Water voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Water voeren

Berichtdoor G.U. » ma jun 10, 2019 06:14

Jep water mengen de koeien er zelf maar bij in de pens :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor poekske » ma jun 10, 2019 06:56

Kunnen het voer ook zo uit de kuil vreten ook dan :mrgreen:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » ma jun 10, 2019 07:54

poekske schreef:Kunnen het voer ook zo uit de kuil vreten ook dan :mrgreen:

Nee dat word zo’n bende op het erf maar weet toevallig dat er in engeland wel bedrijven zijn de de koeien zo aan de kuilbult laten vreten :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Henk » ma jun 10, 2019 11:19

G.U. schreef:
poekske schreef:Kunnen het voer ook zo uit de kuil vreten ook dan :mrgreen:

Nee dat word zo’n bende op het erf maar weet toevallig dat er in engeland wel bedrijven zijn de de koeien zo aan de kuilbult laten vreten :yes:

Was een paar decennia geleden nog best wel usual; een voerhek voor de sleufsilo :yes: Zat toen in ons dorp iemes die de koeien al het ruwvoer uit de sleufsilo liet halen. Hij had tot midden jaren 80 ook geen slepper :)
In 1986 kocht ie een slepper met voorlader. Haalde elke dag een grote kieper gratis doordraai op de veiling op en gooide dit met de voorlader in enkele grote doorgezaagde tonnen die bij de sleufsilo's stonden :yes: Konden komkommers, tomatten, courgettes, ijsbergsla whatever zijn :yes: Was al het 'krachtvoer' dat ze kregen :idea: Koeien huisden in enkele oude grote kippenhokken waar 2 rijen ligboxen in stonden. Mestgang ertussen werd elke dag schoon geschoven met schuif aan de voorlader :yes: Had toch zeker 120 koeien :yes: Nog sjeaper farmen ging haast niet (y) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » ma jun 10, 2019 11:25

hulsteins schreef:voor een palletvork heb je geen hydrauliek nodig

je wordt al een echte fransman Hullie vind ik.

Maar ik heb een pelikaanbak waarmee ik voer en daar zitten dus hydrauliek slangen aan die ik altijd moet afkoppelen. Vandaar mijn vraag aan Henk G .
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor h.groothuis » di jun 11, 2019 07:21

auke schreef:@Henk Groothuis: snelkopppeling inculief hydrauliek?

nee dat niet ..je hebt gelijk bak eraf, slangen los, paletvork dr an, (daar staat ibc vat op)tankie legen , en bak of redrock er weer aan....

Eigenlijk snap ik niet waarom dat water er met zoveel geweld ingepompt moet worden als je toch een 15 minuten namengd...kan ook wat rustiger volgens mij wordt het egaler door de wagen gemengd.
h.groothuis

Berichtdoor john jakobs » di jun 11, 2019 08:28

tja hier voert de loonwerker en dan zit ik er over te denken om een hoogkiepframe te maken voor water , tijd is hier geld ,, maar dat is overal zo
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor poekske » di jun 11, 2019 10:13

Bij compact voeren, gaat het water er toch in voor het mengen met het kracht voer?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor john verhaar » di jun 11, 2019 13:33

Eerst krachtvoer laden dan water dan de de rest :yes: water op het laatst krijg je nooit meer goed gemengd :no:
Hier 4 water tanken op een verhoogd platform totaal 75 kuub met 8 duims klep,mag hier gewoon niet veel tijd kosten :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor h.groothuis » di jun 11, 2019 17:23

Heb dat voormengen ook een paar maand gedaan maar liep er wel eens tegenaan dat ik eigenlijk het jongvee of de drogen wel eerst kon voeren maar dat het voormengsel er inzat en de melkkoeien hadden het bordje nog niet leeg :roll:

Hoe doe je dat met meerdere wagens per dag voeren ?

Voormengsel moet toch een uur of 6 voorweken hebben ze mij ooit wijsgemaakt...
h.groothuis

Berichtdoor Flyinghollander » di jun 11, 2019 20:02

Deed al het krachtvoer zo sávonds klaar zetten, smorgens legen en eerste wagen voeren, daarnaar de rest en dan weer verder met MK
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » wo jun 12, 2019 10:17

john verhaar schreef:Eerst krachtvoer laden dan water dan de de rest :yes: water op het laatst krijg je nooit meer goed gemengd :no:

Dus eik liggen we hier in Nederland maar weer wat aan te klooien :lol: want de meesten zetten de volle wagen onder de watertap :yes: Ach, over 10 jaar is er weer een andere hype... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » do jun 13, 2019 10:39

Ja dan drinken ze weer uit de water bakken .loop ik mooi 10 jaar voor :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Berjor » do jun 13, 2019 12:50

het water moet mengen met het krachtvoer, anders heeft het allemaal weinig nut. Het doel is uiteindelijk het krachtvoer tot papje maken zodat ze dit niet meer kunnen uitselecteren. Als je het water op het laatste er bij doet gaat dat het ruwvoer etc nat maken, dit heeft totaal geen zin
Berjor

Berichtdoor MarcB » do jun 13, 2019 13:58

Berjor schreef:het water moet mengen met het krachtvoer, anders heeft het allemaal weinig nut. Het doel is uiteindelijk het krachtvoer tot papje maken zodat ze dit niet meer kunnen uitselecteren. Als je het water op het laatste er bij doet gaat dat het ruwvoer etc nat maken, dit heeft totaal geen zin

Kuil nat in, dan heb je dat water toevoegen helemaal niet nodig.
Ben van een natte majskuil geleidelijk overgegaan naar een droge majskuil. De eerste paar dgn geen water toegevoegd omdat ik nog 2/3 oude majs voerde en sinds een dag of 4 half. En plotseling moest ik gewoon 10 koeien minder gaan voeren omdat het te droog/volumineus werd. Nu water erbij en zit terug ruim op de benodigde opname.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer