Maisteelt 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Maisteelt 2019

Berichtdoor opelmanta » za dec 08, 2018 17:29

Of er beslist zuur in moet weet ik niet. Ik voer het voor de eerste keer en heb tegen de loonwerker gezegd dat hij het goed moest doen.
Uit slurf voeren wil met shovel heel best. Ik maak er eigenlijk geen handwerk van. Het is ook de enige manier om fatsoenlijk een klein maar lang bultje te maken. Plastic koste ongeveer 3,25 per ton.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Richt » za dec 08, 2018 21:57

opelmanta schreef:Of er beslist zuur in moet weet ik niet. Ik voer het voor de eerste keer en heb tegen de loonwerker gezegd dat hij het goed moest doen.
Uit slurf voeren wil met shovel heel best. Ik maak er eigenlijk geen handwerk van. Het is ook de enige manier om fatsoenlijk een klein maar lang bultje te maken. Plastic koste ongeveer 3,25 per ton.

Wij voerden in Frankrijk ook 1 winter CCM, wou best uit slurf voeren met de voorlader, onderste cm even met de hand erin, rest zo opscheppen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » zo dec 09, 2018 10:21

Als je een ijzeren buis voor de slurf op de grond legt kun je met de bak op de buis zo het voer uit de slurf pakken. Hoef je nog maar een beetje te scheppen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » ma dec 10, 2018 13:59

Richt schreef:
opelmanta schreef:Uit slurf voeren wil met shovel heel best. Ik maak er eigenlijk geen handwerk van.

onderste cm even met de hand erin,

G.U. schreef:Als je een ijzeren buis voor de slurf op de grond legt kun je met de bak op de buis zo het voer uit de slurf pakken. Hoef je nog maar een beetje te scheppen

Jup heel makkelijk... :wink: Met een brede bak uit een zak scheppen is gewoon k#t, iets anders kan'k er niet van maken :wink:
Maar je voer is er ws prima in bewaard (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Richt » ma dec 10, 2018 14:04

Henk schreef:
Richt schreef:
opelmanta schreef:Uit slurf voeren wil met shovel heel best. Ik maak er eigenlijk geen handwerk van.

onderste cm even met de hand erin,

G.U. schreef:Als je een ijzeren buis voor de slurf op de grond legt kun je met de bak op de buis zo het voer uit de slurf pakken. Hoef je nog maar een beetje te scheppen

Jup heel makkelijk... :wink: Met een brede bak uit een zak scheppen is gewoon k#t, iets anders kan'k er niet van maken :wink:
Maar je voer is er ws prima in bewaard (y)

Onze bak is 160cm, slurf was breeder als de bak,

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » ma dec 10, 2018 14:44

met twee meter bak lukt het ook nog wel. 2,30 wordt wel omklieren omdat je dan telkens tegen de zijkanten aan komt
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Flyinghollander » ma dec 10, 2018 14:51

ga je er toch via de zijkant in?
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » ma dec 10, 2018 14:56

Flyinghollander schreef:ga je er toch via de zijkant in?

zo'n sluf is een lengte van een 25 meter en een 2,5 á 3 meter breed. op de kopse kant maak je hem open en begin je van te voeren
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Flyinghollander » ma dec 10, 2018 15:38

ik weet wel hoe ze er uit zien. We sneden hem van de zijn kant ivm bak te groot.
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » ma dec 10, 2018 17:05

Ik sneed dan de bovenkant/zijkant in zodat je een flap krijgt sie je openslaat en de zijkanten het voer nog wat bijelkaar houden. Dan morst het naar mijn idee minder
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » ma dec 10, 2018 17:24

Henk schreef:Gisteren kwam de zaaddude het eindejaarscadeautje brengen (y) Nog effe geboomd over de maisteelt in 2019.
Als ik het moet geloven is het allemaal niet zo spannend. Wanneer je na je mais graan teelt heb je tot 31 oktober de tijd om die te zaaien :yes: en dat klinkt heel wat beter dan met 'n zaaimachine in de lange mais liggen prutsen.

Het zou deze maand ook duidelijk worden of hier ook blijvend gras voor in aanmerking kan komen :yes: Als dat mag is er voor niemand iets aan het handje (y) want dan teel je als melkveehouder gewoon gras na de mais :yes:

Iemand al een idee hoe ze het gaan doen komend maisseizoen :?:
Of al met de loonwerker overlegd :?:

Henk

Berichtdoor boer pieter » ma dec 10, 2018 17:31

Gewoon ploegen en zaaien Henk zo moeilijk is het niet
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Freddy » ma dec 10, 2018 17:50

Henk schreef:
Henk schreef:Gisteren kwam de zaaddude het eindejaarscadeautje brengen (y) Nog effe geboomd over de maisteelt in 2019.
Als ik het moet geloven is het allemaal niet zo spannend. Wanneer je na je mais graan teelt heb je tot 31 oktober de tijd om die te zaaien :yes: en dat klinkt heel wat beter dan met 'n zaaimachine in de lange mais liggen prutsen.

Het zou deze maand ook duidelijk worden of hier ook blijvend gras voor in aanmerking kan komen :yes: Als dat mag is er voor niemand iets aan het handje (y) want dan teel je als melkveehouder gewoon gras na de mais :yes:

Iemand al een idee hoe ze het gaan doen komend maisseizoen :?:
Of al met de loonwerker overlegd :?:

Op zandgrond bedoel je ihkv vanggewas en 1 oktober?
In dat geval ga ik een zeer vroeg ras zaaien en dan hopen dat ik op tijd kan zaaien en hij op tijd rijp wordt. Nu hakselen we de meeste jaren rond 5 oktober, dus met een iets vroeger ras en proberen iets eerder te zaaien moet ik een heel eind kunnen komen.
Onderzaaien vind ik maar niets, ivm onkruid bestrijding.
Freddy

Berichtdoor wijnbergen » ma dec 10, 2018 19:19

G.U. schreef:Ik sneed dan de bovenkant/zijkant in zodat je een flap krijgt sie je openslaat en de zijkanten het voer nog wat bijelkaar houden. Dan morst het naar mijn idee minder

Gaat prima, zo'n worst, is 3 meter in diameter, de platte onderkant 2,5 denk ik, heb een bak van 2,3 mtr en kan gewoon pakken. 1 keer in de week ff met de schep erbij voor de kantjes
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Henk » ma dec 10, 2018 20:33

Freddy schreef:

Op zandgrond bedoel je ihkv vanggewas en 1 oktober?

Jep :yes: Ik ben benieuwd wat de tendens is. Zelf zaai ik gewoon weer een KWS ras om de zetmeel. Daarna zaai ik wintertarwe, hoef ik niet te jagen met hakselen.
Nog mooier zou zijn dat je ook blijvend grasland mag maken, dan gaak meer Italiaans zaaien.

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer