Graslandinnovaties

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Graslandinnovaties

Berichtdoor sivert » di feb 27, 2018 21:23

Volgens mij kun je ridderzuring het beste bestrijden met Tapir.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » di feb 27, 2018 22:14

kobonde schreef:
jan.nl schreef:Klaver is lastig,of te veel of te weinig,rode klaver verdwijnt vooral na paar jaar.Het is nu dus mode(gaat vanzelf weer over :yes: )om zogenaamde kruiden in te zaaien,moet goed voor je koeien zijn :D Of anders voor je grond :)
We hebben 50 jr voorlichting gehad dat alleen raaigras het beste is voor je vee en grond,met de hoogste opbrengst ook als er minder bemest wordt,(wel bewezen dacht ik door bergen voer).
Maar als je het hip vind dat moet je kruiden zeker proberen :wink:

Jan, als je gedwongen bent veel gras te verbouwen, van wege bemestings regels, kun je door klaver met minder kunstmest goed kvaliteit gras met hoog eiwit verbouwen. Toen ik 21 Jaar geleden inDK begon vond ik klaver en Jereys helemaal niks, Na een Jaar was ik helemaal om en hebben we Zowel Klaver in het gras en Jereys genen in de koeien.

Klaver past wel op wat armere klei of zandgrond,maar hier op de (rijke)rivier klei is het geen handig gewas, bio boeren zonder kunstmest doen er 10 jr over om de klaver er in te houden,en dan nog veel pleksgewijs.
Ben redelijk intensief,dus hier is aankoop soja goedkoper als tobben met klaver.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor van wijk » wo feb 28, 2018 10:48

Op die vettere grond moet je minder agressief groeiend klaver ras zaaien.
ALs je de kunstmest eruit kiept en bijvoorbeeld Alice zaait dan heb je op zware klei 80 procent klaver voor je t in de gaten hebt en koeien met schuim in de pens er bij :D
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » wo feb 28, 2018 13:49

G.U. schreef:
poekske schreef:Is toch bestand tegen glyfosaat?

Nee hoor, gaat alleen wat lastig volvelds al je niet opnieuw wilt inzaaien...

Poekie heeft deels gelijk :yes: Roundup heeft te weinig werking om de knightacid 100% weg te krijgen. of je moet er significant meer Roundup in gooien. Wij gooien dan meestal Primstar/ Harmony dr bij. Zonder dan zie je na het rounduppen overal nog de groene bladeren van de ridderzuring.
Is vlgs akkerbuddy beter en goedkoper dan puur roundup in sterkere concentratie.

Ga je het handmatig te lijf met een handspuit met strijker oid, dan maak je de roundup oplossing vele malen sterker en dan krijg je het er wel mee weg :yes: maar dan is je verbruik peanuts :yes:

Trouwens, de ene roundup is de andere niet blijkbaar. We noemen het wel altijd roundup maar je heb meer merknamen die glyfosaat bevatten :yes: Hebben een tijdje Panic gebruikt maar dat valt vlgs akkerbuddy onder de mindere 'roundup-achtigen'.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Inno4Grass » zo maart 11, 2018 19:24

jan.nl schreef:We hebben 50 jr voorlichting gehad dat alleen raaigras het beste is voor je vee en grond,met de hoogste opbrengst ook als er minder bemest wordt,(wel bewezen dacht ik door bergen voer).

Jan, vind je dat de voorlichting van de afgelopen 50 jaar dan leidend moet zijn voor de komende 50 jaar? Zou het niet mooi zijn om ook juist te kijken waar nog meer winst te behalen valt, mogelijk niet alleen vanwege een hoge opbrengst, want we hebben bergen voer genoeg, maar bijvoorbeeld door meer biodiversiteit, minder mineralen aankopen?
Inno4Grass

Berichtdoor christo » zo maart 11, 2018 19:58

Inno4Grass schreef:
jan.nl schreef:We hebben 50 jr voorlichting gehad dat alleen raaigras het beste is voor je vee en grond,met de hoogste opbrengst ook als er minder bemest wordt,(wel bewezen dacht ik door bergen voer).

Jan, vind je dat de voorlichting van de afgelopen 50 jaar dan leidend moet zijn voor de komende 50 jaar? Zou het niet mooi zijn om ook juist te kijken waar nog meer winst te behalen valt, mogelijk niet alleen vanwege een hoge opbrengst, want we hebben bergen voer genoeg, maar bijvoorbeeld door meer biodiversiteit, minder mineralen aankopen?

Wanneer jij biodiversiteit uit kunt leggen aan de laatste hongerige afrikaan ga ik het implementeren.
christo

Berichtdoor Inno4Grass » zo maart 11, 2018 20:06

melker schreef:Volgens mij is klaver, zowel rood als wit, het enige wat we naast gras beperkt willen zien de rest is allemaal onkruid. Heb in NZ wel,eens veredelde weegbree gezien wat werd toegevoegd om ookbij droogte nog wat groens te hebben

Interessant! Heb je ook inzichtelijk gekregen hoe dat gemanaged werd? Gaat het ook overwoekeren? Of juist verdwijnen na een aantal jaar?
Inno4Grass

Berichtdoor melker » ma maart 12, 2018 13:50

Ging om de smalle weegbree, daar een turbovariant van, moet je maar effe googlen in het Engels kom je ze wel voorbij. Wat voor kruiden zijn verder interessant, paardebloem en brandnetel en muur en herderstasje, naast de zuringen hoeven we verder niks voor te doen :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » ma maart 12, 2018 20:44

Wil je het beslist groen houden bij droogte, wat dan zelfs ook nog wil groeien zaai je gewoon kweek bij :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor rvm » ma maart 12, 2018 20:53

Kweek groen bij droogte? Dan is dat geen echte droogte :no:
rvm

Berichtdoor Nix » ma maart 12, 2018 21:02

Ik voer mijn koeien al 20 jaar 50% vogeltjesland hooi en 50% melkkoeien rantsoen op ds basis. Klopt van geen kante volgens elke voerboer die hier is geweest. En toch kan het. Kalfziekte 0-2 % en bij nageboorte problemen ook zo iets. Het is al eens gedetermineerd door een student. Groeien toen meer dan 10 soorten gras en 15 (on)kruiden.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Berichtdoor G.U. » ma maart 12, 2018 21:34

Nix schreef:Ik voer mijn koeien al 20 jaar 50% vogeltjesland hooi en 50% melkkoeien rantsoen op ds basis. Klopt van geen kante volgens elke voerboer die hier is geweest. En toch kan het. Kalfziekte 0-2 % en bij nageboorte problemen ook zo iets. Het is al eens gedetermineerd door een student. Groeien toen meer dan 10 soorten gras en 15 (on)kruiden.

Dat krijgen je droge koeien of de melkkoeien?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor G.U. » ma maart 12, 2018 21:37

melker schreef:Ging om de smalle weegbree, daar een turbovariant van, moet je maar effe googlen in het Engels kom je ze wel voorbij. Wat voor kruiden zijn verder interessant, paardebloem en brandnetel en muur en herderstasje, naast de zuringen hoeven we verder niks voor te doen :)

Brandnetel en herderstasje raak je op de maaipercelen vanzelf kwijt. Bij weiden kom je er onder te zitten als je er niets aan doet
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Nix » di maart 13, 2018 07:26

Droge
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Berichtdoor M H » di maart 13, 2018 07:34

Nix schreef:Ik voer mijn koeien al 20 jaar 50% vogeltjesland hooi en 50% melkkoeien rantsoen op ds basis. Klopt van geen kante volgens elke voerboer die hier is geweest. En toch kan het. Kalfziekte 0-2 % en bij nageboorte problemen ook zo iets. Het is al eens gedetermineerd door een student. Groeien toen meer dan 10 soorten gras en 15 (on)kruiden.

dat doen wij hier ook, al zolang, half sbb gras, half 3e/4e snede. alleen krijgen wij steeds minder vogeltjeslandhooi (20 procent), door steeds beperktere bemesting. nu dus meer ander gras, vaak 3e snede, en meer problemen. ook is de conditie stuk minder en glimmen ze minder in droge koeien hok. moet nu ook mineralen bijvoeren, anders deden we dat ook nooit.
M H

Beroep: veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer