Gras 2018

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2018

Berichtdoor Arie » wo okt 10, 2018 22:34

Ik kan er weinig over vinden op site van RVO.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Hindrik » do okt 11, 2018 07:17

Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Arie » do okt 11, 2018 10:16

Hindrik schreef:hier de officiele tekst Arie;
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... van-dieren

Ja, die pagina ken ik. Staat veel keer het woord "buurman" in. Waarbij ik me meteen al afvraag: wat als die wat verder weg vandaan komt? Zal ook best mogen hoor, maar dat wil ik wel zeker weten. Die 3 maanden van G.U. kan ik er ook niet in terug vinden. Heb RVO gebeld, daar werd ik doorverbonden met "dierregistratie", die melde mij dat de schapenhouder dan een extra UBN aan zou moeten vragen waar dat perceel van mij dan onder gebracht zou moeten worden. Dan mag het. En of het vervolgens echt geen gevolgen verder voor mijn mestwet / plaatsingsruimte zou hebben, dat kon ze niet vertellen, dat was niet haar "portefeuille". Ingewikkeld gezeik dus. Ik denk dat ik er maar vriendelijk voor bedank (n)
Arie

Berichtdoor G.U. » do okt 11, 2018 11:06

Die tekst van rvo is ook weinig samenhangend. Mag max 450 schapen voor vier weken. Maar is dat per perceel of voor het hele bedrijf. Feit is dat schapen zwaarder weer weg gaan dan ze kwamen en dus stikstof en fosfaat meenemen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hindrik » za okt 13, 2018 22:49

Arie schreef:
Hindrik schreef:hier de officiele tekst Arie;
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... van-dieren

Ja, die pagina ken ik. Staat veel keer het woord "buurman" in. Waarbij ik me meteen al afvraag: wat als die wat verder weg vandaan komt? Zal ook best mogen hoor, maar dat wil ik wel zeker weten. Die 3 maanden van G.U. kan ik er ook niet in terug vinden. Heb RVO gebeld, daar werd ik doorverbonden met "dierregistratie", die melde mij dat de schapenhouder dan een extra UBN aan zou moeten vragen waar dat perceel van mij dan onder gebracht zou moeten worden. Dan mag het. En of het vervolgens echt geen gevolgen verder voor mijn mestwet / plaatsingsruimte zou hebben, dat kon ze niet vertellen, dat was niet haar "portefeuille". Ingewikkeld gezeik dus. Ik denk dat ik er maar vriendelijk voor bedank (n)

Arie: G.U. moet je niet geloven, die verkondigd bullepoep.
Ook de schapenhouder moet zijn i en r op orde hebben.
Maar G.U. die 450 is per bedrijf/ubn, ongeacht of dat bedrijf 1 of 450 ha heeft.

De praktijk; als zowel de mv houder alsook de schapenhouder zelf over voldoende mestplaatsingsruimte beschikken:
Dan kan de sch houder op basis van een [mondelinge] overeenkomst de betreffende percelen in gebruik nemen.
Voorwaarde is wel dat er geen andere/eigen dieren lopen.
Dan blijven de schapen dus op het bedrijf van de sch houder en hoeft hiervoor geen melding in het i en r gedaan te worden.
De schapen blijven geregistreerd op het bedrijf van de sch houder, en de mv houder hoeft hiervoor geen ubn schapen aan te vragen, de schapen blijven meetellen op het bedrijf van de sch houder obv zijn ruimte op 15/5
Hindrik

Berichtdoor G.U. » zo okt 14, 2018 05:52

Dat genoeg mestplaatsingsruimte hebben dat is wel een dingetje om rekening mee te houden. Vind het dan wel verwonderlijk dat bepaalde boeren dan nog schapen in het land kunnen hebben...
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor G.U. » zo okt 14, 2018 07:57

Maar hoe werkt dat dan eigenlijk vanaf jouw kant hendrik? Jij geeft aan rvo het ubn door van het bedrijf waar jouw schapen lopen en hoeveel en hoelang?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Hindrik » zo okt 14, 2018 08:23

nog maar een keer lezen G.U.
Omdat ik zelf plaatsingsruimte genoeg heb, heeft het geen invloed op beide bedrijven.
Zoals je zelf eerder schreef; de schapen groeien daar dus voeren eerder mineralen af, maar dat is de minas benadering en die is allang afgeschoten
Hindrik

Berichtdoor Henk » za okt 20, 2018 12:16

Deze week begonnen met de 5e snede mechanisch af te grazen :yes: Stop het als eiwitje in de voerwagen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » za okt 20, 2018 17:28

Hindrik schreef:De schapen blijven geregistreerd op het bedrijf van de sch houder, en de mv houder hoeft hiervoor geen ubn schapen aan te vragen, de schapen blijven meetellen op het bedrijf van de sch houder obv zijn ruimte op 15/5

Volgens de medewerkster van RVO zou de schapenhouder een extra UBN moeten aanvragen om mijn land tijdelijk onder te brengen. De schapen moeten namelijk ten alle tijde traceerbaar zijn, en dat zouden ze niet zijn de de schapenhouder ze zomaar op mijn land jaagt en verder niks regelt.

Als je tijdelijk een stal huurt van een ander om jongvee te stallen, dan mag dat ook niet zonder dat je een extra UBN aanvraagt. En zo gaat dat met schapen ook.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... egistreren

En dat is nog niet gratis ook...
Arie

Berichtdoor Arie » za okt 20, 2018 17:37

G.U. schreef:Dat genoeg mestplaatsingsruimte hebben dat is wel een dingetje om rekening mee te houden. Vind het dan wel verwonderlijk dat bepaalde boeren dan nog schapen in het land kunnen hebben...

Wij hadden vroeger zelf schapen. 45 stuks, we moesten er 3 vrachten mest extra voor afvoeren. Voor toen al 12 euro per ton. Hele jaar mee in de weer. In de winter in de wagenloods, trekkers buiten / op voergang koeienschuur, koste nog wat hooi / kuilgras / stro / paar ton brok / nog wat kosten rendac. Ik kon het niet meer rond gerekend krijgen.
Arie

Berichtdoor Hindrik » zo okt 21, 2018 10:32

Arie schreef:
Hindrik schreef:De schapen blijven geregistreerd op het bedrijf van de sch houder, en de mv houder hoeft hiervoor geen ubn schapen aan te vragen, de schapen blijven meetellen op het bedrijf van de sch houder obv zijn ruimte op 15/5

Volgens de medewerkster van RVO zou de schapenhouder een extra UBN moeten aanvragen om mijn land tijdelijk onder te brengen. De schapen moeten namelijk ten alle tijde traceerbaar zijn, en dat zouden ze niet zijn de de schapenhouder ze zomaar op mijn land jaagt en verder niks regelt.

Als je tijdelijk een stal huurt van een ander om jongvee te stallen, dan mag dat ook niet zonder dat je een extra UBN aanvraagt. En zo gaat dat met schapen ook.

''Volgens de medewerkster van RVO zou de schapenhouder een extra UBN moeten aanvragen om mijn land tijdelijk onder te brengen. De schapen moeten namelijk ten alle tijde traceerbaar zijn''

Dan zou dus een mv houder die pinken op afstand weid daar dus ook een extra ubn voor moeten hebben, en moet je dagelijks aan de rvo melden in welk perceel de melkkoeien lopen.
Zo gek is het gelukkig noch niet, als de dieren zijn geregistreerd op de thuislocatie/ubn, is de veehouder vrij deze te verplaatsen naar de gronden die bij zijn bedrijf horen.
En in dat laatste zit hem de crux, mestplaatsingsruimte word berekent obv 15/5 opgegeven percelen, maw als je een perceel op 16/5 uit gebruik geeft [kan in 'mijn percelen' overgenomen worden door de nieuwe gebruiker] heeft dat geen invloed op je plaatsingsruimte, maar mogen jou dieren daar niet meer lopen.
Wijzigingen van gebruiker tussen 15/5 en ik meen 1 nov moeten officieel doorgegeven worden op deze manier, voor het winterweiden van schapen mag het ook obv mondelinge overeenkomst dat de sch houder jou perceel overneemt op voorwaarde dat er geen dieren van jou of iemand anders lopen.
De mestproductie v/d schapen blijft dan tellen op het ubn van de sch houder, maar die moet dan wel genoeg mest pl ruimte daarvoor hebben.
Als de sch houder te weinig ruimte heeft, dan moet de mv houder de mest prod van de sch alsnog mee tellen.
Als de nvwa hier komt controleren waar een bepaald dier is hoef ik alleen te bewijzen dat dat dier op het bedrijf is, in welke stal of perceel hij loopt maakt daarbij niet uit.
Hindrik

Berichtdoor Arie » zo okt 21, 2018 10:37

Hindrik schreef:
Arie schreef:

''Volgens de medewerkster van RVO zou de schapenhouder een extra UBN moeten aanvragen om mijn land tijdelijk onder te brengen. De schapen moeten namelijk ten alle tijde traceerbaar zijn''

Dan zou dus een mv houder die pinken op afstand weid daar dus ook een extra ubn voor moeten hebben, en moet je dagelijks aan de rvo melden in welk perceel de melkkoeien lopen.
Zo gek is het gelukkig noch niet, als de dieren zijn geregistreerd op de thuislocatie/ubn, is de veehouder vrij deze te verplaatsen naar de gronden die bij zijn bedrijf horen.
En in dat laatste zit hem de crux, mestplaatsingsruimte word berekent obv 15/5 opgegeven percelen, maw als je een perceel op 16/5 uit gebruik geeft [kan in 'mijn percelen' overgenomen worden door de nieuwe gebruiker] heeft dat geen invloed op je plaatsingsruimte, maar mogen jou dieren daar niet meer lopen.
Wijzigingen van gebruiker tussen 15/5 en ik meen 1 nov moeten officieel doorgegeven worden op deze manier, voor het winterweiden van schapen mag het ook obv mondelinge overeenkomst dat de sch houder jou perceel overneemt op voorwaarde dat er geen dieren van jou of iemand anders lopen.
De mestproductie v/d schapen blijft dan tellen op het ubn van de sch houder, maar die moet dan wel genoeg mest pl ruimte daarvoor hebben.
Als de sch houder te weinig ruimte heeft, dan moet de mv houder de mest prod van de sch alsnog mee tellen.
Als de nvwa hier komt controleren waar een bepaald dier is hoef ik alleen te bewijzen dat dat dier op het bedrijf is, in welke stal of perceel hij loopt maakt daarbij niet uit.
Pinken op afstand weiden kan gewoon. Als ze maar op land lopen wat je bij gecombineerde opgave opgegeven heb. Alle land wat je bij gecombineerde opgave ingetekend heb, valt automatisch onder je ubn. Datzelfde geldt ook voor je stal.

Je laatste alinea klopt. Maar je als je je schapen op het land van een andere boer jaagd en je regelt verder niets, dan lopen ze dus niet meer op jouw bedrijf.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Arie

Berichtdoor Hindrik » zo okt 21, 2018 10:38

Arie schreef:
G.U. schreef:Dat genoeg mestplaatsingsruimte hebben dat is wel een dingetje om rekening mee te houden. Vind het dan wel verwonderlijk dat bepaalde boeren dan nog schapen in het land kunnen hebben...

Wij hadden vroeger zelf schapen. 45 stuks, we moesten er 3 vrachten mest extra voor afvoeren. Voor toen al 12 euro per ton. Hele jaar mee in de weer. In de winter in de wagenloods, trekkers buiten / op voergang koeienschuur, koste nog wat hooi / kuilgras / stro / paar ton brok / nog wat kosten rendac. Ik kon het niet meer rond gerekend krijgen.

45 sch [incl lamm tot ong 25 kg] producen ong 450 kg stikstof excl rammen en evt oudere lammeren.
Daar kun je dus ook ong 3,5 [afhankelijk van productie] melkkoe op houden.
Daar heb je wss minder werk en meer inkomen van
Hindrik

Berichtdoor Hindrik » zo okt 21, 2018 10:42

Arie schreef:]Pinken op afstand weiden kan gewoon. Als ze maar op land lopen wat je bij gecombineerde opgave opgegeven heb. Alle land wat je bij gecombineerde opgave ingetekend heb, valt automatisch onder je ubn. Datzelfde geldt ook voor je stal.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Dat klopt dus niet Arie, je kunt grond die je op 15/5 in de gecomb opgaaf hebt opgegeven, op 16/5 uit gebruik geven en dan mogen jou pinken daar niet meer lopen
Hindrik

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer