Mengwagen of alternatief

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mengwagen of alternatief

Berichtdoor jvt » ma jul 20, 2015 21:06

HoK schreef:Schudbox vertelt alleen maar of het lospatroon goed is en of je lang genoeg mengt. Koeien vertellen wel of het goed gemengd is. Als koeien van 10 tot 1 aan het roeren zijn in t voer dan is het niet goed genoeg gemengd (te veel variatie in deeltjeslengte). Maar korter snijden lukt dan niet vanwege het keenan effect. Ja ik kan er dan nog 7 liter water per koe in gooien maar dan doen ze t nog steeds te veel...

Of ik nou niet, 5 of 15 minuten nameng dan heb ik hetzelfde effect.

Maar ik zou nooit meer een keenan kopen. Het is een ervaring en ik zeg niet dat anderen die ook een keenan hebben waardeloze boeren zijn en niet kunnen melken.

onze grootse sterktste koeien en die nog wat horens hadden waren idd echt niet blij toen we de keenan de deur uitstampten. Eerst konden ze lekker bij de eerste twintig geloste meters staan te vreten, daar zat tenminste lekker veel maismeel en soya in, de schrale vaarsjes moesten maar aan het einde gaan vreten en nog enkel voordroogkuil happen. We hebben alles geprobeerd, verschillende mengvolgordes, nog langer laten draaien als we al deden, los gooien voor de kuil, maar het bleef gewoon drie keer niks. Mischien zijn er boeren die er wel goede resultaten mee kunnen halen ( alles gehakseld is denk ik een eerste vereiste), maar om nou 15.000 euro meer uit te gaan geven aan een wagen die eerder slechter mengt en ook nog eens meer onderhoud vraagt is toch ook een beetje teveel van het goede. Wij hadden geen keuze, hier bij overname van het bedrijf zat de keenan van 2 jaar oud bij, zodoende toen onze 7 kuubs unifeed met frees verkocht in Hollanda. Tis dat we lang werk hebben gehad om het kreng kwijt te worden, anders was ie al veel eerder van de dam geweest. Ik wordt idd nog kwaad als ik aan de wagen denk, zo'nl dure wagen, en dan zo'n drama met mengen (n) (n)
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor boer pieter » ma jul 20, 2015 21:18

ik snap er niks van betere menger vind je niet :no: maar ja wie ben ik, vind het een super consept met veel structuur en gezonde koeien , :wink: :wink:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » di jul 21, 2015 07:03

Waar blijft petro? 8)
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor h. groothuis » di jul 21, 2015 08:27

boer pieter schreef:ik snap er niks van betere menger vind je niet :no: maar ja wie ben ik, vind het een super consept met veel structuur en gezonde koeien , :wink: :wink:

achterhaald pieter :yes: , maar snap dat je het niks vind omdat je met jou systeem niks anders kunt(proberen) dus lekker zo door doen (y)
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor jvt » di jul 21, 2015 08:33

boer pieter schreef:ik snap er niks van betere menger vind je niet :no: maar ja wie ben ik, vind het een super consept met veel structuur en gezonde koeien , :wink: :wink:

val je ook niet af Pieter, hoor dat er verschil zit tussen de kleinere en grotere keenanmengers qua mengresultaat. We moeten ook niet vergeten dat wij ook werk(ten) met vrij lang gesneden gras rond de 30-35% ds. Dit met een aandeel van ruim 70% in het rantsoen. Bij ons was het in elk geval vanaf dag 1 bijzonder triest, wellicht met andere rantsoenen dat ie wel werkt. Het verhaal van meer melk met keenan geloof ik in elk geval zeker niet in, hier is sinds het vertrek alleen maar crescendo gegaan met produktie, maar er hebben wel heeeeeel veel veranderingen (het probleem van zwerfstroom) plaatsgevonden sinds afgelopen winter.
jvt

Berichtdoor poekske » di jul 21, 2015 08:46

dus hezt begint (y) te lopen?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Petro Pelgrum » di jul 21, 2015 10:34

poekske schreef:Waar blijft petro? 8)

Hallo, hier ben ik :lol:
Ik heb al meerdere keren de mening van onze koeien over een Keenan roerapparaat verteld en en ga daar ook geen energie meer aan verspillen want dat heb ik 2 jaar lang genoeg gedaan toen we zo'n ding hadden.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jvt » di jul 21, 2015 11:10

poekske schreef:dus hezt begint (y) te lopen?

ja, zitten boven 27l gemiddeld, tkt voorspeld 385 dgn, bij groot aandeel vaarzen. We zien een gigantisch verschil bij de koeien die gekalfd hebben sinds het verhelpen van de ellende vd zwerfstroom, pieken ineens wel gewoon 45-46l. Koeien die meer dan 150 dagen gekalfd hadden in maart zijn echter niet meer bijgekomen in de melk, de toen redelijk vers gekalfde wel wat, maar niet tov van daarna gekalfde. Denk als we nog een maand of 4 verder zijn de 29l nabij is bij dalend krachtvoerverbruik per kg melk. Alleen hopen we nu op een beetje snelle stijging vd melkprijs, door alle problematiek hebben we natuurlijk geen buffer kunnen vormen afgelopen twee jaar dus op t moment is het echt even zeer zuinig aan doen. Bedrijf is eindelijk klaar om nu eens geld te gaan verdienen na ruim twee jaar alleen maar kapitalen ingeduwd te hebben, hetzij in beton, hetzij in graslandvernieuwing, hetzij in achterstallig onderhoud, nederlandse belasting is ook betaald ( met heel veel plezier en liefde omdat ze daar zo'n goede dingen mee doen, zoals asielzoekers opvangen of het direct doorsturen naar griekenland (n) (n) ), maar geld verdienen bij deze melkprijs is nog ander verhaal. Blijft wel als we dit probleem nooit hadden gevonden, we over twee jaar boer af waren geweest...
jvt

Berichtdoor Mellek » di jul 21, 2015 11:36

Kijk maar eens bij de MPR van je dorp of regio en dan welke boeren met wat voor machine voeren, zegt natuurlijk niks over de gezondheid van de koe en rendement, maar hier hebben de top 3 een mengwagen, 4 een blokkenwagen, 5 watermenger, 6 vijzelbak, 7 krabbak, 8 mengwagen, 9 krabbak, 10 mengwagen. Zegt natuurlijk lang niet alles het zijn ook de hardste voerders en met een goede veestapel kom je natuurlijk ook veel verder.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor HoK » vr jul 24, 2015 21:00

Management doet meer als een mengwagen idd... Management in de breedste zin (diergezondheid, fokkerij en teelt).
HoK

Berichtdoor Sander » za jul 25, 2015 09:39

bedrijven met minder dan 16.000 kg melk per ha zijn gek als ze een mengwagen kopen.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Flyinghollander » za jul 25, 2015 09:45

Sander schreef:bedrijven met minder dan 16.000 kg melk per ha zijn gek als ze een mengwagen kopen.

Waarom? Meer ruwvoer, wat als je productie omhoog kan en dat je land kan verhuren, voor andere teelt kan gebruiken?
Flyinghollander

Berichtdoor pinguin » za jul 25, 2015 09:53

Sander schreef:bedrijven met minder dan 16.000 kg melk per ha zijn gek als ze een mengwagen kopen.

Waarom? Als ik door selectie en verdringing een lagere efficiency uit mn rantsoen heb heeftvdat toch niks met mn melkdruk per ha te maken? Even los van dat 16000 per ha bio niet te doen is...

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Petro Pelgrum » za jul 25, 2015 13:03

Goed Sander ik ben ook zo gek en onze koeien nog gekker :lol:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Mellek » za jul 25, 2015 14:32

Ik mis 'm alleen nu ik herfstkuil door 1e snee/maïs wil voeren, en pinken stro met herfstkuil, maar voor de rest v/h/ jaar gewoon een goede kuil maken met structuur en eiwit dan ben je dat niet nodig.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer