Mais 2017

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2017

Berichtdoor Sander » di sep 12, 2017 10:35

henk is verkopende partij he
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor melker » di sep 12, 2017 10:58

IK hoor prijzen van 35 euro per ton gehakkeld af land, stukje verder dan waar Sander woont.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » di sep 12, 2017 11:13

Guus J schreef:
coen dp schreef:
Henk schreef:Mais hier in de regio tot heden ca. 1700-1850/ha. ex btw. Gaat om ca. 45 ha wat verhandeld is.

geschatte ds opbrengst per ha?

:lol: off course henk... er is me nog nooit zoveel maïs aangeboden als dit jaar...

Da's fijn voor je Guus (y) maar mais is en blijft een regionaal verhaal :yes: en ondanks de verhalen van goedkopere mais net over de grens, spotgoedkope perspulp en veel graskuilen willen kopers (hier iig) toch mais in de silo hebben :yes: en toch het liefst dicht aan de deur :yes: Tart mss elke economische logica :wink: maar tis een vaststaand feit :idea:

coen dp schreef:
Henk schreef:Mais hier in de regio tot heden ca. 1700-1850/ha. ex btw. Gaat om ca. 45 ha wat verhandeld is.

geschatte ds opbrengst per ha?

variërend op een droge kop van 35 ton/ha tot de meeste percelen 50-60 ton/ha

Ik denk dat Melker redelijk goed zit met zijn prijs/ton :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » di sep 12, 2017 12:06

Volgens mij is hier nog amper handel, liggen her en der ook nog hele bergen van vorig jaar, heb zelf nog 100 ton zitten maar dit jaar ook 2,5ha minder gezaait dus kan de oude mooi vooraan schuiven.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Sander » di sep 12, 2017 12:32

als melker goed zit praat je dus over zo'n 1200 euro per ha op stam. iedereen haalt natuurlijk 70 ton van een ha maar over de weegbrug komt 45 ton eerst bij 35% ds
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » di sep 12, 2017 12:44

of nog minder :lol: :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Berjor » di sep 12, 2017 13:20

biogas geeft hier 29 euro per ton zonder hakselen, geleverd en gehakseld 36 euro per ton
Berjor

Berichtdoor melker » di sep 12, 2017 14:05

Mais dit jaar veel massa maar veel met 2 kleinere kolven, voederwaarde zal waarschijnlijk lager liggen per kg ds, maar veel percelen zullen de 50 ton wel halen.
melker

Berichtdoor Henk » di sep 12, 2017 15:16

Sander schreef:als melker goed zit praat je dus over zo'n 1200 euro per ha op stam. iedereen haalt natuurlijk 70 ton van een ha maar over de weegbrug komt 45 ton eerst bij 35% ds

60 ton/ ha is dit jaar reëel :yes: Prijs/kg ds weet je achteraf... :wink:

Mellek schreef:Volgens mij is hier nog amper handel, liggen her en der ook nog hele bergen van vorig jaar, heb zelf nog 100 ton zitten maar dit jaar ook 2,5ha minder gezaait dus kan de oude mooi vooraan schuiven.

In Drenthe zal het wel anders zijn dan in Brabant :) Vorig jaar was de mais gemiddeld stukken minder plus er was er haast geen te krijgen omdat hier in de regio veel verhageld was. Tel dr bij op de slechte melkprijs dus geeneens pesos om es lekker flink in te slaan :no: en bij nagenoeg iedereen was de maiskuil stukken kleiner dan normaal :yes: maar goed dat zal in het noorden wel niet gespeeld hebben :)
Ik schat in dat de Brabantse maiskuilen dit jaar hoger en langer worden dan gemiddeld :yes: de mais is super (y) en er is geld om flink mais in te slaan :yes:

Henk

Berichtdoor jvt » di sep 12, 2017 22:29

Henk schreef:
Sander schreef:als melker goed zit praat je dus over zo'n 1200 euro per ha op stam. iedereen haalt natuurlijk 70 ton van een ha maar over de weegbrug komt 45 ton eerst bij 35% ds

60 ton/ ha is dit jaar reëel :yes: Prijs/kg ds weet je achteraf... :wink:

Mellek schreef:Volgens mij is hier nog amper handel, liggen her en der ook nog hele bergen van vorig jaar, heb zelf nog 100 ton zitten maar dit jaar ook 2,5ha minder gezaait dus kan de oude mooi vooraan schuiven.

In Drenthe zal het wel anders zijn dan in Brabant :) Vorig jaar was de mais gemiddeld stukken minder plus er was er haast geen te krijgen omdat hier in de regio veel verhageld was. Tel dr bij op de slechte melkprijs dus geeneens pesos om es lekker flink in te slaan :no: en bij nagenoeg iedereen was de maiskuil stukken kleiner dan normaal :yes: maar goed dat zal in het noorden wel niet gespeeld hebben :)
Ik schat in dat de Brabantse maiskuilen dit jaar hoger en langer worden dan gemiddeld :yes: de mais is super (y) en er is geld om flink mais in te slaan :yes:

60 ton is reeel, op grote stukken, maar tel je wat kleinere stukken met bomen eromheen, structuurschade aan kopeinden etc is dik 50 over het geheel een mooie schatting. Maar geld om flink mais in te slaan....hoor toch heel andere verhalen, juist de bedrijven die mais kopen, zijn vaak de bedrijven die nieuw gebouwd hebben de laatste jaren, en dat het daar nog steeds armoe troef is. Heb zelf trouwens gekocht voor 1300
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » wo sep 13, 2017 13:16

Kunt ook mais kopen voor 1000 euro/ha. Droogteschade en/of bossen die de buitenste rijen opslurpen.
Ervaring is dat rommel altijd te duur is en geoie mais altijd meevalt :yes: Beter goeie voor 1800 dan verdroogde voor 900 :idea:

Henk

Berichtdoor Arno » wo sep 13, 2017 13:21

Je kunt het mooi vertellen henk,en ik begrijp als verkopende partij dat je je spul omhoog moet praten,zoals een wijs man me geleerd heeft 'je krijft nooit meer dan je vraagt' :wink:
Maar simpel feit is dar mais op dit moment $28 per ton waard is in het veld en zoals sander al aangaf , 45-50 ton over de weegbrug is reeel,dus die mais is op zn allerbest $1400 per ha waard.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » wo sep 13, 2017 13:38

ondanks de verhalen van goedkopere mais net over de grens, spotgoedkope perspulp en veel graskuilen willen kopers (hier iig) toch mais in de silo hebben :yes: en toch het liefst dicht aan de deur :yes: Tart mss elke economische logica :wink: maar tis een vaststaand feit :idea:

Wat ik al aan gaf; het tart alle economische logica maar toch gebeurt het.

Overigens; momenteel gaan er in NL verschillende woningen boven de vraagprijs van de hand :idea:
Markt is hysterisch :yes: Kopers overbieden mekaar.

Henk

Berichtdoor melker » wo sep 13, 2017 15:53

Van het voorjaar net nog 2 woningen gekocht, dochters wilden huis :roll:
melker