veldbonen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

veldbonen

Berichtdoor willemk » zo jun 19, 2016 08:02

zijn er op het forum mensen die veldbonen voeren aan hun melkvee. Hoe wordt dit dan gevoerd? Wat zijn de max giften en wat zijn de ervaringen?
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Re: veldbonen

Berichtdoor kobonde » zo jun 19, 2016 12:37

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een økoloog die ik ken gebruikt ze, en is ook onderzoek naar gedaan.
In maisrijke rantoenen kun je ze gemalen gebruiken en in grasrijkerantsoenen moet je ze varmtebehandelen om
het eiwit bestendiger te maken. Bij een lage produktie/ koe (9500kg EKM) kun je het grootste gedeelte van de soja
vervangen zonder dat het melk kost, bij hoge produktie 11500 kg EKM daalt de melkgift bij het vervangen van de Soja
door veldbonen.
In het onderzoek voerden ze 4,9 kg veldbonen ter vervanging van 1.6 kg soja en 3.4 kg gerst.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Robert » zo jun 19, 2016 14:59

Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Corjan » zo jun 19, 2016 15:44

Zijn hier ook wat boeren mee aant stoeien en zo te zien lijken ze het want de meeste hebben het weer voor de tweede of derde keer staan.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » ma jun 20, 2016 13:51

willemk schreef:zijn er op het forum mensen die veldbonen voeren aan hun melkvee. Hoe wordt dit dan gevoerd? Wat zijn de max giften en wat zijn de ervaringen?

Ruim 30 jaar geleden teelden wij met onze klas van de MAS veldbonen. Examenklassen hadden elk een perceel van een halve ha en moesten het hoogste rendement zien te krijgen :yes:
Volgens een damschreeuwer uit onze klas moesten het veldbonen worden want dan liep je lekker binnen, aldus hummie :yes:

Ik weet nog dat ie gegeven moment in de zomervakantie de hele klas aant bellen was om onkruid te komen plukken want dat stond er meer dan bonen 8) en toen wij massaal zeiden geen tijd te hebben ging ie met zn broers, zus, neven en nichten aan de pluk, a 25 gulden per uur :D
Dus toen hij indertijd zei dat het een rendabel gewas zou zijn, had ie groot gelijk :yes: tenminste voor zijn familie :mrgreen: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » ma jun 20, 2016 14:34

Ja je moet het ergens neer zetten zodat niemand het kan zien ja :idea: Maar niet te moeilijk doen over onkruid. Lekker laten staan en ff doodspuiten net voor de oogst :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor willemk » ma jun 20, 2016 15:26

Misschien dat er in polen meer middelen toegelaten zijn, of de boeren doen het gewoon beter hier :mrgreen: , maar ik zie in de bonen die in de buurt geteeld worden toch alleen maar bonen staan en niks geen andere kruiden of grassen.
willemk

Berichtdoor Henk » ma jun 20, 2016 16:57

willemk schreef:Misschien dat er in polen meer middelen toegelaten zijn, of de boeren doen het gewoon beter hier :mrgreen: , maar ik zie in de bonen die in de buurt geteeld worden toch alleen maar bonen staan en niks geen andere kruiden of grassen.

Bonen is een hol gewas, net als schorseneer, sojabonen etc. Zukke gewassen zijn momenteel chemisch steeds beter zuiver te houden maar de middelen kosten je een fortuin.
Gewassen roundupperen voor de oogst met als bedoeling er diervoer van te maken zie ik niet zitten :no:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor walmark » ma jun 20, 2016 18:37

Ze worden toch ook wel gemengd met gerst gezaaid?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor kobonde » ma jun 20, 2016 19:02

Henk schreef:
willemk schreef:Misschien dat er in polen meer middelen toegelaten zijn, of de boeren doen het gewoon beter hier :mrgreen: , maar ik zie in de bonen die in de buurt geteeld worden toch alleen maar bonen staan en niks geen andere kruiden of grassen.

Bonen is een hol gewas, net als schorseneer, sojabonen etc. Zukke gewassen zijn momenteel chemisch steeds beter zuiver te houden maar de middelen kosten je een fortuin.
Gewassen roundupperen voor de oogst met als bedoeling er diervoer van te maken zie ik niet zitten :no:

Hier worden ze vooral door ekologen geteelt, die houden ze schoon met wiedeggen, op een ervaring van een stel prutsers
30 jaar geleden heb je weinig aan.
kobonde

Berichtdoor kobonde » ma jun 20, 2016 19:03

walmark schreef:Ze worden toch ook wel gemengd met gerst gezaaid?

Dat zijn erwten.
kobonde

Berichtdoor Wim R » di jun 21, 2016 09:33

Heb me er eens in verdiept een paar jaar terug. Vond de opbrengst te matig. Als je anders echt niets met de grond kunt dan wordt het een ander verhaal maar voor de winst moet je het niet doen. Ik zie de teelt niet uitbreiden, zal ook wel een reden hebben.
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » di jun 21, 2016 11:31

Is jammer genoeg met heel veel teelten. Gras en mais scoren nog steeds beter dan veel andere voedergewassen.
En dan gaat het niet puur om opbrengst :no: maar om financieel plaatje en arbeid :yes: Door de jaren heen van alles bedacht en uitgeteld; sojabonen, erwten, luzerne, klaver en allerlei granen.

Had vorig jaar 12 ha aangemeld voor sojateelt maar nadat ik ook alle nadelen ervan wist weer teruggetrokken.
Heb toen erwten onder gras geteeld. 1 perceel had gras de overhand, andere perceel was vooral erwten. Kwam veel af met het oogsten, het rook prima met het kuilen, zit hoger eiwit in de kuil, maar ben nog niet aan die kuil begonnen dus geen idee nog niet hoe het voert.
Luzerne kan in NL niet tippen aan gras. Klaver in gras lijkt moeilijk als ik in de regio rond kijk.

Bleef graan over. Ook een saldo van niks maar je hebt er weinig werk van, weinig kosten aan, en het is een prima kv vervanger waardoor je saldo indirect stijgt (y) Alleen jammer dat op onze gronden de opbrengst te laag is ivgm kleigrond.

Henk

Berichtdoor willemk » di jun 21, 2016 15:35

Het ging mij erom of het als eiwitvervanger gebruikt kan worden. Soja is erg duur op dit moment en veldbonen worden hier vrij veel geteeld in de buurt omdat de buren een derde gewas moeten telen. Met de huidige soja prijzen wat zouden de veldbonen dan mogen kosten? . Trouwens wel grappig dat de meeste bonen van hier naar nederland geexporteerd worden
willemk

Berichtdoor koeruben » wo jun 22, 2016 03:01

Henk schreef:Is jammer genoeg met heel veel teelten. Gras en mais scoren nog steeds beter dan veel andere voedergewassen.
En dan gaat het niet puur om opbrengst :no: maar om financieel plaatje en arbeid :yes: Door de jaren heen van alles bedacht en uitgeteld; sojabonen, erwten, luzerne, klaver en allerlei granen.

Had vorig jaar 12 ha aangemeld voor sojateelt maar nadat ik ook alle nadelen ervan wist weer teruggetrokken.
Heb toen erwten onder gras geteeld. 1 perceel had gras de overhand, andere perceel was vooral erwten. Kwam veel af met het oogsten, het rook prima met het kuilen, zit hoger eiwit in de kuil, maar ben nog niet aan die kuil begonnen dus geen idee nog niet hoe het voert.
Luzerne kan in NL niet tippen aan gras. Klaver in gras lijkt moeilijk als ik in de regio rond kijk.

Bleef graan over. Ook een saldo van niks maar je hebt er weinig werk van, weinig kosten aan, en het is een prima kv vervanger waardoor je saldo indirect stijgt (y) Alleen jammer dat op onze gronden de opbrengst te laag is ivgm kleigrond.

Zijn voederbieten niet wat voor jou dan? Misschien wat bewerkelijk met spuiten, maar dat zijn aardappelen ook :P
Gr,Ruben
koeruben

Beroep: boer in opleiding
Interesses: veehouderij

Volgende

Keer terug naar Koe en voer