Probleem met ketose

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Probleem met ketose

Berichtdoor koekoekoe » wo jul 29, 2015 14:37

We hebben een groot probleem op ons melkveebedrijf (+- 300 melkkoeien): de laatste 2 maanden +40 koeien naar slachthuis/rendac door baarmoederontsteking, lebmaag, nauwelijks nog melk geven, niet drachtig krijgen, klauwproblemen...

Nadat de veearts is langsgeweest bleek het probleem ketose te zijn (3/4 geteste koeien > 4 mmol/L) en ligt het probleem dus waarschijnlijk in het rantsoen.

productie ligt slechts op 22l/koe/dag met +- 33 eiwit en 43.5 vet, ureum +- 270-320

er wordt gevoederd (geschat, niets wordt er gewogen)
maiskuil 30 kg?
droge lucerne ca. 2 kg
eiwitkern aminomax ca. 5 kg
koeien kunnen buiten dus schat 1-2 kg weidegras

serieuze ketosegevallen worden nu behandeld met MPG en cortisone maar kan ook geen permanente oplossing zijn

Onze logica was : koeien ketose -> te weinig energie (/teveel eiwit) in rantsoen.
eiwitrijk krachtvoer vervangen door energierijk voer : 3kg bietpulp

Na dit te hebben uitgeprobeerd zakte het eiwit tot 31 (vet bleef rond de 43), ureum plots naar 115 en gingen de koeien nog minder geven...

Iemand advies? Hoe het rantsoen wijzigen? Kexxtone bolussen, MPG, glycerol, glycopulp, cortisone ...?
koekoekoe

Re: Probleem met ketose

Berichtdoor G.U. » wo jul 29, 2015 14:48

Al op mycotoxines getest?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » wo jul 29, 2015 15:30

Jongvee op puur mais :? 5 kilo eiwitkern is ook geschatte hoeveelheid :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor koekoekoe » wo jul 29, 2015 16:05

G.U. schreef:Al op mycotoxines getest?

nee, op de maïskuil bedoel je?
Henk schreef:Jongvee op puur mais :? 5 kilo eiwitkern is ook geschatte hoeveelheid :?:

ja, ik weet dat het fout is, maar ik neem hier jammer genoeg geen enkele beslissing qua rantsoen.
en inderdaad, alles is geschat, niets wordt er gewogen, super gemengd is het ook niet (geen mengwagen)
denk dat er nu 3 kg bietpulp + 2 kg eiwitkern gevoederd wordt.

zou dit het probleem deels moeten oplossen of niet?
koekoekoe

Berichtdoor poekske » wo jul 29, 2015 16:07

Begin bij begin droogstand!!!. Daar liggen heeeel veel problemen.
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor walmark » wo jul 29, 2015 16:12

ik wil niet al te lomp overkomen, maar dat kun je toch geen melkkoeien rantsoen noemen :?:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor koekoekoe » wo jul 29, 2015 16:15

poekske schreef:Begin bib begin droogstand!!!. Daar liggen heeeel veel problemen.

bib?
droge koeien staan buiten en krijgen dagelijks een beetje maïs bijgevoederd
hun gewicht blijft wel ongeveer behouden heb ik het gevoel
koekoekoe

Berichtdoor koekoekoe » wo jul 29, 2015 16:21

walmark schreef:ik wil niet al te lomp overkomen, maar dat kun je toch geen melkkoeien rantsoen noemen :?:

Ik ken nauwelijks iets van voeders maar dat het rantsoen totaal verkeerd is besef ik wel.
Zou alleen graag weten hoe het veel beter kan
koekoekoe

Berichtdoor poekske » wo jul 29, 2015 16:40

koekoekoe schreef:
poekske schreef:Begin bib begin droogstand!!!. Daar liggen heeeel veel problemen.

bib?
droge koeien staan buiten en krijgen dagelijks een beetje maïs bijgevoederd
hun gewicht blijft wel ongeveer behouden heb ik het gevoel

bij :oops: gsm verandert woorden soms :evil:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Corjan » wo jul 29, 2015 18:26

koekoekoe schreef:
walmark schreef:ik wil niet al te lomp overkomen, maar dat kun je toch geen melkkoeien rantsoen noemen :?:

Ik ken nauwelijks iets van voeders maar dat het rantsoen totaal verkeerd is besef ik wel.
Zou alleen graag weten hoe het veel beter kan

Alles je de balle verstand er van heb dan huur je de kennis toch in :?: :idea: :?: :idea: ..........40 koeien naar de bliksem kost je klauwe met geld :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Erikjan » wo jul 29, 2015 19:15

Ik vind het maar een heel raar verhaal. 300 koeien en geen kennis :?: . dan kun je beter stoppen.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Sander » wo jul 29, 2015 19:22

yep moeite niet waard om op te reageren
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hindrik » wo jul 29, 2015 19:33

Erikjan schreef:Ik vind het maar een heel raar verhaal. 300 koeien en geen kennis :?: . dan kun je beter stoppen.

Mss als hij zich even voorstelt dat het dan wat duidelijker word, volgens eigen zeggen geen beslissingsbevoegdheid over rantsoen.
Kan boerenzoon zijn maar ook betrokken medewerker/hulp.
Hoe lang al veehouder? of onlangs gestart/sterk uitgebreid [de laatste 2 maanden +40 koeien naar slachthuis/rendac ]
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor koekoekoe » wo jul 29, 2015 19:58

Hindrik schreef:
Erikjan schreef:Ik vind het maar een heel raar verhaal. 300 koeien en geen kennis :?: . dan kun je beter stoppen.

Mss als hij zich even voorstelt dat het dan wat duidelijker word, volgens eigen zeggen geen beslissingsbevoegdheid over rantsoen.
Kan boerenzoon zijn maar ook betrokken medewerker/hulp.
Hoe lang al veehouder? of onlangs gestart/sterk uitgebreid [de laatste 2 maanden +40 koeien naar slachthuis/rendac ]

jup, boerenzoon, studeer nog maar nu in de vakantie fulltime thuis en dan komt het ene na het andere probleem boven. Om het cru te zeggen ziet m'n vader nog steeds niet in dat het rantsoen gewoon verkeerd is, als ik erover begin wordt hij kwaad. En dat zijn niet de enige foutjes hier. 3 fendten van samen een kleine 5.5 ton € die bijna niet bollen (bijna alles loonwerk) zijn ook niet nodig, krachtvoer moet altijd eerst volledig op zijn voor er bijbesteld wordt, rotte maïs van koeien gaat naar kalveren van 1,2,3 maand oud, na het spenen worden kalveren totaal niet meer opgevolgd en sterft de ene na de andere, de regeltjes te ver overschrijden en de ene boete na de andere aankrijgen... Op deze manier kosten de koeien inderdaad alleen maar geld (maar dat gaat hij nooit inzien). +-240 ha in eigendom waarvan een groot deel verhuurd à 1200-1500€ / ha, een overschot aan eigen ruwvoeder en huurinkomsten zal dat wel uitbalanceren maar lijkt me verre van een juiste manier van boeren. Al heel lang bezig, maar de situatie verslechtert hier met de dag, laatste jaren flink uitgebreid in aantal dieren maar er is gewoon geen plaats, nu staat er veel op de wei, maar tegen de winter moet er gewoon een hele hoop weg, dat past nooit binnen... Het grootste probleem op dit moment lijkt me de ketose en probeer daar nu een zo goed mogelijke oplossing voor vinden (hoewel er volgens hem totaal geen probleem is en de veearts maar wat zevert :s)
koekoekoe

Berichtdoor willemk » wo jul 29, 2015 20:07

Koeien lopen buiten, maar zijn ze wel gewend aan weiden of lopen er aangekochte beesten bij die nog nooit buiten geweest zijn? Ik heb nl een paar jaar geleden hetzelfde gehad, veel koeien dood en van allerlei ziektes. Achteraf kwam het door een longworminfectie en na een rondje met eprinex waren de problemen weer voorbij. Het duurde nog wel een tijdje voor de melk weer een beetje terug kwam, maar er is er geeneen meer doodgegaan.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Volgende

Keer terug naar Koe en voer