gmo vrij voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: gmo vrij voeren

Berichtdoor kobonde » za sep 10, 2016 11:48

arnoud schreef:In noord DE betalen de coops t SLECHTST (op n paar kleine goeie na) Alle particulieren leggen er een kmein beetje op bv 0,25ct ofzo en zo ligt DE gem. 3ct lager dan NL FR DK. En dan zeggen ze dat ze nog groter moeten om macht te hebben tegen de Supers

Waar ligt het volgens jouw dan aan dat de DE melkprijs 3 C lager is dan de buurlanden, bv is Arla ook aktiv in DE en
de leden in DE krijgen de zelfde prijs als wij in DK.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor arnoud » za sep 10, 2016 11:59

DMK is een waardeloze fabriek die ondergemiddeld betaald en alle andere geven dan een heel klein beetje meer en dan krijg je zo n verschil. Arla kan ook beter als ze eens ophouden met slechte fabrieken op te kopen
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor wim van ginkel » za sep 10, 2016 12:24

arnoud schreef:DMK is een waardeloze fabriek die ondergemiddeld betaald en alle andere geven dan een heel klein beetje meer en dan krijg je zo n verschil. Arla kan ook beter als ze eens ophouden met slechte fabrieken op te kopen

Inderdaad stond tijdje geleden ook in de boerderij dat die duitse fabrieken ons een eurocent pr liter kosten maar dat staat natuurlijk niet in de danske landbrugsavis 8)
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Beroep: veehouder
Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor auke » za sep 10, 2016 13:26

wat de fabriek kan betalen hangt ag van wat ze verdient. en dus van wat ze maakt.Het is al een poosje geleden maar DOC heeft een poosje meer betaald dan RFC. Omdat de kaas reteduur was die ze maakten en ze die heel goedkoop kunnne produceren.
Zijn een paar fabrieken in Ierland dacht ik die alleen poeier maken. Toen de poeder duur was betaalden ze ook best.
Je kunt zelf nagaan wat er gebeurt als de prijzen van die foliekaas en melkpoeder laag zijn.

Het assortiment is volgens mij meer van belang voor de melkprijs dan de grootte van de fabriek
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor kobonde » za sep 10, 2016 13:32

auke schreef:wat de fabriek kan betalen hangt ag van wat ze verdient. en dus van wat ze maakt.Het is al een poosje geleden maar DOC heeft een poosje meer betaald dan RFC. Omdat de kaas reteduur was die ze maakten en ze die heel goedkoop kunnne produceren.
Zijn een paar fabrieken in Ierland dacht ik die alleen poeier maken. Toen de poeder duur was betaalden ze ook best.
Je kunt zelf nagaan wat er gebeurt als de prijzen van die foliekaas en melkpoeder laag zijn.

Het assortiment is volgens mij meer van belang voor de melkprijs dan de grootte van de fabriek

Een kleine Coop kan niet een breed asortiement hebben daarvoor is het volume te klein. De grote coops
hebben een mix en kunnen de melk in de produkten stoppen die op dat moment het best renderen zover de
ververkingskapaciteit en de kontrakten dat toelaten.
kobonde

Berichtdoor Richt » za sep 10, 2016 14:52

arnoud schreef:In noord DE betalen de coops t SLECHTST (op n paar kleine goeie na) Alle particulieren leggen er een kmein beetje op bv 0,25ct ofzo en zo ligt DE gem. 3ct lager dan NL FR DK. En dan zeggen ze dat ze nog groter moeten om macht te hebben tegen de Supers

DMK is momenteel gewoon ruk... sprak een tijdje terug nog met iemand die daar in het bestuur zat, die was heel trots op alle overnames waarmee ze de Duitse melkmarkt hadden gesaneerd volgens hem.
Leveren zelf gelukkig aan Ammerländer, altijd wel één of een paar ct meer als DMK, ja we zijn maar een klein coopje met 2000 leden en 2 miljard liter melk, dat groten deels in kaas, melk en boter en poeder word verkocht onder een redelijk sterk eigen merk, de eigen merk kaas van de supers komt momenteel volgens mij voor een groot deel van DMK, die goedkoper konden inschrijven, maar daardoor betaald DMK over de laatste jaren altijd minder uit :?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Niels » za sep 10, 2016 17:21

Je kunt mooi lullen kobonde maar ik geloof niet dat er bij ons één coop of particulier onder arla zit met zijn melkprijs. Als ze bij jullie beter kunnen betalen dan concurrenten dan kun je je afvragen hoe winstgevend die deense melk op dit moment is.

Hier daalt de melkproductie gestaag op één van arlas meest winstgevende thuismarkten. Dat zou ze toch aan het denken moeten zetten.

Ze betalen gewoon een (n) prijs in een land waar alle koeien + jongvee ouder dan zes maanden verplicht buiten moet, alle melk 100% gmo vrij is en antibioticagebruik tot de laagsten in europa behoord.

Blij dat jullie in Denemarken wel tevreden zijn (y)
Niels

Berichtdoor wim van ginkel » za sep 10, 2016 19:22

kobonde is tevreden niels maar ik niet hoor maar ik lever dan ook niet aan arla 8)
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor boer pieter » za sep 10, 2016 19:28

Niet zó zeuren Niels dan ga je toch bij arla weg als je denkt dat het bij een andere fabrikant beter is
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Niels » za sep 10, 2016 19:39

Dat kan bij jullie misschien maar hier is geen alternatief in onze regio. Nog niet in ieder geval maar er komen meerdere regionale verwerkers bij. (y)
Niels

Berichtdoor arnoud » za sep 10, 2016 20:28

Misschien een leveranciersvereniging starten maar dan moet er wel een 2e afnemer kunnen zijn
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor kobonde » zo sep 11, 2016 09:12

[quote="Niels"]Je kunt mooi lullen kobonde maar ik geloof niet dat er bij ons één coop of particulier onder arla zit met zijn melkprijs. Als ze bij jullie beter kunnen betalen dan concurrenten dan kun je je afvragen hoe winstgevend die deense melk op dit moment is.

Hier daalt de melkproductie gestaag op één van arlas meest winstgevende thuismarkten. Dat zou ze toch aan het denken moeten zetten.

Ze betalen gewoon een (n) prijs in een land waar alle koeien + jongvee ouder dan zes maanden verplicht buiten moet, alle melk 100% gmo vrij is en antibioticagebruik tot de laagsten in europa behoord.

Blij dat jullie in Denemarken wel tevreden zijn (y)[/quote

Niels, er zijn ook peridodes geweest dat er DK veel onvrede was over de melkprijs die de Arla leden in Zweden kregen
vanwege het valuta model( de zweedse kroon is niet gekoppeld aan de Euro). Toen Arla nog een Deens/zweeds bedrijf was
werd er vaak toegegeven aan de Zweden zodat hun melkprijs op het zweeds nivo was. Bovendien leveren de Zweeds
bedrijven bijna aleen op de thuismarktop de thuismarkt en is het voor Duitenlandse bedrijven van wege de koers
van de zweedse kroon lastig op de zweeds markt. Dus de prijzen zijn hoger in Zweden. Op dit moment wis het de
boedoeling dat alle boeren de zelfde prijs in Euro krijgen voor de melk en dat pakt slecht uit vor de Zweden.
Ik snap het Zweeds standpunt wel maar ik geloof niet dat het er verandering komt zelfs niet, als de Zweden massaal
ophouden af Arla verlaten.
kobonde

Berichtdoor boer pieter » ma sep 26, 2016 11:27

gmo word in eerste instantie niks :shock: waren hier in het zuiden maar 4 aanmeldingen
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » ma sep 26, 2016 11:30

boer pieter schreef:gmo word in eerste instantie niks :shock: waren hier in het zuiden maar 4 aanmeldingen

Raar want Arla presenteerd de melkprijs inclusief gmo toeslag.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma sep 26, 2016 12:29

boer pieter schreef:gmo word in eerste instantie niks :shock: waren hier in het zuiden maar 4 aanmeldingen

Zijn er toch nog heel wat veehouders die wel rekenen :yes:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer