veldbonen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

veldbonen

Berichtdoor willemk » zo jun 19, 2016 08:02

zijn er op het forum mensen die veldbonen voeren aan hun melkvee. Hoe wordt dit dan gevoerd? Wat zijn de max giften en wat zijn de ervaringen?
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Re: veldbonen

Berichtdoor kobonde » zo jun 19, 2016 12:37

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een økoloog die ik ken gebruikt ze, en is ook onderzoek naar gedaan.
In maisrijke rantoenen kun je ze gemalen gebruiken en in grasrijkerantsoenen moet je ze varmtebehandelen om
het eiwit bestendiger te maken. Bij een lage produktie/ koe (9500kg EKM) kun je het grootste gedeelte van de soja
vervangen zonder dat het melk kost, bij hoge produktie 11500 kg EKM daalt de melkgift bij het vervangen van de Soja
door veldbonen.
In het onderzoek voerden ze 4,9 kg veldbonen ter vervanging van 1.6 kg soja en 3.4 kg gerst.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Robert » zo jun 19, 2016 14:59

Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Corjan » zo jun 19, 2016 15:44

Zijn hier ook wat boeren mee aant stoeien en zo te zien lijken ze het want de meeste hebben het weer voor de tweede of derde keer staan.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » ma jun 20, 2016 13:51

willemk schreef:zijn er op het forum mensen die veldbonen voeren aan hun melkvee. Hoe wordt dit dan gevoerd? Wat zijn de max giften en wat zijn de ervaringen?

Ruim 30 jaar geleden teelden wij met onze klas van de MAS veldbonen. Examenklassen hadden elk een perceel van een halve ha en moesten het hoogste rendement zien te krijgen :yes:
Volgens een damschreeuwer uit onze klas moesten het veldbonen worden want dan liep je lekker binnen, aldus hummie :yes: