Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor Jozef » do feb 28, 2019 11:30

Waar mollen zitten, zitten ook wormen :wink:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Nix » do feb 28, 2019 13:17

Drijfmest en vastemest liggen er weer op. Het weer verander snel deze ochtend. Het waait al lekker door.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor Richt » do feb 28, 2019 13:32

Jozef schreef:Waar mollen zitten, zitten ook wormen :wink:

Wormen zitten er ook wel eens zonder mollen, das beter

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor sivert » ma maart 11, 2019 21:46

Hier eindelijk een kuilbult van 2015-2016-2017 op. Het jongvee en de droge koeien hebben er vanaf augustus 2017 van gevreten. Nu verder met een kuilbult van 2016 die gelukkig niet zo groot is. En dan zit er nog een kuilbult voor het jongvee met voer van 2015-2016-2017 :roll: . Voor de herfstkuil van afgelopen jaar heb ik gelukkig een koper.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor poekske » ma maart 11, 2019 21:48

Geen mogelijkheid om graan of mais te telen ipv 10 jaar gras verzamelen?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor sivert » ma maart 11, 2019 21:58

poekske schreef:Geen mogelijkheid om graan of mais te telen ipv 10 jaar gras verzamelen?

De mais verbouw ik op zandgrond (land op afstand) en ik vind mais niet zo geschikt voor de zware klei waar we op zitten. Het weer gaat dan het oogsttijdstip bepalen i.p.v. de rijpheid. En tarwe telen kan niet uit, ik zou alles moeten laten doen. We hebben nu wel ruim 12 ha in agrarisch natuurbeheer (plas-dras en kruidenrijk grasland), de vergoeding is netjes en het scheelt weer grasopbrengst.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor poekske » ma maart 11, 2019 22:40

Maar gras 4 jaar opsparen brengt ook niks op, dus stel dat je wat gras in graan doet voor eigen kv en stro, en nadien weer gras. Kan je er toch je broek niet aan scheuren.?
poekske

Berichtdoor Arno » ma maart 11, 2019 23:00

Graan verbouwen kan niet uit maar nix verbouwen of weggeven wel :?: jullie hebben een bijzondere manier van rekenen :yes: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor poekske » di maart 12, 2019 06:12

Arno schreef:Graan verbouwen kan niet uit maar nix verbouwen of weggeven wel :?: jullie hebben een bijzondere manier van rekenen :yes: :lol:

Inderdaad :yes:
poekske

Berichtdoor Wim R » di maart 12, 2019 07:19

Arno schreef:Graan verbouwen kan niet uit maar nix verbouwen of weggeven wel :?: jullie hebben een bijzondere manier van rekenen :yes: :lol:

Als je niets telt voor je eigen arbeid,kunstmest, opslag voer en machinekosten dan kost grasteelt niets. Ga maar eens tellen wat de teelt van gras echt kost dan is het in mijn ogen net zo duur als mais. Tarwe is geen vetpot dat is een feit.
Groot punt op die zware bukkum van grond is niet veel anders dan gras te telen dus weinig keuze.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Flyinghollander » di maart 12, 2019 08:37

Hooi voor paarden maken erop?
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » di maart 12, 2019 10:53

Of grasbrok :?:
Volgens mij heb ik de laatste vtf dag hier ook met Sivert gesproken. Zware klei is toch net effe wat complexer dan die veredelde bosgrond bij ons.
Maar je kan ms ook meer gras gaan voeren en een deel van de mais ccm maken :yes:

Hier is het trouwens net het tegenovergestelde. In 2017 teveel graskuil verkocht :oops: en daarna een droge zomer met veel minder opbrengst, plus een boer die zo lomp is om het dubbele vee te houden van wattie zichzelf had beloofd :oops:
Heb denk nog 3-4 weken kuilgras zitten. Mais kan ik stuk langer mee heen :yes:

Volgende week schijnt het weer op te drogen. Ga dan beginnen met vers gras voeieren :yes: Is eik veul te pittig voor vleesvee maar ik flikker het samen met hooi en mais in de voerwagen, es kijken of dat wat wil :)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di maart 12, 2019 10:58

Heb je de menger toch wat te snel van de hand gedaan
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Richt » di maart 12, 2019 11:00

Henk schreef:Of grasbrok :?:
Volgens mij heb ik de laatste vtf dag hier ook met Sivert gesproken. Zware klei is toch net effe wat complexer dan die veredelde bosgrond bij ons.
Maar je kan ms ook meer gras gaan voeren en een deel van de mais ccm maken :yes:

Dat willen wij op termijn ook gaan doen, maar moet eerst nog 2-3 jaar grasland verbeteren, 5-10ha per jaar over de kop, nu laatste 2 jaar elk jaar 5ha vernieuwd en zoals we dat nu doen, dood spuiten, diepwoelen, freesen, kilveren, kopeggen en zaaien wil mooi, dus dit jaar maar wat meer gaan aanpakken.
En dan als we grootste deel van het Groenland op orde hebben mais als CCM en meer graskuil in het rantsoen.

Dit jaar bij mooi weer maar wat extra hooi/haylage maken en nog wat verkopen als paarden voer

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » di maart 12, 2019 11:07

G.U. schreef:Heb je de menger toch wat te snel van de hand gedaan

Nee hoor. Nog geen seconde spijt van. Normaal gesproken zou het de bedoeling zijn dat ik alleen maar grof kuilgras zou voeieren met een snuffie mais. De kleineren iets meer mais om het gersten-erwtenmeel te binden.
Onze wagen kan wel wegen. Was ik eik niet van plan maar het zat erop op deze demowagen (y) en is toch wel makkelijk om te zien hoeveel meel ik in de wagen kiep :yes:

Grootste winst is voor mij de besparing op diesel. Voorheen 25 liter per dag, nu amper 3 liter.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer