veldbonen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: veldbonen

Berichtdoor kobonde » do jun 23, 2016 19:59

HoK schreef:
kobonde schreef:[..]
Klaver in het gras is nog de beste oplossing, Zeker als je een ruwvoer over schot hebt, je moet wel je bemesting er op
aanpassen en iets later maaien dan je gewend was en niet te droog inkuilen anders verbrokkelt de klaver en valt die
op de grond. Als je alleen klaver aan het grasmengsel toevoegt en verder niks anders doet wordt het geen sukses.

Waarom juist later maaien? Met ruwvoeroverschotten wil je toch juist geen massa maaien maar kwaliteit?

klaver maakt de kuil sneller, en je kuilt het wat natter in waar de kuil ook sneller van wordt, om dit te kompenseren
maai je iets later.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor kobonde » do jun 23, 2016 20:10

Petro Pelgrum schreef:Kobonde; waarom past graan niet naast een maisrijk rantsoen?
Wij voeren 8 kg ds mais en hierbij nog 4 kg sodagrain (y)

Je hebt eerder geschreven dat je de majs vrij nat inkuilt en dus zal wel onder 30% zetmeel hebben en zal het wel gaan
hier in het noorden hebben veel onder de 20 % zetmeel dit jaar en voeren nog wel meer dan 4 kg graan.
In NL hebben ze vaak wel tegen de 40 % zetmeel en een groot aandeel majs als je daar ook nog veel graan bij voert
krijgen ze wel erg veel zetmeel te verwerken.
persoonlijk ben ik geen voorstander van erg zetmeel rijke rantsoenen, vooral niet bij lage produkties, maar jouw
geval is het denk ik geen probleem om zetmeel rijk te voeren.
kobonde

Berichtdoor HoK » do jun 23, 2016 20:21

kobonde schreef:
HoK schreef:
kobonde schreef:[..]
Klaver in het gras is nog de beste oplossing, Zeker als je een ruwvoer over schot hebt, je moet wel je bemesting er op
aanpassen en iets later maaien dan je gewend was en niet te droog inkuilen anders verbrokkelt de klaver en valt die
op de grond. Als je alleen klaver aan het grasmengsel toevoegt en verder niks anders doet wordt het geen sukses.

Waarom juist later maaien? Met ruwvoeroverschotten wil je toch juist geen massa maaien maar kwaliteit?

klaver maakt de kuil sneller, en je kuilt het wat natter in waar de kuil ook sneller van wordt, om dit te kompenseren
maai je iets later.

Maar dan creeer je uiteindelijk meer massa aan gewas?

Wat wij doen; maar schiet als mijn redenatie niet helemaal correct is:
Wij maaien dit jaar op geplande momenten. 1e wk van de maand is het doel als het weer passend is.
Van de 44 ha gras wordt 9 ha gemaaid in kader van weidegang. Dat gaat vaak in ronde balen omdat dat vrij stengelig en doorgeschoten is.
Rest zijn echte maaipercelen. 13 ha is grasklaver. Die 13 ha maaien we en harken we. Gemiddeld is die ruim onder de 40% geweest de laatste snedes. Gewoon gras wordt wel geschud en proberen we rondom de 50% te houden. Dan hou je de klaver erin. Creeer je niet te veel massa en hopelijk geen te hoge verteringssnelheid. En dan heb je het minste werk t.o.v. het doel wat we streven. Of kan het nog beter?
HoK

Berichtdoor kobonde » do jun 23, 2016 20:59

Hok, Elke 30 a 35 dagen maaien is een goede strategi voor klavergras. Alleen het Ds mag nog wel wat lager.
Als je perse zo droog wil inkuilen zou ik elke 25 tot 28 dagen maaien voor wat meer snelheid. maar mijn voorkeur gaat naar 35
maks 40 % ds en je huidige maaischema.
kobonde

Berichtdoor poekske » do jun 23, 2016 21:12

en beetje weerbericht in de gaten houden. geven ze op dag 25 bv nog 3 dagen droog en dan dagen regen uit, maai het dan maar rap, want anders doe je gekke dingen zoals velen hier laatste dagen... van daag graskuiltje helpen afdekken, mesthoop ruikt beter :roll:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor G.U. » do jun 23, 2016 22:24

kobonde schreef:Hok, Elke 30 a 35 dagen maaien is een goede strategi voor klavergras. Alleen het Ds mag nog wel wat lager.
Als je perse zo droog wil inkuilen zou ik elke 25 tot 28 dagen maaien voor wat meer snelheid. maar mijn voorkeur gaat naar 35

Elke vier week maaaien?? :shock: dan staat er toch maar net een weidesnee... Zonde van alle moeite. Kunt beter een paar week geduld doen en een fatsoenlijke snee maaien. 6 weken heeft het gras toch wel nodig voor er een echte maaisnee op staat
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor kobonde » vr jun 24, 2016 07:13

GU, wij streven naar 900/950 vem/ kg ds, onze ervaring is dat wij in klavergras dan 30 tot 35 dagen tussen de snedes
aan moeten houden, maar in de zomer laten we het gras in droge periodes ook wel eens7 tot 8 weken staan en gebruiken dit
voor het jongvee en droge koeien. en dan zit er meestal een 850 vem/ kg ds in.
In de eerste snedes ligt de opbrengt rond de 4000 kg ds ds en 2de 2500 kg ds, daarna maken we jonvee voer tenzij
we niet genoeg gras voor de koeien hebben na twee snedes of we niet op het optimale moment hebben kunnen inkuilen
dan maken we melkoeien voer van de 3 de snede, de meeste jaren kuilen we 4 snedes, de lengte van het groeiseisoen is hier verglijkbaar met noord NL.
Gras zonder klaver zou ik elke 4 wk pakken als je het voor melkkoeien wil gebruiken. voor jongvee 6 weken.
Maar een ieder moet de strategie volgen die bij hem en zijn bedrijf past.
kobonde

Berichtdoor HoK » vr jun 24, 2016 10:46

G.U. schreef:
kobonde schreef:Hok, Elke 30 a 35 dagen maaien is een goede strategi voor klavergras. Alleen het Ds mag nog wel wat lager.

Elke vier week maaaien?? :shock: dan staat er toch maar net een weidesnee... Zonde van alle moeite. Kunt beter een paar week geduld doen en een fatsoenlijke snee maaien. 6 weken heeft het gras toch wel nodig voor er een echte maaisnee op staat

Zit er wel een stukje verdunning in. Maar jij weidt toch ook veel meer? Dan is iets minder kwaliteit op zich niet zo'n groot probleem. Per kg ds wel een stukje goedkoper.
HoK

Berichtdoor edward28 » ma sep 19, 2016 16:02

Hier in de vlaanders worden er veel snijbonen(voor humane voeding) niet geplukt,ik vraag mij af of dit niet gehakseld kan worden en tussen de mais gestoken kan worden.Iemand ideen?
edward28

Berichtdoor poekske » ma sep 19, 2016 19:37

Gewoon doen, maar of het de kosten waard is?
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Robert » ma sep 19, 2016 20:36

ze vreten 't graag
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Vorige

Keer terug naar Koe en voer