voederbieten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

voederbieten

Berichtdoor poekske » do okt 01, 2015 12:38

Wie van de vtf'ers teelt voederbieten? Hoe vdwaar je ze? Waarom bvb bieten en geen perspulp? Zie er zelf veel in, maar schijnt duur te zijn om te telen.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Re: voederbieten

Berichtdoor Jds » do okt 01, 2015 18:56

nu voor het zesde jaar voederbieten, is idd dure teelt (doe der ook niets zelf aan, behalve voor zaaien eens met een triltandcultivator over het geploegde land), maar kan ook wel geweldige opbrengsten halen, en werkt sterk melkvetverhogend.
Bewaren doen we gewoon op een hoop buiten met silozeilen en bij vorst een plastic er over
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor jvt » do okt 01, 2015 19:58

Hier eerste jaar, kosten vallen nog niet mee, moeten na oogst balans opmaken wat het kost. Gaan ze snipperen in de mais, omdat mais hier toch eind oktober, begin november wordt heb je dan niet direct opbrengstverlies door te vroeg rooien. Worden gewassen, maar kost natuurlijk ook wel wat..
Perspulp is op het moment ook gewoon te duur, daarnaast is de perspulp door betere winning in de fabriek niet meer de kwaliteit perspulp van 10 jaar terug hoor ik hier overal. Maar.... perspulp is de laatste jaren toch al net zo duur geweest als droge pulp, die bestel je een vracht wanneer je hem nodig hebt, hebt geen jaar kapitaal in de kuil zitten, geen verliezen enz enz.
We houden jullie op de hoogste hoe ons experiment gaat lopen, als je meer wilt weten kun je op youtube J. Reiff in toesten en Ruben, kom je vanzelf bij een filmpje over de verwerking hier
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor poekske » do okt 01, 2015 20:27

Thanks. Perspulp komt toch nog wat goedkoper uit dan droge hier, 44vers aan 26ds, 180 voor droge. Prijs per ton, volle vracht.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Jds » do okt 01, 2015 20:52

koeien zijn trouwens gek van voederbieten, eten ze gewoon "bovenop" normale rantsoen zonder bieten. er is hier bij de oude boeren nog een gezegde "als een zieke koe geen bieten meer eet, dan komt ze er niet meer door"

oja voor de bewaring, ik hoorde laatst van een veehouder die van plan was om net zoals joost de bieten mee in te kuilen, maar dan wel met perspulp, om inderdaad ook later te kunnen rooien en zo meer opbrengst te hebben. en toch minder perspulp nodig te hebben, ik weet wel niet of er nog mensen zijn die daar ervaring mee hebben
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor bekapper » do okt 01, 2015 21:15

Deze week bij een klant geweest die ze voor het eerst met de maïs had ingekuild. Andere jaren gewoon gevoerd.
De koeien zoeken niet meer naar de bieten. Hij kan er het hele jaar van voeren met minder verlies. Minder stress aan het voerhek.
Ik zag gezondere klauwen.
Hij had eerst de maïs gekuild, daarna de bieten gerooid. Dan is er iem. gekomen om de bieten te wassen en te snijden en tegelijk maïs overgekuild en bieten in verdeeld.
Het was 1 dag veel werk maar hij vindt het de moeite waard.
bekapper

Berichtdoor boer pieter » do okt 01, 2015 21:19

al mijn buren doen het zou het ook graag willen maar die stenen wil ik niet in mijn voermachine hebben
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor koeruben » do okt 01, 2015 21:19

Een oom van mij rooit ze een dag voor het mais hakselen, dan gaan ze door de aardappelschooner en vervolgens mee door de mais. Gewoon compleet. Opbrengst lag vorig jaar op ongeveer 100ton per ha.
Gr,Ruben
koeruben

Interesses: veehouderij, buitenland

Berichtdoor MarcB » vr okt 02, 2015 08:09

Hier in de buurt zijn ze terug begonnen met vers voeren. Stenen is hier een probleem en daarnaast is het een dure teelt waarbij na het oogsten nog heel veel (machinale) arbeid komt bij kijken gedurende de hele voeder periode.
Hoe valt de opbrengst bij jullie mee Pieter?
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » vr okt 02, 2015 09:51

denk ik wel mijn buren zeggen altijd dat het het beste voer is met de hoogste opbrengst
boer pieter

Berichtdoor Sander » vr okt 02, 2015 12:26

Jds schreef:nu voor het zesde jaar voederbieten, is idd dure teelt (doe der ook niets zelf aan, behalve voor zaaien eens met een triltandcultivator over het geploegde land), maar kan ook wel geweldige opbrengsten halen, en werkt sterk melkvetverhogend.
Bewaren doen we gewoon op een hoop buiten met silozeilen en bij vorst een plastic er over

hoe voor jij ze dan? en hoe lang blijven ze in de bult goed? moet bij vorst toch ook stro over en dan plastic? melkvetdrijvend is positief (y)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr okt 02, 2015 12:39

Jds schreef:koeien zijn trouwens gek van voederbieten, eten ze gewoon "bovenop" normale rantsoen zonder bieten. er is hier bij de oude boeren nog een gezegde "als een zieke koe geen bieten meer eet, dan komt ze er niet meer door"

oja voor de bewaring, ik hoorde laatst van een veehouder die van plan was om net zoals joost de bieten mee in te kuilen, maar dan wel met perspulp, om inderdaad ook later te kunnen rooien en zo meer opbrengst te hebben. en toch minder perspulp nodig te hebben, ik weet wel niet of er nog mensen zijn die daar ervaring mee hebben

Bieten met perspulp inkuilen, maar was laat hij die perssappen dan ?
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor MarcB » vr okt 02, 2015 12:55

@ sander, stro gaat erover pas bij strenge vorst. De bieten in de hoop produceren de bieten ook warmte
Pieter hier vallen de bieten tegen, men praat hier over de helft van afgelopen jaar
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » vr okt 02, 2015 13:05

je zit ook in de verkeerde hoek daar bij jou :D
boer pieter

Berichtdoor MarcB » vr okt 02, 2015 15:53

boer pieter schreef:je zit ook in de verkeerde hoek daar bij jou :D