Voerefficiëntie, Structuur en Prik in het melkveerantsoen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Voerefficiëntie, Structuur en Prik in het melkveerantsoen.

Berichtdoor MelkboerLuc » di jan 30, 2007 00:33

Donderdag 1 februari hebben we met onze melkveeclub Westhoek Holsteins vergadering met Dhr A. Malestein en Dick Wennemars(Keenan).

Het onderwerp staat in de titel
Wat betekent de naam Malestein nog voor de rantsoen-optimalisaties in Nederland?
(Met andere woorden, is hij zijn geld waard om hem in Vlaanderen nog eens te gaan aanhoren?)
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor van wijk » di jan 30, 2007 01:02

Voerefficiency in de zin van werkelijk energie en eiwit verbruik per FCPM is een interessant gegeven. Is een 11000 kg HF doelmatiger dan een 6000 kg MRY? Is een rantsoen van 950 VEM doelmatiger dan 800 VEM? En die vragen gecombineerd, heb je meteen een discussie in drie dimensies. Ook Malestein c.s. zal daar niet de enige waarheid in verkondigen maar wel stof tot nadenken geven.
Structuur zie ik als een oud gegeven, Prik is meer de trendy versie van hetzelfde verhaal.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » di jan 30, 2007 10:41

Heb 20 jaar geleden Aart Malestein als voeradviseur gehad. Ik begon met een mengwagen terwijl de mapmannen van de brokfabrieken er werkelijk waar geen hol vanaf wisten :? Aart is niet iemand die handelt in de '1+1=2 ' filosofie :idea: Hij gaat dieper in op de voedermiddelen en de efficiëntie van het werkelijke getal. Simpelweg gezegt: 1000 vem kan zich ooit gedragen als 800 vem en vice versa :!: Indertijd was ie geen fan van de TMR. Daarom hebben we na 2 jaar ook afscheid genomen van mekaar...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MelkboerLuc » do feb 01, 2007 23:47

Ik heb 60 km gereden om heer Aart nog eens te aanschouwen (en te horen)
Door omstandigheden had ik net zijn inleiding gemist, maar volgens kenners was dat niet zo erg.
Hij ziet er nog net uit als 10 jaar geleden, en praat nog net zo.

Toch een man met bijzonder veel ervaring, me dunkt?
Niet viezs van door wat voer en mest te roeren.
In één van de paar hoopjes gemengd voer vond hij zelfs pulpbrokken, terwijl de boer bij hoog en laag beweerde dat hij dat niet voerde...
Maar wij zagen ze ook wel.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Sander » do feb 01, 2007 23:49

Volgens mij een typisch geval van te veel geleerd in het leven. Van de vage mensen liepen of lopen er ook wat op de CAH, koets. Stoffige harries.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Jacobsen » vr feb 02, 2007 09:14

Of denk je dat die op andere landbouwhogescholen niet te vinden zijn... Hier op van Hall heb je ook van die sjapoos, theoretisch komen ze ver, in de praktijk zou er nix van terecht komen :!: Gelukkig ook enkele goeie die gewoon praktisch theoretisch zijn.

Van de leerlingen merk je duidelijke verschil wie een (goede) MAS vooropleiding heeft gehad

:? volgens mij dwalen we wat af :oops:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Koets » vr feb 02, 2007 10:08

Sander schreef:
Van de vage mensen liepen of lopen er ook wat op de CAH, koets.

:shock: Je hebt ut toch nie over mij hoop ik voor je?? :shock: :lol:

Maaruh, wdb, ik heb daar nog niet zulke leraren gehad. maar zit er ook nog maar sinds septeber, dus kan nog komen :P
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Gerrit » vr feb 02, 2007 15:42

Jacobsen schreef:Of denk je dat die op andere landbouwhogescholen niet te vinden zijn... Hier op van Hall heb je ook van die sjapoos, theoretisch komen ze ver, in de praktijk zou er nix van terecht komen :!: Gelukkig ook enkele goeie die gewoon praktisch theoretisch zijn.

Van de leerlingen merk je duidelijke verschil wie een (goede) MAS vooropleiding heeft gehad

:? volgens mij dwalen we wat af :oops:

Er zitten op de CAH ook een paar figuren die 't in 't bedrijfsleven niet maken konden, en dan wordt de school een sociaal vangnet. En vervolgens staan ze jouw te vertellen hoe 't moet, hebben helemaal geen feeling met de praktijk. Maar er zitten er ook een paar die erg dicht bij de praktijk staan, en die maken 't juist weer leuk.
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Sander » vr feb 02, 2007 22:20

juist! 8)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor spieker » wo feb 07, 2007 00:18

Heeft er iemand ervaring met gehaksled koolzaadstro als struktuur?
Ik haksel namelijk al kzstro om in de boxen te strooien en met een andere zeef (grover) zou ik t ook kunnen voeren.
spieker

Interesses: koeien

Berichtdoor Robert » wo feb 07, 2007 01:06

Eigenlijk vind ik stro maar niks voor de koeien.

Wel prik waar voor de rest bevat het niets wat de koe kan gebruiken. Er zijn toch betere alternatieven?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor spieker » wo feb 07, 2007 01:15

Robert P schreef:Eigenlijk vind ik stro maar niks voor de koeien.

Wel prik waar voor de rest bevat het niets wat de koe kan gebruiken. Er zijn toch betere alternatieven?

Zoals luzerne? Dat gebruik ik nu, vind ik duur en gedorst hooi ben je veel van nodig
spieker

Interesses: koeien

Berichtdoor Groenwold » wo feb 07, 2007 11:11

spieker schreef:

Zoals luzerne? Dat gebruik ik nu, vind ik duur en gedorst hooi ben je veel van nodig
vogens mij is luzerne net zo goedkoop als koolzaad stro als je na gaat wat er allemaal in zit zoals eiwit :lol:
Groenwold

Beroep: student veehouderij N 4
Interesses: koeien voetballen en euh......

Berichtdoor macdonalds » wo feb 07, 2007 11:44

Groenwold schreef:koolzaad stro als je na gaat wat er allemaal in zit zoals eiwit :lol:

geloof niet dat er in koolzaadstro 20 of meer percent eiwit zit als in lucerne :wink: missdchien als je de hele plant bij koolzaad in de baal stopt misschien wel, maar aLLEEN de stengel, denk het niet.
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Henk » wo feb 07, 2007 12:05

Maak ut nou niet ingewikkelder als nodig is :? Wat is nou zeg 'n halve kilo stro op 18 kg ds totaal :?: Of graszaadhooi, wat maak ut uit, als het maar prikt, weinig kost en goed wordt opgenomen :idea: Luzerne is prachtig spul maar is strontduur en verliest zn prikfunctie in een gemengd rantsoen :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en voer