Gras 2017

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2017

Berichtdoor Richt » ma aug 28, 2017 16:45

Henk schreef:
Richt schreef:

Wij hebben italiaans in Frankrijk altijd tussen tarwe en maïs gezaaid (augustus zaaien, 1 herfst oogst en 1 voorjaars oogst en dan ploeg erdoor), 1 keer een deel een jaar langer laten staan maar dat viel erg tegen, wel mooi spul om grofe haylage balen te maken voor jongvee maar opbrengst was na de 1ste snede niet erg goed, zode niet dicht genoeg en idd als je niet oppast snel last van onkruid.
Maar als tussen gewas wel een mooi product

Gras zaaien tussen de mais, wat vlgs mij de Marke ook doet, heb ik nooit begrepen. Na het mais hakselen is je land ongelijk door de zware hax en de grote silagewagens. Hoe kun je in hemelsnaam zo'n perceel fatsoenlijk maaien en harken als het zo ongelijk is...

Diepwoeler-kopeg-zaaimachine erdoor om gras te zaaien na de tarwe en na de maïs op dezelfde manier de tarwe erin, maar dat was in Frankrijk wat ik al schreef, daar liet het klimaat het toe, hier ben ik al blij als ik na de mais de groenrogge er fatsoenlijk in krijg als groenbemester.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor coen dp » di aug 29, 2017 10:49

6-mei
Afbeelding
20-mei
Afbeelding
zomerkuil
Afbeelding
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor auke » di aug 29, 2017 13:48

hoe kom je aan zulke droge kuil? dat broeit toch als de neten met dat hoge suiker?
1e is een prima kuil, de rest zit wel een stukkie lager. Hoe komt dat
Eigenlijk moet je van 2 kuilen voeren. Lukt dat?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor G.U. » di aug 29, 2017 14:57

Volgens mij hebben coendp alles in vierkante balen, of heb ik dat mis?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor coen dp » di aug 29, 2017 15:01

alles zit in ronde balen :yes: dus geen last van broei :no: :wink:

kuil 1 is mij veel te snel :| dat wist ik al toen we gingen maaien :yes: daarom
kuil 2 (vooral land met veel ganzenschade)bewust wat langer gewacht ivm snelle 1e kuil :yes: . achteraf misschien iets te lang maar kwam zo uit. (deze vanwege twijfel smakelijkheid ook inkuilmiddel gebruikt en dat is duidelijk te zien aan t melkzuur :yes: )
kuil 3 is een mengelmoes van alles wat, is vooral veel geweid land en ook nog paar balen 1juni land(volgens de regels van Bex/klw 4 of 5 verschillende monsters maar dat word mij veel te duur) pak de goede balen ertussenuit voor de melkkoeien en de rest mag naar het jongvee :yes:
kuil 4 (balen die nog komen) tel ik bij mekaar op en vullen we forfaitair in in de kringspierwijzer.

kan de kuilen om en om tussen wellinkhek zetten met waarschijnlijk nog +/- 2kg ds mais erbij. :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor gary » di aug 29, 2017 15:04

Balen moeten niet te nat, anders krijg je er veels te veel :evil:
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor jan.nl » wo aug 30, 2017 10:53

coen dp schreef:alles zit in ronde balen :yes: dus geen last van broei :no: :wink:

kuil 1 is mij veel te snel :| dat wist ik al toen we gingen maaien :yes: daarom
kuil 2 (vooral land met veel ganzenschade)bewust wat langer gewacht ivm snelle 1e kuil :yes: . achteraf misschien iets te lang maar kwam zo uit. (deze vanwege twijfel smakelijkheid ook inkuilmiddel gebruikt en dat is duidelijk te zien aan t melkzuur :yes: )
kuil 3 is een mengelmoes van alles wat, is vooral veel geweid land en ook nog paar balen 1juni land(volgens de regels van Bex/klw 4 of 5 verschillende monsters maar dat word mij veel te duur) pak de goede balen ertussenuit voor de melkkoeien en de rest mag naar het jongvee :yes:
kuil 4 (balen die nog komen) tel ik bij mekaar op en vullen we forfaitair in in de kringspierwijzer.

kan de kuilen om en om tussen wellinkhek zetten met waarschijnlijk nog +/- 2kg ds mais erbij. :yes:

Kuil 1 zal wel goed melken,door hoog ds,zal hij trager zijn als op papier.
kuil 2 en 3 zijn opknappers. :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Anton B » do aug 31, 2017 09:40

Het was hier weer gortdroog geworden. Groei weer helemaal stil tot verschrompelen van gras op de droge stukken.
Paar percelen waar ik niet kan weiden voor de 3e keer gemaaid. Dun stengelspul, 4 ronde balen\ha. Paar weken eerder wat land schoon gemaaid, 2 baal\ha.
Al met al veel te weinig gras geteeld dit jaar. Had gelukkig nog over van een groeizaam eerder jaar.
Mais staat er redelijk voor (y)
Gister 45 mm regen gehad :cheers: (y) Kan het weer groeien :idea:
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor auke » za sep 23, 2017 23:41

maandag 10 ha maaien voor de drogerij. Is niet goedkoop en zal wel weinig opleveren maar het hele huis rond in de balen zetten of nog een bult in het land zie ik het voordeel ook niet van
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor G.U. » zo sep 24, 2017 10:22

auke schreef:maandag 10 ha maaien voor de drogerij. Is niet goedkoop en zal wel weinig opleveren maar het hele huis rond in de balen zetten of nog een bult in het land zie ik het voordeel ook niet van

Heb je 20 ton brok van met als het mee zit 950 vem en 180 re
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor melker » ma sep 25, 2017 12:44

Aanbod gras is hier weer gigantisch, zo voor het oprapen ophalen :? We willen ook nog beetje erf overhouden dus alleen mooi spul en anders niet :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Mellek » ma sep 25, 2017 13:24

Voor het oprapen? Ik snap ook niet dat men het na alle kosten het nog zo weg geeft, veel grond heeft een schreeuwend tekort aan organische stof, goed gras zit waarschijnlijk ook nog kunstmest op a 50e/ha, hier hebben ook een paar bedrijven de koeien verkocht het erf ligt nog vol kuilbulten en nu bieden ze het gras op stam aan, tegen bemestingskosten, maar dat raken ze zo nooit kwijt heb dat met de 2e snee ook wel geprobeert, gratis was toen al moeilijk, ben benieuwd wat er her en der van de winter nog blijft staan.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » ma sep 25, 2017 14:07

Loonwerker hier in de buurt maakt al reklame omdat die nieuwe klepelmaaiers heeft. Organische stof toevoegen aan de bodem noemt hij het
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor boer pieter » ma sep 25, 2017 14:55

hier vorige week 200 schapen in het land gekregen en ik denk volgende week nog 200 (y) hebben vandaag nog 30 ha gemaaid rest is voor de schapen ,hier ook voer zat niemand wil het hebben :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor W.A » ma sep 25, 2017 15:01

Rendeert koeien melken dan niet meer?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer