Overstappen op tmr hoe bereken je rantsoen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Overstappen op tmr hoe bereken je rantsoen

Berichtdoor boer pieter » wo okt 07, 2015 15:08

:yes: :yes: :yes: :yes: ik heb van groepen geen extra werk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo okt 07, 2015 19:09

boer pieter schreef::yes: :yes: :yes: :yes: ik heb van groepen geen extra werk

Melk je de groepen niet apart dan?
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Erik S. » wo okt 07, 2015 20:46

@Petro, heb vanavond voor de gein eens de twee groepen echt apart gemolken, dus braaf eerst ene groep en toen andergroep erachter, opdrijfhek eroverheen etc. :yes:

Koste vooral extra tijd want was vergeten opdrijfhek naar achter te laten lopen nadat ik hem omhoog had gedaan :oops:
en tweede groep oud melkse krijgen de wachtruimte niet vol dus voor dat hek weer beetje koeien aandrukt duurt ff...ondanks dat had ik slechts 15 minuten langer op de klok, viel mij 100% mee :cheers: Daarvoor kan ik niet koeien langer dan een uur voor gaan opsluiten in een wachtruimte :no:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » do okt 08, 2015 10:40

Da's een half uur/dag = 183 uur int jaar. Vind het nogal mocht dit eik niet nodig zijn.

Grootste bezwaar vind/vond ik de groepen wisselen. Als je alleen bent met het melken (dus geen pa, opa, zoon, mittman die ter ondersteuning op stal rond scharrelt) kun je de melkput uit om poorten om te zetten, koeien over te jagen, meestal maar meteen mestkrabber mee om de boxen te krabben anders gaat er straks mss 1tje in de stront liggen, koeien opsluiten en weer terug de melkput in.
Heb dit in het verleden een paar keer geprobeerd omdat de koeien toch aan 2 kanten van het voerpad stonden, maar al vrij snel voor het melken heel de handel bij mekaar en gewoon na x aantal rondes poort omzetten zodat de rest naar de overkant kan.

Werk opzoeken gebeurt meestal op bedrijven waar meer mensen rondlopen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jelle O » do okt 08, 2015 12:07

HoK schreef:En met een TMR moet je heel secuur worden op je mengproces anders werkt het niet! Selectie valt meteen op bij een TMR.

Bedoel je secuur met de mengtijd? Of ook met de producten die je toevoegd aan het rantsoen.
En wat vinden jullie acceptabel in afwijking in kg van de producten in het rantsoen, een paar procent?
Jelle O

Beroep: Student

Berichtdoor HoK » do okt 08, 2015 13:31

Jelle O schreef:
HoK schreef:En met een TMR moet je heel secuur worden op je mengproces anders werkt het niet! Selectie valt meteen op bij een TMR.

Bedoel je secuur met de mengtijd? Of ook met de producten die je toevoegd aan het rantsoen.
En wat vinden jullie acceptabel in afwijking in kg van de producten in het rantsoen, een paar procent?
]

Beiden. Mengtijd zeker niet te kort omdat koeien alles bij het voerhek moeten halen. Ingredienten ook omdat koeien nogal gevoelig worden van een constant veranderend rantsoen. Ik voer ruwvoer zelf (alhoewel ik brok in de robot voer dus eigenlijk PMR) met <50 kg afwijking. krachtvoer <5 kg. Mais laad ik 1650 kg van en gras 2650 kg.
HoK

Vorige

Keer terug naar Koe en voer