Mengwagen of alternatief

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mengwagen of alternatief

Berichtdoor jvt » ma jul 20, 2015 08:25

boer pieter schreef:keenan (y) (y)

Keenan (n) (n) (n) (n)
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor jvt » ma jul 20, 2015 08:26

HoK schreef:Hier een keenan. Ik zou niet nog een keer zo'n wagen nemen. Koeien selecteren goed vanwege het luchtige mengsel ondanks dat er weinig KV in zit (<1 kg per koe). Met 6 a 7 ltr water per koe wordt het selecteren fors minder maar dat wil niet met dit weer. Je kunt niet snijden met zo'n wagen dus al je structuurbronnen moeten kortgehakseld zijn anders selecteren ze het er zo uit. Ronde balen is een crime als je geen bale feeder hebt (wat een optie is maar eigenlijk wel verplicht is). Wel een extreem laag brandstofverbruik. Voertlekkel (van voor de euro0 emissienormen) heeft een 45 liter tank en ik hoef maar om de anderhalve week te tanken.

Liever een wagen die iets meer brandstof verbruikt en goed mengt i.p.v. dat husselen van die keenan.

(y) (y) (y) (y)
jvt

Berichtdoor jvt » ma jul 20, 2015 08:34

blijkt al uit voorgaande reacties, Keenan really sucks. Ongelooflijk veel slijtage en onderhoud aan zo'n kreng, mengt voor geen meter, zelfs met balehandler moet je opletten bij balen voeren dat je de afvoervijzel niet ram vastzet met graskuil, vijzelprofiel buigt zo om. Vraagt idd relatief weinig vermogen met mengen, maar dat doet ie dan ook niet, enkel beetje roeren. En als je dan gaat lossen moet je ineens wel minimaal 100 pk ervoor zetten omdat dat wel gigantisch veel vermogen vraagt. Om het een beetje te willen mengen moet je eigenlijk een uurtje of zes laten mengen, uiteindelijk net zoveel diesel nodig. Zou je toch nog zo'n kreng willen aanschaffen, let op slijtage ketting, dempers van de balehandler, staat van de rubberflappen op de vijzel en natuurlijk vijzel zelf.
Hier nu een gebruikte maar gereviseerde USA, (y) (y) (y) (y) , voer 75% graskuil welke is opgeraapt en gesneden op 8 cm, gaat ruim 11 ton voor het voerhek elke dag, ervoor staat gewoon een trekkertje van 120 pk en mengen op de hoge versnelling van de wagen. Rijden lukt dan echter niet meer, moeten dan wel terugschakelen bij de wagen. Als er een ton of 4 uit de wagen is schakelen we hem wel weer op de hoge versnelling, wagen is dan in notime leeg. Wou je bij de Keenan 5000 kg lossen, kun je het beste beginnen met shag roken, kun je ondertussen vast de sigaretten voor de hele dag op voorraad rollen (n) (n) (n)
jvt

Berichtdoor Dolph » ma jul 20, 2015 09:22

:lol: (y)
keenan is slecht voor je gezondheid je begint er van te roken..
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Sander » ma jul 20, 2015 09:35

ben maar blij dat die dingen zo duur zijn, anders had ik misschien ook nog zo'n ding gekocht paar jaar terug. maar later kwam hier een paar ieren op de dam en die zeiden koop nooit een keenan. daar heb ik maar naar geluisterd :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor poekske » ma jul 20, 2015 11:24

jvt schreef:blijkt al uit voorgaande reacties, Keenan really sucks. Ongelooflijk veel slijtage en onderhoud aan zo'n kreng, mengt voor geen meter, zelfs met balehandler moet je opletten bij balen voeren dat je de afvoervijzel niet ram vastzet met graskuil, vijzelprofiel buigt zo om. Vraagt idd relatief weinig vermogen met mengen, maar dat doet ie dan ook niet, enkel beetje roeren. En als je dan gaat lossen moet je ineens wel minimaal 100 pk ervoor zetten omdat dat wel gigantisch veel vermogen vraagt. Om het een beetje te willen mengen moet je eigenlijk een uurtje of zes laten mengen, uiteindelijk net zoveel diesel nodig. Zou je toch nog zo'n kreng willen aanschaffen, let op slijtage ketting, dempers van de balehandler, staat van de rubberflappen op de vijzel en natuurlijk vijzel zelf.
Hier nu een gebruikte maar gereviseerde USA, (y) (y) (y) (y) , voer 75% graskuil welke is opgeraapt en gesneden op 8 cm, gaat ruim 11 ton voor het voerhek elke dag, ervoor staat gewoon een trekkertje van 120 pk en mengen op de hoge versnelling van de wagen. Rijden lukt dan echter niet meer, moeten dan wel terugschakelen bij de wagen. Als er een ton of 4 uit de wagen is schakelen we hem wel weer op de hoge versnelling, wagen is dan in notime leeg. Wou je bij de Keenan 5000 kg lossen, kun je het beste beginnen met shag roken, kun je ondertussen vast de sigaretten voor de hele dag op voorraad rollen (n) (n) (n)

waarom niet laten snijden op 4cm?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Mellek » ma jul 20, 2015 11:51

Mengwagens, kuilfrezen, hakselaars, kneuzers, allemaal dieselslurpers leuk als de melkprijs 35-40cent is (y) maar niet zoals nu :(
Goedkoopste is gewoon (laten) kuilen met een goede snijwagen (4-5cm) lasagnekuil en afhankelijk van je voersnelheid met happer of voor minder broei kuilsnijdertje en zo voor het hek, maar als je ook maïs en hooi bijvoert alles in de blokkenwagen en leegdraaien met 60pk trekker. Of de koe zelf de wei in natuurlijk :wink:
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor boer pieter » ma jul 20, 2015 13:40

is wel waar melluk, maar van dat keenan verhaal snap ik niks heb jaren met een keenan gevoert en was super tevreden, heb ook wel eens een schut bak proef gedaan en daar uit bleek dat het gewoon een super menger is, bij mij in de studie groep zijn er een paar keenan gebruikers en een met een rmh die 2 maand geleden een nieuwe keenan heeft gekocht en ook super tevreden is ,voert volgens het mech-fiber ststeem (y) mijn mullerup mengt op de zelfde manier
http://www.keenansystem.com/documents/S ... -Paper.pdf
elk systeem is wel wat mis mee maar om nu te zeggen dat het (n) is gaat mij toch net ff te ver
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » ma jul 20, 2015 16:44

pinguin schreef:Ja maar ze worden gewoon weggebuffeld...

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Tijd voor wat crossies of zijn je oudere koeien dat :lol: Maar waarom draai je de ene baal over de andere heen, hier nu ook 1e snee balen en wat herfstkuil, hooi en maïs mineralen. En dat gaat allemaal in 1 blokkenwagen en komt er gehusselt weer uit. Collega's met krabbakken hier draaien ook alles over mekaar heen maar waarom niet door elkaar heen. Natuurlijk sorteren ze wel wat maar tegen voertijd is het voerpad bijna schoon, en ook elke dag weer schoon.
Mellek

Berichtdoor pinguin » ma jul 20, 2015 16:45

Hoe draai je dat door elkaar?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Mellek » ma jul 20, 2015 16:47

Ik snij de balen eerst doormidden met de kuilsnijder en dan met de klep de 1e snee laden en met de shovel de herfstkuil en mäis eroverheen. En dan 6x voor het voerhek langs..
Mellek

Berichtdoor poekske » ma jul 20, 2015 18:19

Pieter welke productie heb je dan met je mullerul en je keenan vroeger?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor melker » ma jul 20, 2015 18:58

Sinds we hier bierbostel in het rantsoen hebben vreten koeien alles op, omgekeerde mestwagen(volgens Henk) valt er mooi doorheen met wat mais, apv en graskuil.Kunnen tot 17 ton laden.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » ma jul 20, 2015 20:17

rond de 9500 maar dat heeft er niks mee uit te staan een goede maat van mij heeft 12000 met een keenan maar ken er ook wel met 6500 en ook wel 12000 met een rmh ,het het voer wat er in zit maar het meng proses is anders met een haspel ,het is een hele visie die bij je moet passen maar om nu te zeggen dat het niet werkt is natuurlijk kul er zijn goede voorbeelden van dat het wel werkt ,maar ook wel met andere mengers kun je goed mengen het is maar net wat bij je past
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » ma jul 20, 2015 20:50

Schudbox vertelt alleen maar of het lospatroon goed is en of je lang genoeg mengt. Koeien vertellen wel of het goed gemengd is. Als koeien van 10 tot 1 aan het roeren zijn in t voer dan is het niet goed genoeg gemengd (te veel variatie in deeltjeslengte). Maar korter snijden lukt dan niet vanwege het keenan effect. Ja ik kan er dan nog 7 liter water per koe in gooien maar dan doen ze t nog steeds te veel...

Of ik nou niet, 5 of 15 minuten nameng dan heb ik hetzelfde effect.

Maar ik zou nooit meer een keenan kopen. Het is een ervaring en ik zeg niet dat anderen die ook een keenan hebben waardeloze boeren zijn en niet kunnen melken.
HoK

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer