Graslandinnovaties

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Graslandinnovaties

Berichtdoor Inno4Grass » wo jan 03, 2018 14:40

jan.nl schreef:Wat heeft het aantal ha gras en aantal koeien met graslandinnovaties te maken. :?:

Beste Jan, het aantal ha gras en aantal koeien kan van belang zijn om diverse antwoorden in het juiste perspectief te plaatsen.
Om de data op de juiste manier te analyseren en interpreteren kan het interessant zijn om bijvoorbeeld de verschillende antwoorden tussen veel en weinig koeien per hectare te analyseren.
Inno4Grass

Berichtdoor Inno4Grass » wo jan 03, 2018 14:42

Henk schreef:Ik wil al jullie innovatieve gedachtes niet bruuskeren :oops: vooral niet in deze tijd van het jaar :wink: maar er staat me iets van bij dat de koeienboeren meer diversiteit in hunnie grasland moeten krijgen toch :?: Zag het kort geleden voorbij komen in een rijtje voorwaarden voor ???? want dat ben ik weer vergeten :roll:

Kijk, stel dat we dat nu gewoon innovatie noemen dan zijn we dr toch :?: :yes:
Lijkt me trouwens een hele uitdaging om een 'gekozen diversiteit' te handhaven. Vaak verdwijnen sommige plantsoorten snel terwijl sterkere juist uitbreiden.
Aandeel klaver alleen al in een perceel stabiel te houden is al een dingetje :yes: Hier in de buurt is er mee geëxperimenteerd en vaak na een paar keer maaien zag je in het ene perceel amper nog klaver terwijl in een ander perceel de klaver het gras overwoekerde.

Ben het er wel mee eens dat je als veehouders niet te spastisch moet reageren wanneer je een plantje in je grasland ziet wat geen raaigras is. Te vaak zie ik boeren in het voorjaar standaard al het grasland spuiten tegen alles wat geen gras is.

Bio/soorten diversiteit is één van de innovaties die in alle 8 de landen sterk naar voren komt. Door de uitwisseling die mogelijk is binnen dit project proberen we al de ervaringen op dit gebied samen te brengen.
Inno4Grass

Berichtdoor jan.nl » do jan 04, 2018 11:14

Inno4Grass schreef:
jan.nl schreef:Wat heeft het aantal ha gras en aantal koeien met graslandinnovaties te maken. :?:

Beste Jan, het aantal ha gras en aantal koeien kan van belang zijn om diverse antwoorden in het juiste perspectief te plaatsen.
Om de data op de juiste manier te analyseren en interpreteren kan het interessant zijn om bijvoorbeeld de verschillende antwoorden tussen veel en weinig koeien per hectare te analyseren.

Dat zal allemaal wel,maar als ze naar de aantallen beginnen te vragen stopt het gewoon. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Inno4Grass » ma feb 26, 2018 14:21

Een trend op grasland gebied is de toenemende mate komt er aandacht voor het inzaaien van klaver en voederkruiden in grasland.

Graszaadleveranciers werken ook aan innovatieve grasmengsels met een aanzienlijk deel voederkruiden.
Inzaaien is één, onderhoud is twee.

Welke praktijkervaring hebben jullie met het onderhoud van klaver en andere voederkruiden in de juiste verhouding in grasland :?:
Inno4Grass

Berichtdoor melker » ma feb 26, 2018 16:53

Volgens mij is klaver, zowel rood als wit, het enige wat we naast gras beperkt willen zien de rest is allemaal onkruid. Heb in NZ wel,eens veredelde weegbree gezien wat werd toegevoegd om ookbij droogte nog wat groens te hebben
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » ma feb 26, 2018 17:24

Na een droogte periode komen er vaak vaneiges allerlei kruiden in te staan 8)
Schijnt trouwens dat muur nagenoeg dezelfde voederwaarde heeft als gras, alleen het spul krijg je niet droog.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » ma feb 26, 2018 18:51

Henk schreef:Na een droogte periode komen er vaak vaneiges allerlei kruiden in te staan 8)
Schijnt trouwens dat muur nagenoeg dezelfde voederwaarde heeft als gras, alleen het spul krijg je niet droog.

Ridderzuring heeft ook 1000 vem, alleen geen opbrengst
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor jan.nl » di feb 27, 2018 10:44

Klaver is lastig,of te veel of te weinig,rode klaver verdwijnt vooral na paar jaar.Het is nu dus mode(gaat vanzelf weer over :yes: )om zogenaamde kruiden in te zaaien,moet goed voor je koeien zijn :D Of anders voor je grond :)
We hebben 50 jr voorlichting gehad dat alleen raaigras het beste is voor je vee en grond,met de hoogste opbrengst ook als er minder bemest wordt,(wel bewezen dacht ik door bergen voer).
Maar als je het hip vind dat moet je kruiden zeker proberen :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor van wijk » di feb 27, 2018 10:49

Jan, dat moet je de volgende generatie zelf laten ontdekken :D :D
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor kobonde » di feb 27, 2018 11:24

jan.nl schreef:Klaver is lastig,of te veel of te weinig,rode klaver verdwijnt vooral na paar jaar.Het is nu dus mode(gaat vanzelf weer over :yes: )om zogenaamde kruiden in te zaaien,moet goed voor je koeien zijn :D Of anders voor je grond :)
We hebben 50 jr voorlichting gehad dat alleen raaigras het beste is voor je vee en grond,met de hoogste opbrengst ook als er minder bemest wordt,(wel bewezen dacht ik door bergen voer).
Maar als je het hip vind dat moet je kruiden zeker proberen :wink:

Jan, als je gedwongen bent veel gras te verbouwen, van wege bemestings regels, kun je door klaver met minder kunstmest goed kvaliteit gras met hoog eiwit verbouwen. Toen ik 21 Jaar geleden inDK begon vond ik klaver en Jereys helemaal niks, Na een Jaar was ik helemaal om en hebben we Zowel Klaver in het gras en Jereys genen in de koeien.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Kasé5 » di feb 27, 2018 13:46

G.U. schreef:
Henk schreef:Na een droogte periode komen er vaak vaneiges allerlei kruiden in te staan 8)

:? :? Ken collega's die net zoveel ridderzuring in het bouwplan hebben dan wij mais maar als ik die melkproduktie zie kan ik me niet voorstellen dat dat 1000VEM heb :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor G.U. » di feb 27, 2018 15:21

Kasé5 schreef:
G.U. schreef:

:? :? Ken collega's die net zoveel ridderzuring in het bouwplan hebben dan wij mais maar als ik die melkproduktie zie kan ik me niet voorstellen dat dat 1000VEM heb :?:

Als vers blad wel per kg ds. Probleem is alleen dat er niks van over blijft en de opbrengst per ha ook peanuts is. Daarom is het ook onkruid. Elke 10% lager aandeel engels raai kost een ton droge stof opbrengst
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » di feb 27, 2018 16:18

Ridderzuring is vrij eenvoudig te bestrijden :yes: Nadeel is dat het zaad 100 jaar en langer goed blijft, zelfs in de mestput.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » di feb 27, 2018 20:31

Is toch bestand tegen glyfosaat?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » di feb 27, 2018 20:38

poekske schreef:Is toch bestand tegen glyfosaat?

Nee hoor, gaat alleen wat lastig volvelds al je niet opnieuw wilt inzaaien...
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer