veldbonen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: veldbonen

Berichtdoor walmark » wo jun 22, 2016 03:47

:roll: Graan een goede krachtvoervervanger noemen, is ongeveer net zo'n grote oxymoron als mest een goede kuntsmest vervanger noemen :oops:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor kobonde » wo jun 22, 2016 07:48

Henk schreef:Is jammer genoeg met heel veel teelten. Gras en mais scoren nog steeds beter dan veel andere voedergewassen.
En dan gaat het niet puur om opbrengst :no: maar om financieel plaatje en arbeid :yes: Door de jaren heen van alles bedacht en uitgeteld; sojabonen, erwten, luzerne, klaver en allerlei granen.

Had vorig jaar 12 ha aangemeld voor sojateelt maar nadat ik ook alle nadelen ervan wist weer teruggetrokken.
Heb toen erwten onder gras geteeld. 1 perceel had gras de overhand, andere perceel was vooral erwten. Kwam veel af met het oogsten, het rook prima met het kuilen, zit hoger eiwit in de kuil, maar ben nog niet aan die kuil begonnen dus geen idee nog niet hoe het voert.
Luzerne kan in NL niet tippen aan gras. Klaver in gras lijkt moeilijk als ik in de regio rond kijk.

Bleef graan over. Ook een saldo van niks maar je hebt er weinig werk van, weinig kosten aan, en het is een prima kv vervanger waardoor je saldo indirect stijgt (y) Alleen jammer dat op onze gronden de opbrengst te laag is ivgm kleigrond.

Graan verbouwen is eigenlijk alleen interesant om te verbouwen als je gras wil inzaaien na de oogst of je grond niet geshikt
is voor majs, (korrel)majs heeft een veel hoger opbrengst en als je al veel majs voert past graan niet in het rantsoen.
In het veleden hebben wij hier ook erwten als dekvrucht bij grasnzaai gebruikt dat is prima voer dat de koeien graag vreten
maar, bij derogatie mogen wij geen vlinderbloemigen zaaien, dus dat doen we niet meer.
Klaver in het gras is nog de beste oplossing, Zeker als je een ruwvoer over schot hebt, je moet wel je bemesting er op
aanpassen en iets later maaien dan je gewend was en niet te droog inkuilen anders verbrokkelt de klaver en valt die
op de grond. Als je alleen klaver aan het grasmengsel toevoegt en verder niks anders doet wordt het geen sukses.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » wo jun 22, 2016 10:46

koeruben schreef:
Zijn voederbieten niet wat voor jou dan? Misschien wat bewerkelijk met spuiten, maar dat zijn aardappelen ook :P

Geweldige opbrengsten mogelijk (y) maar eenmaal gerooid ligt er een enorme bult joekels. Moet je iets hebben wat ken snijden en reinigen kortom bewerkelijk proces, zelfs in vergelijk met grazen :wink:

Maar jvt teel(t)(de) voederbietels en heeft een bietensnijbak etc. Mss dat ie hierin kan adviseren (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » wo jun 22, 2016 10:49

willemk schreef:Het ging mij erom of het als eiwitvervanger gebruikt kan worden. Soja is erg duur op dit moment en veldbonen worden hier vrij veel geteeld in de buurt omdat de buren een derde gewas moeten telen. Met de huidige soja prijzen wat zouden de veldbonen dan mogen kosten? . Trouwens wel grappig dat de meeste bonen van hier naar nederland geexporteerd worden

Punt is dat hetgeen wat te duur is 440-490 re bevat en dat wil men dan 'ondervangen' door producten te telen met 'n derde d'r van aan re. Dat was ook de reden dat ik me in de sojateelt verdiept had, maar het is gewoonweg niet interessant :no:

Henk

Berichtdoor willemk » wo jun 22, 2016 11:48

Henk schreef:
willemk schreef:Het ging mij erom of het als eiwitvervanger gebruikt kan worden. Soja is erg duur op dit moment en veldbonen worden hier vrij veel geteeld in de buurt omdat de buren een derde gewas moeten telen. Met de huidige soja prijzen wat zouden de veldbonen dan mogen kosten? . Trouwens wel grappig dat de meeste bonen van hier naar nederland geexporteerd worden

Punt is dat hetgeen wat te duur is 440-490 re bevat en dat wil men dan 'ondervangen' door producten te telen met 'n derde d'r van aan re. Dat was ook de reden dat ik me in de sojateelt verdiept had, maar het is gewoonweg niet interessant :no:

Veldbonen hebben volgens mij rond de 30 re, maar hoe dit eiwit is opgebouwd en wat de koe ermee kan in vergelijking met soja durf ik niet te zeggen
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Henk » wo jun 22, 2016 13:32

Lijkt me ruim genomen maar mss is het mogelijk.
In de praktijk is 150-200 meer gangbaar :yes:

Henk

Berichtdoor Schoonvelde » wo jun 22, 2016 17:27

Henk schreef:Is jammer genoeg met heel veel teelten. Gras en mais scoren nog steeds beter dan veel andere voedergewassen.
En dan gaat het niet puur om opbrengst :no: maar om financieel plaatje en arbeid :yes: Door de jaren heen van alles bedacht en uitgeteld; sojabonen, erwten, luzerne, klaver en allerlei granen.

Had vorig jaar 12 ha aangemeld voor sojateelt maar nadat ik ook alle nadelen ervan wist weer teruggetrokken.
Heb toen erwten onder gras geteeld. 1 perceel had gras de overhand, andere perceel was vooral erwten. Kwam veel af met het oogsten, het rook prima met het kuilen, zit hoger eiwit in de kuil, maar ben nog niet aan die kuil begonnen dus geen idee nog niet hoe het voert.
Luzerne kan in NL niet tippen aan gras. Klaver in gras lijkt moeilijk als ik in de regio rond kijk.

Bleef graan over. Ook een saldo van niks maar je hebt er weinig werk van, weinig kosten aan, en het is een prima kv vervanger waardoor je saldo indirect stijgt (y) Alleen jammer dat op onze gronden de opbrengst te laag is ivgm kleigrond.

Gras jong maaien (doe je al met stalvoeren) en mais met hoog zetmeel telen is dan misschien nog wel de kortste klap.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor koeruben » do jun 23, 2016 03:21

Henk schreef:
koeruben schreef:
Zijn voederbieten niet wat voor jou dan? Misschien wat bewerkelijk met spuiten, maar dat zijn aardappelen ook :P

Geweldige opbrengsten mogelijk (y) maar eenmaal gerooid ligt er een enorme bult joekels. Moet je iets hebben wat ken snijden en reinigen kortom bewerkelijk proces, zelfs in vergelijk met grazen :wink:

Maar jvt teel(t)(de) voederbietels en heeft een bietensnijbak etc. Mss dat ie hierin kan adviseren (y)

Mijn oom rooit zijn bieten altijd een halve dag voor het maishakselen, niet de maximale opbrengst maar het wil niet anders. Na het rooien haalt hij ze door een aardappel schoner en dan aan het eind van de dag hakselt de lwer 6ha ofzo en dan rijd hij ze compleet dus ongescheden snachts door de kuil. De volgende dag komt de lwer het hakselen even afmaken en het kleed er over, zand dr over en klaar. Is niet optimaal te doseren zo de bieten, maar dat maakt voor hem toch niet uit. Ook is het niet aan te raden om ze aan het jongvee te voeren maar verder bevalt het hem heel best zo. (y) (y)
Gr,Ruben
koeruben

Interesses: veehouderij, buitenland

Berichtdoor JasperT » do jun 23, 2016 09:59

kobonde schreef:

Graan verbouwen is eigenlijk alleen interesant om te verbouwen als je gras wil inzaaien na de oogst of je grond niet geshikt
is voor majs, (korrel)majs heeft een veel hoger opbrengst en als je al veel majs voert past graan niet in het rantsoen.
In het veleden hebben wij hier ook erwten als dekvrucht bij grasnzaai gebruikt dat is prima voer dat de koeien graag vreten
maar, bij derogatie mogen wij geen vlinderbloemigen zaaien, dus dat doen we niet meer.
Klaver in het gras is nog de beste oplossing, Zeker als je een ruwvoer over schot hebt, je moet wel je bemesting er op
aanpassen en iets later maaien dan je gewend was en niet te droog inkuilen anders verbrokkelt de klaver en valt die
op de grond. Als je alleen klaver aan het grasmengsel toevoegt en verder niks anders doet wordt het geen sukses.

Klaver valt ook onder vlinderbloemigen maar dat is wel toegestaan onder deense derogatie ?
JasperT

Berichtdoor Petro Pelgrum » do jun 23, 2016 10:20

walmark schreef::roll: Graan een goede krachtvoervervanger noemen, is ongeveer net zo'n grote oxymoron als mest een goede kuntsmest vervanger noemen :oops:

In krachtvoer zit ook graan :roll:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » do jun 23, 2016 10:22

Kobonde; waarom past graan niet naast een maisrijk rantsoen?
Wij voeren 8 kg ds mais en hierbij nog 4 kg sodagrain (y)
Petro Pelgrum

Berichtdoor Henk » do jun 23, 2016 10:45

koeruben schreef:
Henk schreef:
Geweldige opbrengsten mogelijk (y) maar eenmaal gerooid ligt er een enorme bult joekels. Moet je iets hebben wat ken snijden en reinigen kortom bewerkelijk proces

Mijn oom rooit zijn bieten altijd een halve dag voor het maishakselen, niet de maximale opbrengst maar het wil niet anders. Na het rooien haalt hij ze door een aardappel schoner en dan aan het eind van de dag hakselt de lwer 6ha ofzo en dan rijd hij ze compleet dus ongescheden snachts door de kuil. De volgende dag komt de lwer het hakselen even afmaken en het kleed er over, zand dr over en klaar. Is niet optimaal te doseren zo de bieten, maar dat maakt voor hem toch niet uit. Ook is het niet aan te raden om ze aan het jongvee te voeren maar verder bevalt het hem heel best zo. (y) (y)

Verre van ideaal dus :wink:
Ik persoonlijk vind het jammer om krachtvoer door het ruwvoer in te kuilen. Dan ben je altijd verplicht alles wat mais krijgt automatisch krachtvoer (voederbietel) te geven. Is het super goedkoop krachtvoer, bijv. erpel wanneer de vrije niks waarde zijn, wordt het iets anders.
Bietels heel in de kuil doen; hoe komen ze er in de winter uit :?:

2 jaar geleden erpel in de maiskuil gehad. Je kwam ze 1 voor 1 allemaal intact weer tegen met het uitkuilen. Wel waren ze heel zacht geworden.

Later es gehoord van iemand die met het mais kuilen de erpel in lagen erover heen reed en daarna met de frees dr over ging om ze te snipperen. Vond ik wel een goede vinding :yes: (y)

Henk

Berichtdoor HoK » do jun 23, 2016 20:45

kobonde schreef:[..]

Waarom juist later maaien? Met ruwvoeroverschotten wil je toch juist geen massa maaien maar kwaliteit?
HoK

Berichtdoor poekske » do jun 23, 2016 20:48

Beetje zwaarder maaien levert iets minder kgs ds op einde vant jaar. Bvb 4zware snedes tov 5lichtere. Hier toch, in dk is 4snedes al veel zeker?
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor wijnbergen » do jun 23, 2016 20:53

Nee hoor, hier ook 4 zware of 5 lichtere, hier dit jaar proberen wat lichter te maaien om zo meer eiwit te krijgen en dus wat minder soja te hoeven kopen. Moeten we zien of het de meerkosten in loonwerk dekt.
wijnbergen

Interesses: Jersey

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer