Voeding van kalveren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Voeding van kalveren

Berichtdoor john verhaar » zo jan 29, 2017 02:02

Robert schreef:omnigen, wel de kosten wel gezien maar de baten heb ik er nog nooit van waargenomen

Jij bent ook geen veehouder Robert
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor bartlomeus » zo jan 29, 2017 10:42

we gebruiken de laatste tijd kalvolac power en bevalt goed . nu hebben ze een paar zakken cair gebracht. kalveren drinken het verder hetzelfde. maar ben zelf niet zo fit en dan stinkt dit spul dermate dat je zowat over je nek gaat dus die troep hoef ik de volgende keer niet weer :no: :no: slecht voor boercomfort
bartlomeus

Berichtdoor jorko » zo jan 29, 2017 13:20

Voer nu ook een maandje power cair. De geur is inderdaad wat anders maar stinken vind ik het niet. :no:
Of het ook daadwerkelijk meerwaarde heeft durf ik niet te zeggen. Ze lijken wel wat gauwer aant ruwvoer te eten en kwa gezondheid ook niks geen problemen gehad.
jorko

Berichtdoor poekske » zo jan 29, 2017 15:00

:lol: Melkprijs is maandje goed omhoog, en het regent het forum weer vol met power lap en supermiddels om de kalfjes in leven te houden :lol: Ik heb er zo men gedacht over...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor wijnbergen » ma jan 30, 2017 14:23

zijn er al meer die Prominend van Fuite voeren? Het bevalt ons goed, veel arbeidsgemak en goede groei.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Remco1 » ma jan 30, 2017 14:36

wijnbergen schreef:zijn er al meer die Prominend van Fuite voeren? Het bevalt ons goed, veel arbeidsgemak en goede groei.

Geen last van een zuur product bij warme dagen?
Remco1

Berichtdoor wijnbergen » ma jan 30, 2017 14:49

nee
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Jan k » ma jan 30, 2017 15:41

Ja, sinds een paar maand, bevalt super, je kunt gewoon geen fouten maken met temperatuur of hoeveelheid. gewoon onbeperkt en koud verstrekken. sta er steeds van te kijken hoeveel een kalf zo kan groeien.
Jan k

Berichtdoor Henk » di jan 31, 2017 09:34

poekske schreef::lol: Melkprijs is maandje goed omhoog, en het regent het forum weer vol met power lap en supermiddels om de kalfjes in leven te houden :lol: Ik heb er zo men gedacht over...

Ja goed melkprijs ben ik niet meer zo afhankelijk van :wink: maar da's tevens de reden dat wij sinds 4 weken ook melkpoeder moeten voeren.
Keuze vind ik simpel :yes: gewoon goedkoopste van Nutrifeed :yes: niet om het merk of zo hoor maar het kan in 1 moeiete door mee op de pallet zakgoed van de mineralen en zo :)
Kalveren doen het super (y) en dan zie ik 0 redenen om het duurder te gaan maken.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » di jan 31, 2017 09:36

wijnbergen schreef:zijn er al meer die Prominend van Fuite voeren? Het bevalt ons goed, veel arbeidsgemak en goede groei.

Arbeidsgemak :?: Heeft het ene merk poeder meer arbeidsgemak dat het andere merk :?:
Oplosbaarheid van het poeder in het water is 1000% verbeterd tov de laatste keer dat we nog melkpoeder voerden (1983 :wink: )

Henk

Berichtdoor rvm » di jan 31, 2017 09:42

Henk schreef: Heeft het ene merk poeder meer arbeidsgemak dat het andere merk :?:

Henk, 't is geen poeder, eerst effetjes linkie bekijken :yes: : http://www.fuite.nl/nl/melkvee/prominend-revolutionaire-kalvermelk/
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di jan 31, 2017 09:47

Aha oke (y) Ziet er idd hip en duur uit ja :yes: plus je bespaart je dagelijks mss wel 2 minuten omdat je geen water met poeder hoeft te mengen (y) en zolang wij veehouders menen dat we moeten rekenen met een uurloon van 25 euro kun je heel veel voor jezelf recht rekenen (y)

Henk

Berichtdoor Freddy » di jan 31, 2017 10:31

Wij zijn hier sinds eind december de kalveren 3x daags 2-2,5L gaan voeren ipv 2x 2.5-3L daags.
Reden: veel diarree onder kalveren, terwijl ze wel fit door het hok springen.
Tot op heden bevalt het goed! Vrijwel geen diarree meer en groei is beter.
Nadeel is extra werk, maar tot heden wordt dat volledig gecompenseerd door minder trammelant en ergernis.
Freddy

Berichtdoor hendrik83 » di jan 31, 2017 10:41

Henk schreef:Aha oke (y) Ziet er idd hip en duur uit ja :yes: plus je bespaart je dagelijks mss wel 2 minuten omdat je geen water met poeder hoeft te mengen (y) en zolang wij veehouders menen dat we moeten rekenen met een uurloon van 25 euro kun je heel veel voor jezelf recht rekenen (y)

Ik voer het het ook en het idee hiervan is dat je het onbeperkt voert dus in principe hoef je maar 1 keer daags te voeren. Voorheen gaf ik de melk altijd onder het melken snel even tussendoor nu geef ik ze 's ochtends na de koffie gelijk met het de brok en hooi in alle rust de melk en 'savonds doe ik alleen even een rondje bijvullen indien nodig. Bevalt mij heel goed en waarom zou het duur zijn? Fuite brengt meer kilo's bij je op het erf maar daar staat tegenover dat ze het minder ver hoeven in te drogen. Als je wilt weten wat het de laatste keer koste moet je even wachten tot ik klaar ben met de mestboekhouding dan kan ik het voor je nakijken :mrgreen:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Talis » di jan 31, 2017 11:53

Freddy schreef:Wij zijn hier sinds eind december de kalveren 3x daags 2-2,5L gaan voeren ipv 2x 2.5-3L daags.
Reden: veel diarree onder kalveren, terwijl ze wel fit door het hok springen.
Tot op heden bevalt het goed! Vrijwel geen diarree meer en groei is beter.
Nadeel is extra werk, maar tot heden wordt dat volledig gecompenseerd door minder trammelant en ergernis.

Hoeft in principe maar 14 dgn dan is de kans op diarree wel grotendeels weg. zou je dan evt weer 2 x daags kunnen voeren. Jaren terug ook een tijd gedaan ivm problemen. Maar op gegeven moment gaat het je tegen staan. Als je het goed wil doen, zou je het om de 8 uren moeten doen. Betekent smorgens voor melken en savonds na melken. Dat werd vervelend..
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer