kuilvoer met een beetje mais ingehad om te testen wat er mogelijk was, tot 3ton kon die het nog goed aan (y) . In het seizoen dat de koeien niet meer in de weide lopen, hebben we ook de beschikking over een wat zwaardere trekker om eventueel te mengen, dus dat loopt wel los.

Henk schreef:
BonteKoe schreef:Wij hebben een demo wagen gekocht. 2 weekjes op proef gehad en ging mooi. 20m3 wagen en kan nu voor 100mk met een trekker van 75pk voeren. Zitten op deze wagen wel aangepaste vijzels. Op een aantal bedrijven waar die al had gelopen kookte de wagen nogal over, deze zijn minder agressief.

Een volle 20 kuuper met 75 PK dr voor :?: Hoeveel rpm maken je vijzels :?:
Je geeft al aan dat ie minder agressief meng. Dus wss weinig rpm, dus makkelijker aan te drijven :yes:

Het maakt al met al weinig uit welk merk je hebt qua vermogensvraag :no: 20 m3 voer kost met elke wagen nagenoeg effe veul kruim :idea: En is dat niet dan is er een variatie in toeren van de vijzels, slijtage of messen

Geen idee hoeveel rpm de vijzels maken, 1400 toeren op de aftakas. Tuurlijk zit er wel een verschil in vermogens vraag tussen verschillende mengerts . We hebben een aantal jaren terug een 15kuubs horizontale wagen gehad daar had een 100pk trekker moeite mee als je hem een beetje vol laadde met kuilvoer.

@Sander met een Renault komt het zeker goed :yes:
BonteKoe

Interesses: moeh

Berichtdoor Henk » di sep 05, 2017 09:25

Sander schreef:beetje overal het erf op. wagen komt nooit 100% leeg dus je krijgt ook nog dagelijks wat voer van een ander. ben er geen fan van. daarnaast in tijden van slechte melkprijs hoor je de uitbesteders vaak als eerste wat klagen over die rekeningen :wink:

Is een waarheid als een koe.
Wanneer je in een fiscaal goed jaar investeert in voeder-ekwipmunt, heb je al 2 winstpunten te pakken :yes:
A) je koopt het lachend cash
B) de belasting betaalt mee

In een slecht jaar heeft een gemiddeld bedrijf als self suplyer niet jaarlijks 10.000 euro nodig voor de loonwerker.
Wel moet je nog een hele zwik diesel tellen, waardoor je zomaar 4.000 euro van die 10.000 kunt afhalen.

Maar ook dan nog heb je 6K voordeel. En bij een melkprijs van 25 ct ben je daar very blij mee :yes:
Opvallendste echter is dat bij degenen die er niet in investeren dit bespaarde bedrag ook niet in de kast hebben liggen...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di sep 05, 2017 10:05

bijna alles word geleasd henk en daarbij is er bijna niemand die maar een uurtje voert, ken er hier zat met minder koeien als melker die toch wel wel wat langer bezig zijn ,dat beetje voer van een ander zal allemaal wel mee vallen, ik zou het direkt doen
het scheelt een hoop werk ,die tijd die je bezig bent met voeren kun je dan ergens ander voor gebruiken ,1 uur per dag is 365 uur per jaar keer 25 euro is 9100 euro , geen onderhoud geen diesel enz enz, als je het voeren door een medewerker laat doen kost het nog meer, 365 is toch 10 werk weken voor een medewerker die je kunt besparen :yes:
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer