Mais 2018

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2018

Berichtdoor kobonde » wo okt 03, 2018 20:34

Henk schreef:
kobonde schreef:Percelen van minder dan 1 Ha, kun je beter braak laten liggen of verhuren, want dat kan nooit uit om die te gaan bewerken

:lol: de grootste onzin die ik lately gehoord heb :lol: maar het zal er wel mee te maken hebben dat jij met handen en voeten gebonden bent aan een loonwerker met giga-groot ijzer... :wink:

Nee hoor, het gaat om de kostprijs van het voer, die is gewoon te hoog op kleine percelen omdat de bewerkingen te veel
tijd kosten in verhouding tot de hoeveelheid voer. een perceel van 20 ha kun je sneller bewerken dan 10 van gemiddeld 2 ha.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor hendrik83 » wo okt 03, 2018 20:44

grote zegt ook niet alles. Hier een perceel van 5 Ha waar alles mooi uitkomt kan ik in 50 minuten plat leggen. Een ander perceel van 5 ha met 3 hoogspanning masten erin moet alles mee zitten wil ik dat in een uur redden
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor melker » wo okt 03, 2018 20:51

Net nog 3 uur weg geweest om ca 1,5 ha te maaien, op 17 km afstand, met de 1,65 maaier anders kan er niet draaien. Maaien was in uurtje klaar maar dan moet je nog koffie drinken en bier en wordt gras toch weer duur :roll: Komt in balen als het droog blijft, was 2e snede.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor hendrik83 » wo okt 03, 2018 21:19

melker schreef:Net nog 3 uur weg geweest om ca 1,5 ha te maaien, op 17 km afstand, met de 1,65 maaier anders kan er niet draaien. Maaien was in uurtje klaar maar dan moet je nog koffie drinken en bier en wordt gras toch weer duur :roll: Komt in balen als het droog blijft, was 2e snede.

voor schoonpapa ook wel eens zo'n hoekje gemaaid vaneen halve hectare in driehoek vorm. Ik ben er toen gewoon met alleen de frontmaaier heen gegaan
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor poekske » wo okt 03, 2018 22:35

kobonde schreef:
Henk schreef:
kobonde schreef:Percelen van minder dan 1 Ha, kun je beter braak laten liggen of verhuren, want dat kan nooit uit om die te gaan bewerken

:lol: de grootste onzin die ik lately gehoord heb :lol: maar het zal er wel mee te maken hebben dat jij met handen en voeten gebonden bent aan een loonwerker met giga-groot ijzer... :wink:

Nee hoor, het gaat om de kostprijs van het voer, die is gewoon te hoog op kleine percelen omdat de bewerkingen te veel
tijd kosten in verhouding tot de hoeveelheid voer. een perceel van 20 ha kun je sneller bewerken dan 10 van gemiddeld 2 ha.

Gelukkig liggen de percelen van 20ha voor het grijpen
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Flyinghollander » do okt 04, 2018 07:08

Denk meer dan in Belgie :wink:
Flyinghollander

Berichtdoor kobonde » do okt 04, 2018 07:52

Percelen van meer dan 20 ha is vrij normaal in dk, wij hebben 90 ha in 6 percelen, drie daarvan zijn samen 8ha.
de kleinste gbruikt de buurman en de andere 2 weiden we zi veel mogelijk.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer 19 » do okt 04, 2018 09:11

Percelen van 20 ha krijgen wij binnen 7 kilometer niet :no:
boer 19

Berichtdoor Richt » do okt 04, 2018 11:02

kobonde schreef:Percelen van meer dan 20 ha is vrij normaal in dk, wij hebben 90 ha in 6 percelen, drie daarvan zijn samen 8ha.
de kleinste gbruikt de buurman en de andere 2 weiden we zi veel mogelijk.

Moet je wel in een gebied zitten waar zulke percelen zijn, en te krijgen zijn. hier kun je in 5km rondom die stukken op je vingers tellen, en daar bieden de biogas lui snel 1000€ per ha voor, dan liever voor de helft paar percelen van 2-3 ha en 1 van 1ha.

Hier gelukkig kleinste percelen direct naast de boerderij liggen, kunnen de droge koeien pooten strekken en de paarden lopen, verder 2 percelen van 0,75ha uit de richting die onze zaterdag hulp bewerkt en waar hij zelf hooi van maakt en verkoopt, en dan even wat drijfmest van ons op rijd, en verder paar stukken die tussen andere stukken in liggen.

Ben het er wel mee eens dat stukken kleiner als 1 ha op afstand niet rendabel zijn als er geen andere percelen direct naast liggen die op dezelfde manier bewerkt worden. teveel tijd voor te weinig voer.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » do okt 04, 2018 12:39

kobonde schreef:
Henk schreef:

Daar heb je gelijk in ko :yes: en omdat jij alles in loonwerk hebt voel je dat in je portemonnee :yes:
Ik doe het meeste zelf en mij boeit het niet of ik er 50 minuten of een uur over doe :wink:

Vorige farm had ik ook een handvol pecelen van 0.33 tot 0.60 ha. Bij ons was hakselen al snel per uur ipv usually per ha.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » zo okt 07, 2018 06:32

Al boeren met de nieuwe mais begonnen hoor dat het nogal wat een uitdaging is . hier is veel mais met laag zetmeel en hoog suiker
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor auke » zo okt 07, 2018 15:06

woensdag is de mijne bemonsterd . Volgens monsternemer zat er behoorlijk kapotte korrels in, in tegenstelling tot veel kuilen waarin hij helemaal geen korrel zag.
zal uitslag wel melden
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » zo okt 07, 2018 17:47

boer pieter schreef:Al boeren met de nieuwe mais begonnen hoor dat het nogal wat een uitdaging is . hier is veel mais met laag zetmeel en hoog suiker

Weinig uitdaging aan mais met amper kolven :wink: Moet m nog laten prikken maar verwacht hoog suiker :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john jakobs » zo okt 07, 2018 18:20

van de week nog een verhaaltje gehoord waar de kolven mooi voor de hakselaar op de grond vielen ben het ras vergeten
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor king » zo okt 07, 2018 19:04

boer pieter schreef:Al boeren met de nieuwe mais begonnen hoor dat het nogal wat een uitdaging is . hier is veel mais met laag zetmeel en hoog suiker

voeren hier nu een paar dagen nieuwe mais, maarre hoezo uitdaging, draai em gewoon leeg voor t hek en ze vreten het gewoon op :roll: , Btw kuil heeft precies 4 week dichtgelegen
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer