Gras 2018

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2018

Berichtdoor boer pieter » zo apr 01, 2018 19:56

Niels schreef:Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar hier vriest lang gras dood in de winter. Dan kun je er in het vroege voorjaar met de weidesleep overheen als het droog en zonnig is in de middag. Dan verdwijnt het meeste wel. Anders kun je het ook mooi ’s middags laten maaien met tripple maaier met banden. Dan leg je het meteen op een zwad en kun je het weg werken. Wat je er dan mee doet hangt een beetje van de kwaliteit af.

Als er niet teveel staat zou Ik niet teveel kosten maken om het af te voeren.

Koppel pinken of schapen er over anders heel vroeg maaien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Niels » ma apr 02, 2018 09:00

Staat er bij jou overal afrastering om de percelen heen? Hier ruim 20 ha waar de koeien kunnen standweiden en de rest is maailand 100%
Niels

Berichtdoor boer pieter » ma apr 02, 2018 09:01

een draadje is snel gezet hoor,die schapen boer doet niet anders :yes:
je mag er ook wel wat voor over hebben 8)
boer pieter

Berichtdoor JA » ma apr 02, 2018 10:01

Schapen is wel een goed idee, maar dan voor volgend jaar. Hopelijk worden ze bij boer19 niet allemaal door de wolven opgevreten :oops:
Schapen vreten nu echt niet meer dat dooie gras weg. Als het niet te veel is lukt het wel met weidesleep en anders kun je beter schoonmaaien en opruimen.
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor boer 19 » ma apr 02, 2018 13:11

boer pieter schreef:een draadje is snel gezet hoor,die schapen boer doet niet anders :yes:

Draadje is t probleem niet maar wil het graag gras houden en er geen bouwland van maken, pinken erin is mooi maar een bult werk. Ik ga vanmiddag met de klepel maaier proberen kijken wat voor resultaat dat oplevert.
boer 19

Berichtdoor boer pieter » ma apr 02, 2018 14:08

hoeveel staat er dan op
boer pieter

Berichtdoor boer 19 » ma apr 02, 2018 14:29

Voor het laatst in augustus gemaaid, dus behoorlijk. Maar een groot gedeelte is dood door de winter en daar willen we vanaf.
boer 19

Berichtdoor boer pieter » ma apr 02, 2018 14:46

Dan gewoon schoon maaien en oppakken is wel een dure oplossing .jij zegt er staat behoorlijk op maar meestal valt dat in dk wel mee .maak eens een foto
boer pieter

Berichtdoor sivert » ma apr 02, 2018 20:29

boer 19 schreef:
boer pieter schreef:een draadje is snel gezet hoor,die schapen boer doet niet anders :yes:

Draadje is t probleem niet maar wil het graag gras houden en er geen bouwland van maken, pinken erin is mooi maar een bult werk. Ik ga vanmiddag met de klepel maaier proberen kijken wat voor resultaat dat oplevert.

Een goede schapenboer verweidt ze op tijd. Hier hebben schapen ook zo'n 90 ha gras weg gewerkt, voor het grootste deel een volle snede die ikhad verkocht maar waar de koper mij toch mee liet zitten. Het grasland is echt geen bouwland geworden.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor ramos fan » ma apr 02, 2018 22:15

Hier ook schapen gehad beviel goed (y)
Maar nu met een klepelmaaier erover en dan bemesten en inkuilen of weiden lijkt me dat het melk gaat kosten. En dat goedkoop duurkoop word
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor boer pieter » di apr 03, 2018 08:20

waarom hebben jullie het niet in het na jaar gebloot als het tenat is om te maaien kun je er meestal wel met een bloter op of anders over de vorst ,heb hier ook een paar gezien die dat deden
boer pieter

Berichtdoor Henk » di apr 03, 2018 10:27

boer pieter schreef:waarom hebben jullie het niet in het na jaar gebloot als het tenat is om te maaien kun je er meestal wel met een bloter op of anders over de vorst ,heb hier ook een paar gezien die dat deden

Punt is dat het gras de laatste jaren is doorgegroeid tot in de (zachte) winter. En dan is het inmiddels vaak te nat om er te rijden.

Gras was hier ook te lang de winter in gegaan. Maar gelukkig vriest het hier niet hendig dood (y) Ik heb zwat alles tijd terug met de weidesleep bewerkt en dan trek je de dooie sprieten mooi omhoog :yes:
Doe je niks aan zo'n percelen dan verstikt het en wordt het met nattigheid nog veel erger.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer 19 » di apr 03, 2018 10:59

Ik heb nu een hoekje geklepeld omdat we mest kwijt moesten, gaf nog wel een mooi resultaat maar probleem is dat een klepemaaier makkelijk in de grond wil vreten (n) zullen kijken of het volgende week groen wordt anders de ploeg er maar weer in denk ik :cry:
boer 19

Berichtdoor Richt » di apr 03, 2018 14:33

wij striegelen al het grasland altijd, zo tussen 1 en 15 april, soort grasland eg, trekt het dooie spul eruit, moet een 7-8 week voor maaien, dan vind je er bijna niks van terug.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Arie » di apr 03, 2018 16:19

Richt schreef:wij striegelen al het grasland altijd, zo tussen 1 en 15 april, soort grasland eg, trekt het dooie spul eruit, moet een 7-8 week voor maaien, dan vind je er bijna niks van terug.

Na 1 april nog 7 weken wachten met maaien? Dan maai je op 20 mei. Dat zal dit jaar wel aardig kloppen. Maar de meeste jaren zit dan de eerste snede allang onder het plastic en de 2de snede al zowat halverwege :roll: ok, dat laatste is beetje overdreven :mrgreen:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer