Voeding van kalveren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Berichtdoor peter » di dec 12, 2006 16:18

ik vind dat we sinds we luzerne voeren de kalveren beter in hoogte en in spieren groeien dan voordien, toen hadden we nog wel eens dikke proppen op een leeftijd van 10 weken denk vooral door te veel melk. Nu krijgen na dat ze van melk af zijn nog een week of 2 luzerne maar daarnaast wat hooi en onbeperkt mais, graskuil enkel als het droog is en van goede kwaliteit, nu voeren we direct cutt gras dat te nat is voor kalveren.

Hier een link over rumen development

http://www.milkproduction.com/Applications/slide_shows/exterior_interior_of_calf_rumens/default.htm
peter

Berichtdoor Hans van Bergen » wo dec 13, 2006 10:25

De eerste maag van het kalf is 12 wkn oud. De maag is groot en goed ontwikkeld van binnen. Het kalf kreeg hooi , graan en MELK. Waarom voeren jullie de kalveren maar tot 6 wkn melk Peter :?:
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor seppie » wo dec 13, 2006 10:31

ik denk dat die ontwikkeling van pensflora eerder komt door het hooi enz dan door de melk hoor.
seppie

Beroep: bediende/ landbouwer
Interesses: voeding/ dierwelzijn/stalinrichting

Berichtdoor Gerrit » wo dec 13, 2006 12:32

peter schreef:ik vind dat we sinds we luzerne voeren de kalveren beter in hoogte en in spieren groeien dan voordien, toen hadden we nog wel eens dikke proppen op een leeftijd van 10 weken denk vooral door te veel melk. Nu krijgen na dat ze van melk af zijn nog een week of 2 luzerne maar daarnaast wat hooi en onbeperkt mais, graskuil enkel als het droog is en van goede kwaliteit, nu voeren we direct cutt gras dat te nat is voor kalveren.

Hier een link over rumen development

http://www.milkproduction.com/Applications/slide_shows/exterior_interior_of_calf_rumens/default.htm

In de eerste maanden kan je een kalf enorm hard voeren doordat ze alles omzit in groei en niet in vervetting. Als je dikke proppen krijgt dan zit je voeding niet goed in elkaar, en voer je hoogstwaarschijnlijk niet genoeg protein. Nu zeg je dat de alfalfa 't wonder middel is, maar je kalveren doen 't waarschijnlijk gewoon beter omdat je meer protein hebt in je ration door je alfalfa. Je kan ook gewoon een andere (goedkopere) eiwit bron gebruiken en je alfalfa eruit gooien, geeft 't zelfde resultaat.
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Anton » wo dec 13, 2006 12:36

als je alle voorbeelden op de site ziet vind je ook een maag die alleen melk kreeg, slecht ontwikkeld :cry: een goede pensontwikkeling komt niet echt door de toevoeging van hooi maar vooral veel kalverbrok, granen :!: en melk voeren tot 12 weken kost alleen maar geld 6-8 weken is voldoende als de kalveren ook voldoende brok opnemen op 6-8 weken 1,5-2 kg dan zie je ze echt groeien en kunnen ze daarna ook veel ruwvoer verwerken :lol:
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor Anton » wo dec 13, 2006 12:47

bovenstaande site bevat wel heel veel informatie, in het engels, ik ga er nog maar een uurtje voor zitten :lol:
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor Wim R » wo dec 13, 2006 13:20

Kalveren krijgen tot 6-8 wkn melkpoeder naarmate ze krachtvoer opnemen. Probeer zo snel mogelijk krachtvoer op te laten nemen voor zo een goed mogelijke groei te krijgen. Nemen de kalveren bij 6 wkn al voldoende kracht voer op dan gaan ze snel van de poeder af. Ze krijgen in deze periode alleen wat goed weidehooi bij en verder niets. Bij mijn oude werkgever eens een lezing gehad van een amerikaanse prof die proeven gedaan had met kalveren onder de 4 mnd. Zijn mening was zo veel mogelijk graanproducten in het kalf en verder geen ruwvoer voor 2.5 mnd. Boven 2 mnd mag een beetje mais wel maar zeker geen kuilgras.Vanaf 2 mnd krijgen de kalveren wat mais en hooi met 2-2.5 kg krachtvoer per dag. Rond de 4 mnd krijgen ze het zelfde rantsoen van het melkvee, wel iedere dag vers om ze zo veel mogelijk te laten eten.
Wij zijn goed te spreken over deze manier van opfok alleen misschien wel wat aan de prijzige kant. Vergeet niet de kalveren zijn de toekomst van je melkveebedrijf, en dit wordt op heel veel plaatsen vergeten.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor macdonalds » wo dec 13, 2006 20:01

hou er ook rekening mee dat voeren van kuil niet gadviseerd is, omdat paratbc bacteria wel in voordroogkuil in levenkunnenblijven en niet in hooi stro, ivm met veldperiode. daarom in mijn ogen geen kuilgras. snijmais al helemaal niet, geen structuur, weet niet hoe het zit met overdracht para.
ik bedoel heb je alles op orde, kalfje snel weg bij koe, testen op para, schone hokken, andere laarzen/overal in kalver hok, en dan neem je het risico op para door het voeren van kuilgras :roll:
there should be time no longer
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Robert » wo dec 13, 2006 20:09

macdonalds schreef:hou er ook rekening mee dat voeren van kuil niet gadviseerd is, omdat paratbc bacteria wel in voordroogkuil in levenkunnenblijven en niet in hooi stro, ivm met veldperiode. daarom in mijn ogen geen kuilgras. snijmais al helemaal niet, geen structuur, weet niet hoe het zit met overdracht para.
ik bedoel heb je alles op orde, kalfje snel weg bij koe, testen op para, schone hokken, andere laarzen/overal in kalver hok, en dan neem je het risico op para door het voeren van kuilgras :roll:

Mais voeren is niet het grootste gevaar. Para heeft mest / grond nodig om te overleven. De te oogsten mais wordt niet vervuild door mest. Zon is ongunstig voor Para-tbc bacterie. Daarom is mais een betrekkelijk veilig product. Wees niet te krampachtig in het managment. Zorg dat de ziekte druk laag blijft. Aankoop van koeien is een veel groter gevaar. Kalveren geboren op de mestroosters is ook een gevaar.
Robert

Berichtdoor koen uit belgie » do dec 21, 2006 23:07

Ik fok de kalveren op volgende manier : tot de leeftijd van +- 6 maand stro naar believen en 3 kg korrel. Verder 2 x 2 liter kunstmelk per dag tot de leeftijd van 2 maand.
Verder niks.

Kalveren vreten enorm veel stro, wat de pensontwikkeling zeker stimuleert.

Dit systeem wordt in Frankrijk meer toegepast heb ik vernomen...
koen uit belgie

Beroep: melkveehouder
Interesses: alles met koeien natuurlijk

Berichtdoor ngrootoonk » do jan 25, 2007 19:46

Waarom de kalveren allemaal spenen tot 8 weken! Kunnen we dit niet verlagen naar 6 weken? :?:
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Jacobsen » do jan 25, 2007 21:38

ngrootoonk schreef:Waarom de kalveren allemaal spenen tot 8 weken! Kunnen we dit niet verlagen naar 6 weken? :?:

Ai ai Grootoonk, waar is dat voor nodig en wat levert t op :?:
Jacobsen

Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Henk » vr jan 26, 2007 09:39

ngrootoonk schreef:Waarom de kalveren allemaal spenen tot 8 weken! Kunnen we dit niet verlagen naar 6 weken? :?:

tis heel simpel; zogauw de kelfkes voldoende energie kunnen opnemen uit krachtvoer kan de melk achterwege blijven. Maar ik vergelijk deze 'hurry-hurry therapie' dan ff meteen met het laten afkalvan op 21-22 mnd :? Ook actueel maar weinigen doen het in de praktijk omdat de werkelijke besparingen en voordeel moeilijk bewezen kunnen worden, op een paar platte sommetjes na... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor ngrootoonk » vr jan 26, 2007 10:59

Als kalveren 2 weken eerder van de melk af kunnen, Dit bespaart dan 2 weken poeder en werk. Ik denk dat deze methode wel haalbaar is mits de kalveren hetzelfde gewicht behalen als gemiddelde ondernemers bij 8 weken. Dit kan betekenen dat het jongvee kan afkalven op ongeveer 22 maand met de juiste gewicht! De extra groei bij het spenen zal misschien haalbaar wezen door goede poeders!
ngrootoonk

Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » vr jan 26, 2007 13:11

ik schreef:werkelijke besparingen en voordeel moeilijk bewezen kunnen worden, op een paar platte sommetjes na... :?

Dat bedoel ik dus; aannames en platte sommetjes :? Hoewel dergelijke zaken al langer actueel zijn neemt het allemaal geen grote vlucht. Kijk maar op een van al die andere topics waar op een gegeven moment de ALVA ten sprake komt. Door mekaar was het toch +25 mnd met het afkalven. Zo zal het ook zijn met de kalveropfok. Het valt nog niet zo mee om maximale groei te halen wanneer je ze met 40 dagen al wilt spenen :shock: Laat er een paar procent veehouders zijn die kunnen spenen op die leeftijd ( mét behoud van groei dus, hetgeen ik betwijfel ) en die vaarzen met 21 mnd kunnen laten afkalven ( mét voldoende ontwikkeling uiteraard ). Maar waarom zou je toch zo jagen :?: Uiteindelijk wordt er de totale jaarrekening meestal nxx gunstiger door omdat aan de andere kant - juist ja; de kostenkant :!: - het getal ook hoger komt te liggen. Conclusie: je laat jezelf doljagen door enkele mapmannen en alleen de mapman is er financieel wijzer van geworden :x , overigens een eeuwenoud handelsconcept... :idea:

Maak het jezelf toch niet onnodig moeilijk. Probeer het zo goed mogelijk te doen en speen de kalveren wanneer jezelf oordeelt dat ze voldoende ontwikkeld zijn. Evenzo; insemineer pinken wanneer ze voldoende ontwikkeld zijn. Dán pas zit je optimaal voor je eigen bedrijf :!: En wat die mapmennekes allemaal lullen... :roll: ...laat ze doen :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer