Gras 2017

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2017

Berichtdoor ruben13899 » vr aug 25, 2017 15:38

Henk schreef:
Is idd een open deur :yes: stem de grasaanvoer en vastrijden beter op mekaar af :idea: Wij hebben jaren goedbedoelend liggen frotten met een kabouter Schuitenmaker en een case maxxum 5120 op de bult om vast te rijden. Gong altijd prima (y)
Ik kan nu natuurlijk nog een stapje verder gaan door te zeggen dat we 'vroegah' de mais hakselden met een 2 rijer en de kuil werd vastgereden met een cormick 353 en dat we ook toen geen broei hadden, maar dan wordt Arno wss gek... 8) :wink:

Ik zie het bijna overal; gigantische silagewagens of ladewagens die non-stop aan de kuil staan te lossen terwijl ondertussen de loader-machinist peentjes zweet en drukker is met kijken dat ie geen wagen raakt dan dat ie tijd heeft om de boel goed vast te rijden :idea:
De wagens zijn 2 tot 3 keer groter geworden, de haxelaar dubbel in PK's, maar op de kuil is nauwelijks iets veranderd :no:
Zoiets kun je niet repareren met toevoegmiddelen :no: alhoewel ik ze de kost niet wil geven die standaard toevoegingen gebruiken... :?

Snelheid van het kuilen is t probleem niet, denk ik :roll: , denk eerder het vastrijden en het snijden van het gras. Ik vind dat die opraapwagen van Lely behoorlijk hopen gras geeft en niet mooi verdeelt. Walsen werkt fantastisch (y) , maar hebben veel te houden
Keep calm and breed balanced cows
ruben13899

Beroep: Melkveehouder in opleiding
Interesses: Fokkerij en voer

Berichtdoor Richt » vr aug 25, 2017 16:04

ruben13899 schreef:
Henk schreef:
Is idd een open deur :yes: stem de grasaanvoer en vastrijden beter op mekaar af :idea: Wij hebben jaren goedbedoelend liggen frotten met een kabouter Schuitenmaker en een case maxxum 5120 op de bult om vast te rijden. Gong altijd prima (y)
Ik kan nu natuurlijk nog een stapje verder gaan door te zeggen dat we 'vroegah' de mais hakselden met een 2 rijer en de kuil werd vastgereden met een cormick 353 en dat we ook toen geen broei hadden, maar dan wordt Arno wss gek... 8) :wink:

Ik zie het bijna overal; gigantische silagewagens of ladewagens die non-stop aan de kuil staan te lossen terwijl ondertussen de loader-machinist peentjes zweet en drukker is met kijken dat ie geen wagen raakt dan dat ie tijd heeft om de boel goed vast te rijden :idea:
De wagens zijn 2 tot 3 keer groter geworden, de haxelaar dubbel in PK's, maar op de kuil is nauwelijks iets veranderd :no:
Zoiets kun je niet repareren met toevoegmiddelen :no: alhoewel ik ze de kost niet wil geven die standaard toevoegingen gebruiken... :?

Snelheid van het kuilen is t probleem niet, denk ik :roll: , denk eerder het vastrijden en het snijden van het gras. Ik vind dat die opraapwagen van Lely behoorlijk hopen gras geeft en niet mooi verdeelt. Walsen werkt fantastisch (y) , maar hebben veel te houden

Hier hebben alle wagens walsen erin, zowel ladewagens als silage wagens, werkt veel mooier, de kerel doe moet vast rijden is geen uren bezig met verdelen, een keer met de verdeler op en neer en weer aanrijden.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Vinterland » za aug 26, 2017 01:37

.
Vinterland

Berichtdoor Vinterland » za aug 26, 2017 01:40

Hans van Bergen schreef:
Mellek schreef:Hangt er vanaf wat je met dat gras gaat doen, hier gaan we het meeste toch weggeven, schapen of mestbult. Wat ik zelf ga stalvoeren komt uiteraard nog wel wat kunstmest op.
Kroonroest is trouwens ook erg grassoort afhankelijk, strooi al wat minder kunstmest en dan zie je vooral bij die tetra mengsels dat het gauw wat geler word, zaai tegenwoordig alles weer met BG11 of iets in die trend, diploid Engels raai/beemdlangbloem/timothee, zie duidelijke verschillen in opbrengst en zeker om te hooien is het veel mooier spul, ook is de onkruiddruk wat lager.

(y) Wa voor mengsel zaai je

Hier vorig jaar diploid mengsel gezaaid op de huiskavel. Pikte tijdens voorlichting ergens op dat diploid voordeel had ook ivm beweiden maar wat weet ik niet meer (beter wortelen oa dacht ik...)
Vinterland

Berichtdoor Jds » za aug 26, 2017 08:11

Vinterland schreef:
Hans van Bergen schreef:
Mellek schreef:Hangt er vanaf wat je met dat gras gaat doen, hier gaan we het meeste toch weggeven, schapen of mestbult. Wat ik zelf ga stalvoeren komt uiteraard nog wel wat kunstmest op.
Kroonroest is trouwens ook erg grassoort afhankelijk, strooi al wat minder kunstmest en dan zie je vooral bij die tetra mengsels dat het gauw wat geler word, zaai tegenwoordig alles weer met BG11 of iets in die trend, diploid Engels raai/beemdlangbloem/timothee, zie duidelijke verschillen in opbrengst en zeker om te hooien is het veel mooier spul, ook is de onkruiddruk wat lager.

(y) Wa voor mengsel zaai je

Hier vorig jaar diploid mengsel gezaaid op de huiskavel. Pikte tijdens voorlichting ergens op dat diploid voordeel had ook ivm beweiden maar wat weet ik niet meer (beter wortelen oa dacht ik...)

Diploid vormt veel meer en stevigere zode, en kan ook veel beter tegen belopen/berijden dan tetra. vandaar dat het ook goed past bij beweiden.
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor Sander » za aug 26, 2017 08:56

das toch algemene basiskennis :?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » za aug 26, 2017 12:55

Italiano zaaien voor de versvoer :yes: Daar komt geen roest in (y)
Ben momenteel een Engels raai aan het voeren, krenterig km gestrooid :oops: en de maaier krijgt steeds meer de kleur van de kuif van trump... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » za aug 26, 2017 13:11

Nee Italiaans doen we ook niet weer, spul groeit veel te snel, lang gras met weinig massa, heb een perceel waar nu 4 jaar Italiaans op staat, steeds meer holle zode, je wil niet weten hoeveel onkruid er dit jaar ineens op stond, volgend jaar maar weer maïs op.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Mellek » za aug 26, 2017 13:14

Jds schreef:Diploid vormt veel meer en stevigere zode, en kan ook veel beter tegen belopen/berijden dan tetra. vandaar dat het ook goed past bij beweiden.

Heb huiskavel nu BG11 gezaaid, volgens mij heb je dan ook veel minder onkruiddruk omdat er geen ruimte voor is op een dichte zode.

Henk schreef:Ben momenteel een Engels raai aan het voeren, krenterig km gestrooid :oops: en de maaier krijgt steeds meer de kleur van de kuif van trump... :roll:

Misschien wat rode klaver doorzaaien?
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor poekske » za aug 26, 2017 15:42

Henk schreef:Italiano zaaien voor de versvoer :yes: Daar komt geen roest in (y)
Ben momenteel een Engels raai aan het voeren, krenterig km gestrooid :oops: en de maaier krijgt steeds meer de kleur van de kuif van trump... :roll:

Italiaans roest ook toch?
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Henk » zo aug 27, 2017 06:26

Mellek schreef:Nee Italiaans doen we ook niet weer, spul groeit veel te snel, lang gras met weinig massa, heb een perceel waar nu 4 jaar Italiaans op staat, steeds meer holle zode, je wil niet weten hoeveel onkruid er dit jaar ineens op stond, volgend jaar maar weer maïs op.

Daarom zaai ik meestal Engels en Italiano door mekaar :yes: maar om de een of andere onbekende reden heb ik dat op dit perceel niet gedaan vorig jaar.. :roll:

Henk

Berichtdoor Richt » zo aug 27, 2017 10:28

Mellek schreef:Nee Italiaans doen we ook niet weer, spul groeit veel te snel, lang gras met weinig massa, heb een perceel waar nu 4 jaar Italiaans op staat, steeds meer holle zode, je wil niet weten hoeveel onkruid er dit jaar ineens op stond, volgend jaar maar weer maïs op.

Wij hebben italiaans in Frankrijk altijd tussen tarwe en maïs gezaaid (augustus zaaien, 1 herfst oogst en 1 voorjaars oogst en dan ploeg erdoor), 1 keer een deel een jaar langer laten staan maar dat viel erg tegen, wel mooi spul om grofe haylage balen te maken voor jongvee maar opbrengst was na de 1ste snede niet erg goed, zode niet dicht genoeg en idd als je niet oppast snel last van onkruid.
Maar als tussen gewas wel een mooi product
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor auke » zo aug 27, 2017 11:19

Schoonvelde schreef: De rest gaat allemaal heel jong flink voordroog in rondebalen. Bevalt ons erg goed. Zo halen we veel melk uit de laatste snedes.

wat is heel jong? 3 weken na vorige keer maaien of 4 weken?

heb kuil en balen genoeg, wil eigenlijk de rest in de grasbrok drukken
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » ma aug 28, 2017 13:50

Richt schreef:

Wij hebben italiaans in Frankrijk altijd tussen tarwe en maïs gezaaid (augustus zaaien, 1 herfst oogst en 1 voorjaars oogst en dan ploeg erdoor), 1 keer een deel een jaar langer laten staan maar dat viel erg tegen, wel mooi spul om grofe haylage balen te maken voor jongvee maar opbrengst was na de 1ste snede niet erg goed, zode niet dicht genoeg en idd als je niet oppast snel last van onkruid.
Maar als tussen gewas wel een mooi product

Gras zaaien tussen de mais, wat vlgs mij de Marke ook doet, heb ik nooit begrepen. Na het mais hakselen is je land ongelijk door de zware hax en de grote silagewagens. Hoe kun je in hemelsnaam zo'n perceel fatsoenlijk maaien en harken als het zo ongelijk is...

Henk

Berichtdoor boer pieter » ma aug 28, 2017 15:32

hier doen ze het veel voor de 80% groen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende