Overstappen op tmr hoe bereken je rantsoen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Overstappen op tmr hoe bereken je rantsoen

Berichtdoor walmark » di okt 06, 2015 04:52

gewoon beginnen met je gemiddelde totale kv gift in de tmr gooien, ping :yes: heb ik destijds ook gedaan, dan daarna goed op koe, mel en mest-signalen letten en naar wens aanpassen.
Je staat er versteld van, hoe veel een hoogproductieve koe meer vreet als een oudmelkte, dus dat regelt zich al gedeeltelijk zelf :yes:
En dan hebben crossies ook nog vaak een vlakkere lactatiecurve, dus ook meer geschikt voor 1 tmr groep (y)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 06, 2015 07:37

Flying Hollander; Met krachtvoerautomaten krijg je het ook niet perfect hoor.
En als je meerdere TMR groepen maakt wordt de koe ook weer gestrest van door rantsoen verandering en groepwisseling.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » di okt 06, 2015 09:02

ontkom je niet aan petro het is straks verplicht om de verse koeien in een groep te hebben met allemaal een vreetplek
ik voer al jaren in groepen en dat is gewoon super intersant ,eerste 100 dagen geef je ze ekstra en dan als ze dr zijn in de andere groep met de rest en dan veel ruwvoer en weinig kv
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 06, 2015 09:48

boer pieter schreef:ontkom je niet aan petro het is straks verplicht om de verse koeien in een groep te hebben met allemaal een vreetplek
ik voer al jaren in groepen en dat is gewoon super intersant ,eerste 100 dagen geef je ze ekstra en dan als ze dr zijn in de andere groep met de rest en dan veel ruwvoer en weinig kv

Dat is bij voldoende vreetplek niet verplicht om de verse koeien apart te hebben.
Al dat veranderen van voer is niet gunstig voor de voereff.
De koeien blijven ook mooi constant op melkproduktie door niet elke keer met ze te liggen te zeulen.
Gewoon lekker simpel voor de koe houden.
Petro Pelgrum

Berichtdoor pinguin » di okt 06, 2015 11:18

Tkt hier rond de 370 dagen en alle koeien een vreetplek t is gewoon een systeem wat me al jaren heel erg aanstaat maar eerder praktisch niet haalbaar was. Afgelopen tijd kuilplaten verhard en vorige maand begonnen met gemeng voeren wat me tot op heden zeer goed bevalt. Voermengwagen gehuurd tot eind van het jaar met optie tot koop (van deze of andere) minus huurprijs

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Henk » di okt 06, 2015 11:39

Petro Pelgrum schreef:
boer pieter schreef:ontkom je niet aan petro het is straks verplicht om de verse koeien in een groep te hebben met allemaal een vreetplek

Dat is bij voldoende vreetplek niet verplicht om de verse koeien apart te hebben.
Al dat veranderen van voer is niet gunstig voor de voereff.
De koeien blijven ook mooi constant op melkproduktie door niet elke keer met ze te liggen te zeulen.
Gewoon lekker simpel voor de koe houden.

Ben het met petro eens :idea: In de achterliggende 25 jaar in het begin regelmatig getracht in groepen te voeren, met als doel besparing op krachtvoer. Ellende is alleen wanneer je een koe van hp naar lp groep schuift dat de productie harder onderuit klettert dan dat je aan voerkosten kunt besparen. Stel de grens is 23 liter en je doet ze hiermee bij de lp, zakken ze in enkele dagen hard terug. Rantsoenveranderingen kosten -bijna- altijd melk :idea: Daarom al zeker 20 jaar 1 groep.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di okt 06, 2015 15:37

valt wel mee als je het verschil maar niet tegroot maakt spaar je toch wel wat en vaak meer dan je denkt
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 06, 2015 15:38

boer pieter schreef:valt wel mee als je het verschil maar niet tegroot maakt spaar je toch wel wat en vaak meer dan je denkt

Wat spaar je dan ?
Aan voerkosten spaar je echt niks, integendeel
Petro Pelgrum

Berichtdoor pieterv » di okt 06, 2015 15:41

Dus alles in 1 groep houden?
Dan komen de oudmelkse toch te vet?

Hier zit voorlopig nog alles in 1 groep maar 't loopt toch niet zoals ik wil. Vaarzen en nieuwmelkte koeien starten niet goed en vlug genoeg op.
Dieren die langer in lactatie zijn (= 6-7 maand drachtig) stegen zomaar 4-5l melk sinds de overstap naar tmr. Nu moet ik die productie der weer afkrijgen om ze droog te zetten.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 06, 2015 15:54

pieterv schreef:Dus alles in 1 groep houden?

Hier zit voorlopig nog alles in 1 groep maar 't loopt toch niet zoals ik wil. Vaarzen en nieuwmelkte koeien starten niet goed en vlug genoeg op.
Dieren die langer in lactatie zijn (= 6-7 maand drachtig) stegen zomaar 4-5l melk sinds de overstap naar tmr. Nu moet ik die productie der weer afkrijgen om ze droog te zetten.

Dan is waarschijnlijk het droogstandsrantsoen niet optimaal.
Koeien die je met 30 l moet droogzetten worden niet vet.
En én korte tkt is essentieel.
Bij droogzetten uit de groep en op stro met Water en 10% TMR melkkoeien voer,en naar gelang
een paar keer melken.
Petro Pelgrum

Berichtdoor walmark » di okt 06, 2015 16:07

vroeger een poosje gewerkt met 2 groepen van elk 50 koeien op hetzelfde rantsoen, bij overgang van de nieuwmelkte groep naar de oudmelkte groep met de stier, aan de andere kant van de voergoot, zakten ze gemiddeld 5-6kg (n) Puur de sociale stress van groepsverandering. Blijkbaar maakt het bij grotere groepen niet veel uit, er is me verteld dat een koe maar 70-80 gezichten kan onthouden 8)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Arno » di okt 06, 2015 16:40

Yup, 1 tmr rantsoen werkt (y) maar zoals petro al zei,je moet je tkt kort houden,hier gaat eiegnlijk maar zelden een koe droog met teveel conditie,integendeel zelfs ,de meeste zouden wel een iets hogere score kunnen gebruiken.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » di okt 06, 2015 16:51

Zelden :idea: Oud melkte koe vreet veel minder dan een verse :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » di okt 06, 2015 16:57

Petro Pelgrum schreef:

Dan is waarschijnlijk het droogstandsrantsoen niet optimaal.
Koeien die je met 30 l moet droogzetten worden niet vet.
En én korte tkt is essentieel.
Bij droogzetten uit de groep en op stro met Water en 10% TMR melkkoeien voer,en naar gelang
een paar keer melken.

:lol: :lol: :lol: Ja wat een nadeel koeien die teveel geven als ze droog gaan :shock: :o ..........Dat is helemaal geen problem dat is juist (y) (y) En koeien met een hoge produktie bij droog zetten kun je hetzelfde behandelen als een koe met een lage produktie :!: Gewoon hekkie open en tussen de drogen koeien jagen :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor HoK » di okt 06, 2015 21:55

pinguin schreef:Tkt hier rond de 370 dagen en alle koeien een vreetplek t is gewoon een systeem wat me al jaren heel erg aanstaat maar eerder praktisch niet haalbaar was. Afgelopen tijd kuilplaten verhard en vorige maand begonnen met gemeng voeren wat me tot op heden zeer goed bevalt. Voermengwagen gehuurd tot eind van het jaar met optie tot koop (van deze of andere) minus huurprijs

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Gaat mooi op de Pinghoeve dus!

Zonet nog contact gehad met een klasgenoot; maar die deed hetzelfde als wallmark toen hij begon met TMR. Basisrantsoen hetzelfde houden en KV naar gemiddelde toevoegen. Eerst de brokkensilo's leeg voeren en nu voert hij losse grondstoffen. Nu hij losse grondstoffen voert speelt hij meer met verteringgsnelheden om zo de mest consistent te houden. Hij wil ook water gaan voeren binnenkort omdat selectie veel voorkomt.

Maar jij boert bio toch? Is het dan heel rendabel om veel krachtvoer-achtigen toe te voegen? Schijnt dat bio KV best duur is?
HoK

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer