aan deel krachtvoer in het rantsoen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

aan deel krachtvoer in het rantsoen

Berichtdoor boer pieter » wo dec 09, 2015 20:44

hoeveel % krachtvoer achtigen zit er in jullie rantsoen en waarom ,zie erg veel verschil in mijn studie club
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: aan deel krachtvoer in het randsoen

Berichtdoor Flyinghollander » wo dec 09, 2015 21:32

op dm basis of wat? En wat is jou waarde?
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » wo dec 09, 2015 21:43

wat is dm fly ik voer max 6 kilo kv per dag per koe ,dan moet je geen 10000 liter verlangen maar ik heb voer zat dus ga ik voor zo veel mogelijk ruwvoer ,heb ook een paar in de studie club die doen het net anders om ,die melken we 10000 liter maar houden niet meer over onder aan de streep ,heeft natuurlijk met veel meer dingen te maken maar toch
boer pieter

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo dec 09, 2015 22:25

boer pieter schreef:wat is dm fly ik voer max 6 kilo kv per dag per koe ,dan moet je geen 10000 liter verlangen maar ik heb voer zat dus ga ik voor zo veel mogelijk ruwvoer ,heb ook een paar in de studie club die doen het net anders om ,die melken we 10000 liter maar houden niet meer over onder aan de streep ,heeft natuurlijk met veel meer dingen te maken maar toch

dm = dry matter = droge stof
Hookwood Holsteins

Berichtdoor boer pieter » wo dec 09, 2015 22:46

goede vraag hoeveel ds is kv , ik reken altijd in fe probeer er rond de 21 fe in te krijgen is volgens mij ongeveer het zelfde als kg ds
dus ongeveer 6 fe kv en 15 fe ruwvoer lig meestal rond de 27 28 liter per koe 1 op 4,5 is volgens mij best genoeg
boer pieter

Berichtdoor wim van ginkel » wo dec 09, 2015 23:34

maar je hebt wel heel dotje mais aangekocht dit najaar begreep ik :?: :?: :?: :?:
beetje vreemde redenatie dan zoveel mogelijk ruvoer omdat je er zat van hebt maar dan wel mais bij kopen :mrgreen:
dus reken je die mais aankoop ook mee dan pieter :?: :?:
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor Petro Pelgrum » do dec 10, 2015 08:22

boer pieter schreef:goede vraag hoeveel ds is kv , ik reken altijd in fe probeer er rond de 21 fe in te krijgen is volgens mij ongeveer het zelfde als kg ds
dus ongeveer 6 fe kv en 15 fe ruwvoer lig meestal rond de 27 28 liter per koe 1 op 4,5 is volgens mij best genoeg

Super Piet super prestatie (y) ga zo door :yes:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor poekske » do dec 10, 2015 08:41

wim van ginkel schreef:maar je hebt wel heel dotje mais aangekocht dit najaar begreep ik :?: :?: :?: :?:
beetje vreemde redenatie dan zoveel mogelijk ruvoer omdat je er zat van hebt maar dan wel mais bij kopen :mrgreen:
dus reken je die mais aankoop ook mee dan pieter :?: :?:

Wim schiet weer raak (y)
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor kobonde » do dec 10, 2015 08:51

boer pieter schreef:goede vraag hoeveel ds is kv , ik reken altijd in fe probeer er rond de 21 fe in te krijgen is volgens mij ongeveer het zelfde als kg ds

Pieter 1 FE = 1000 Vem . Maar je krijgt best veel melk uit je ruwvoer, hier liggen de meesten op 9 tot 10 FE krachtvoer
achtigen bij 10000 kg EKM op jaarbasis en voor elke 1000 kg meetmelk meer 1 Fe krachtvoer meer.
Dus bij 12000 kg meetmelk, 12 Fe krachtvoerachtigen/ dag, Je komt dan op ongeveer 0.3 kg krachtvoer/ kg meetmelk.
jij ligt op 0.2 dat is erg netjes, Maar je hebt dan ook een mullerup en dat geeft een hoge voerefficiente/opname.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » do dec 10, 2015 09:00

Dat is simpel wim ik heb 68 ha thuis waar ik genoeg voer kan winnen voor mijn koeien hadden afgelopen jaar 25 ha graan gezaaid vanwege de regels. Daarom in het land van mijn vrouw maïs gezaaid maar dat is op afstand. Demais die ik gekocht heb lag op 1 km en was een stuk goedkoper. Dus dat andere verkocht. Heb iets meer voor mijn maïs gekregen en heb de transport kosten gespaard momenteel kost de maïs goedkoper dan kv
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » do dec 10, 2015 09:33

Als het kv goed koper wordt dan kan het best wezen dat het wel interessant is om meer kv en minder ruwvoer te voeren begrijp mij goed dat land hebben we een paar jaar geleden gekocht en dat was niet een goede investering achteraf. Dit jaar wordt het weer anders omdat ik hier thuis een 20 ha verhuur voor aardappelen
boer pieter

Berichtdoor wim van ginkel » do dec 10, 2015 09:53

oke piet ik snap het van de mais aankoop (y) maar warom zo gestrest over die hoeveelheid krachtvoer :?: ik voer ook ongeveer 21 fe maar waarvan 8,2 krachtvoer maar hebben produktie van 10.000 ltr geleverd aan de fabriek da's dan toch altijd economischer :?:
of kost ruwvoer bij jou niks :?:
wim van ginkel

Berichtdoor boer pieter » do dec 10, 2015 10:06

misschien is dat ook wel beter om 1000 liter per koe meer te leveren en wat meer kv te voeren ,dat probeer ik uit te vinden maar vind die kv rekening maar duur elke keer
boer pieter

Berichtdoor wim van ginkel » do dec 10, 2015 10:14

ik denk echt dat je in saldo per koe moet gaan denken en niet meer zoveel over per kg melk in het klotum loze tijdperk :yes:
wim van ginkel

Berichtdoor boer pieter » do dec 10, 2015 10:17

wat is volgens jou de beste manier om het saldo per koe omhoog te krijgen wim
boer pieter

Volgende

Keer terug naar Koe en voer