voederbieten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: voederbieten

Berichtdoor jvt » di okt 20, 2015 08:49

kobonde schreef:Joost kun je niet beter die 100 ton die je denkt over te houden in het gedeelte van de majs snipperen die je
in de zomer gaat voeren. Als je die bieten eerst de hele winter laat liggen ademen verlies jeeen gedeelte van
de voederwaarde. Hier in de buurt zijn er ook twee die bieten voeren maar die voeren ze eerst vers gerooid
hiervoor gebruiker ze hun eigen rooier en hakselen eerst het blad er af met een taarup maaikneuzer.
In de winter uit de hoop en in de zomer gesnipert in de majs deze worden gerooid met een speciale rooier die ook
het blad mee snippert.

wellicht iets voor volgend jaar. Bak is nog niet aangepast (aankoppeldelen) en bieten zijn nog niet gerooid. Kijken hoe e.e.a. loopt en volgend jaar finetunen (q)
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor dx11 » za nov 07, 2015 23:35

https://www.youtube.com/watch?v=7erXkKywAKI Hier wordt ook nog wat info gegeven. Wellicht interessant om te zien. Persoonlijk zou ik de bieten nog wel graag gewassen hebben als ik dat zo zie
dx11

Beroep: Student, handelaar, melkveehouder
Interesses: Koeien, oud ijzer

Berichtdoor jvt » zo nov 08, 2015 00:09

dx11 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=7erXkKywAKI Hier wordt ook nog wat info gegeven. Wellicht interessant om te zien. Persoonlijk zou ik de bieten nog wel graag gewassen hebben als ik dat zo zie

is idd vragen om boterzuur
jvt

Berichtdoor jvt » zo nov 08, 2015 00:10

hier draait het vdw bakje lekker, bieten worden mooi schoon, denk als ze wat indrogen en opdrogen het nog mooier gaat. Enkel stenen vindt ie nog niet leuk (n)
jvt

Berichtdoor BsK » zo nov 08, 2015 12:01

waar ik eerst werkten ook altijd bieten door de mais. het grote nadeel is dat bieten lange doogroeien dan mais. dus hebt nooit de opbrengst die je met bieten alleen kunt halen. 2 dagen voor het mais hakselen de bieten rooien. en dag laten drogen. wassen nooit gedaan en hoeft ook niet. meeste grond valt er wel af. op de site van thyregodt staat een filmpje met wassen en snijden en dan lossen in de mengwagen (y)
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor koekoekoe » ma nov 09, 2015 22:38

BsK schreef:waar ik eerst werkten ook altijd bieten door de mais. het grote nadeel is dat bieten lange doogroeien dan mais. dus hebt nooit de opbrengst die je met bieten alleen kunt halen. 2 dagen voor het mais hakselen de bieten rooien. en dag laten drogen. wassen nooit gedaan en hoeft ook niet. meeste grond valt er wel af. op de site van thyregodt staat een filmpje met wassen en snijden en dan lossen in de mengwagen (y)

zand krijg je er ook wel afgeschuurd, op die 2 dagen verlies je best nog wat groei in je bieten (of je laat je maïs 2 dagen te lang staan, hoe je het bekijkt)
koekoekoe

Berichtdoor HoK » ma nov 09, 2015 22:49

koekoekoe schreef:
BsK schreef:waar ik eerst werkten ook altijd bieten door de mais. het grote nadeel is dat bieten lange doogroeien dan mais. dus hebt nooit de opbrengst die je met bieten alleen kunt halen. 2 dagen voor het mais hakselen de bieten rooien. en dag laten drogen. wassen nooit gedaan en hoeft ook niet. meeste grond valt er wel af. op de site van thyregodt staat een filmpje met wassen en snijden en dan lossen in de mengwagen (y)

zand krijg je er ook wel afgeschuurd, op die 2 dagen verlies je best nog wat groei in je bieten (of je laat je maïs 2 dagen te lang staan, hoe je het bekijkt)

Mais kun je beter een week te laat als een dag te vroeg hakselen voederwaardetechnisch. Grond is wordt eerder een punt van aandacht.
HoK

Berichtdoor koekoekoe » ma nov 09, 2015 22:51

HoK schreef:
koekoekoe schreef:

Mais kun je beter een week te laat als een dag te vroeg hakselen voederwaardetechnisch. Grond is wordt eerder een punt van aandacht.
Heb het daar ook over. Je wilt je maïs er zsm af (als het dan toch al laat is door die bieten), dan ga je toch geen 2 dagen meer wachten met hakselen als dat niet nodig is? (of rooi je je bieten 2 dagen vantevoren)
koekoekoe

Vorige

Keer terug naar Koe en voer