Gras 2016

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2016

Berichtdoor Marcel V » zo dec 18, 2016 17:38

Sander schreef:vind er weinig milds aan hier. ingezaaid gras zie ik al maanden niet groeien en sommige percelen zijn nog gewoon zwart in omgeving. bestaand gras groeit hier allang niet meer, pinken hebben het nog nooit zo mooi kaal de winter in gekregen en dat zonder benoem waardige vertrappingen.

Hier groeit t anders gewoon door, ik twijfel of ik wat kunstmest ga strooien. Kan ik begin feb eerste snede maaien voor ik mest ga rijden :mrgreen:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Hans van Bergen » wo jan 04, 2017 18:37

Eric Smale met een behoorlijk kakkineus accent op nieuwe oogst tv. Hij heeft een nieuwe ontedekking gedaan. Inkuilen in de regen :yes: Volgens zijn loonwerker issie knettergek. Maar goed die zal nie in Wageningen gestudeerd hebben. Want vind vtf :?: Ja goed dat je het vraagt. Was het verschil met meteen na het maaien inkuild :?: Nou dat je meer grond de kuil inrijdt. Er word uiteindelijk maar 1 kilo van gevoerd :? We zien het fendtje de mooie nieuwe stal inrijden :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » wo jan 04, 2017 20:45

ik snap er niks meer van water in de kuil voor het kuilen water in de kuil bij het mengen :lol: :lol: :no: ik vind het niks iedereen heeft wel eens kuil die mislukt door te nat inkuilen en dat willen we toch niet we proberen allemaal met mooi weer te kuilen ,maar he ieder zijn ding
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 04, 2017 22:14

Je hebt de boel er mooi bij liggen Eric S. (y) . Asfalt rond de gebouwen heel wat beter dan met zware menger en shovel over klinkers en betonplaatjes te soppen (n)

Tja, en dat water...
Ben al wat langer boer, maar dat mag ik hier geloof ik nie meer zeggen :? , maar natte (al dan niet geregende) kuil valt eigenlijk altijd mee. :yes:
Zit nu met die vreselijke groffe 2e snee te voeren. We kregen slechts één droge dag dus had ik m'n ZZP-er gevraagd of die z'n grote schudder van thuis ook mee wilde nemen en zo toch net 40% ds gehaald.
Denk dak misschien helemaal niet had moeten schudden want melken wil het niet.
Wel goed pinkevoer maar die moeten de deur uit :cry:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Hans van Bergen » wo jan 04, 2017 23:45

Ja ik hebbet nie gezien maar dan ga ik toch met Erik mee da ik het dan nie geschud had :no: Gras wa ik op 28 november inkuilde was het laatste, ongeschudt, ook al aangedroogd :shock: Alleen assut natgeregend is is dieken (n) (n) (n) en moeten ze em dieper zetten om nog wat klaar te maken dus das sowiezo geen optie
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Erik S. » wo jan 04, 2017 23:54

@kase, dank!, is alleen nauwelijks asfalt opt erf vooral klinkers.

ter info gras stond al 8 weken op stam waarvan 6weken droogte en is vrijdags gemaaid en geharkt, snachts regen en zaterdags inkuilen. dus geen RAS danwel boterzuur probleem :wink:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do jan 05, 2017 08:57

Kasé5 schreef:Je hebt de boel er mooi bij liggen Eric S. (y) . Asfalt rond de gebouwen heel wat beter dan met zware menger en shovel over klinkers en betonplaatjes te soppen (n)

Tja, en dat water...
Ben al wat langer boer, maar dat mag ik hier geloof ik nie meer zeggen :? , maar natte (al dan niet geregende) kuil valt eigenlijk altijd mee. :yes:
Zit nu met die vreselijke groffe 2e snee te voeren. We kregen slechts één droge dag dus had ik m'n ZZP-er gevraagd of die z'n grote schudder van thuis ook mee wilde nemen en zo toch net 40% ds gehaald.
Denk dak misschien helemaal niet had moeten schudden want melken wil het niet.
Wel goed pinkevoer maar die moeten de deur uit :cry:

Hier is er regen ingekomen net voor het hakselen. Ook grof spul maar melkt niet zo verkeerd. Wel wat minder dan de eerste snede maar gehalten weer wat hoger. Ureum is hoger dan verwacht dus verhouding energie/eiwit in de mengwagen al wat bijgesteld.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor kobonde » do jan 05, 2017 09:04

Regen op gras dat al in het zwad ligt maakt niks, al had ik zelf het de zelfde dag ingkuild en het niet laten liggen de nacht over
omdat het gras dan door ademt en voederwaarde verliest.
Overigens word oud gras bijna altijd te droog en is het het beste vochtig in te kuilen bijvoorkeur hakselen zodat de
verteerbaarheid beter is.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Kasé5 » do jan 05, 2017 09:31

wij hadden zaterdagmiddag gemaaid, het meeste door lw met maaikneuzer. Toen kwam er zondag een waardeloze miezerdag, totaal 7 mm en maandag weer droog maar de lw kon pas vanaf 18 uur. Dinsmorgen 6 uur fertig :cry:
Denk dat vooral die regen op die dikke gekneusde zwaden fout is geweest :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Davy » do jan 05, 2017 10:26

Ik had hier in juli gevraagd naar pakken ongewikkeld te bewaren, nu zijn ze op dus is het maar zo netjes om mijn ervaring hier te delen! Het ging om de helft van de 2de snede die niet tijdig kon gemaaid worden door de natte lente/zomer. Die heb ik dus eind juli gemaaid, goed droog gemaakt (bijna hooi), en dan laten persen (afmeting 120*70*220, 120 stuks).
Die balen kon ik mooi zelf met de voorlader en pelikaanbak naar huis halen, waar ik ze gewoon achter elkaar gestapeld heb en dan 2 hoog. Per 5 stapels (dus 10 pakken) heb ik er een compartiment van gemaakt door er plastic tussen te steken, bovenover de gehele lengte kwam er dan een folie met een beetje zand erover met de greppelfrees en een netje tegen de vogels.
Van deze "kuil" heb ik het jongvee en de droge koeien gevoerd vanaf half augustus tot half december. Hier en daar zat er tegen de zijkant van het bovenste pak, waar het plastic niet zo nauw aansloot, een beetje witte pluizige schimmel. Dit was enkel aan de buitenkant en zeker niet bij alle pakken. Die bleven trouwens mooi koud, had ik dit taai, droog gras in een gewone rijkuil ingekuild, was het zeker gaan broeien!
Bij mij is dit dus zeker voor herhaling vatbaar, mocht ik ooit nog eens een kleinere partij te oud geworden gras moeten inkuilen. Nogmaals bedankt voor jullie advies en ervaringen!
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor auke » do jan 05, 2017 11:04

mooi dat je het even vertelt .
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Hans van Bergen » do jan 05, 2017 11:45

Is gwoon VICON pakken systeem wah Davy. Back inthe eighty's werden op deze manier jaarlijks miljoenen balen inkuuld :yes: Ik heb int verleden dergelijke mislukte snedes helemaal gehooid en in de machine schuur laten stapelen :yes: Machine troep dan maar buutn :yes:
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » do jan 05, 2017 11:49

kobonde schreef:Regen op gras dat al in het zwad ligt maakt niks, al had ik zelf het de zelfde dag ingkuild en het niet laten liggen de nacht over
omdat het gras dan door ademt en voederwaarde verliest.
Overigens word oud gras bijna altijd te droog en is het het beste vochtig in te kuilen bijvoorkeur hakselen zodat de
verteerbaarheid beter is.

Pezies was den Erik naar de Boerderij Ruwvoerdagen gegaan dan had ie van een toppert van Forfarmers gehoord da ie gleik in had motte kuule :yes:
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » do jan 05, 2017 11:51

Nee ik vraag het TOCH.Wat is btw het moment dajje denkt :idea: :idea: Ik heb zeiknat gras ingekuild ik bel de media :D :D :idea: :?:
Hans van Bergen

Berichtdoor MarcB » do jan 05, 2017 11:55

Snappen jullie Erik nou nog niet. Hij heeft/werkt voor een adviesfirma hij heeft cliënteel nodig :wink:
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer