luzerne

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

luzerne

Berichtdoor eddyvanwezel » di jan 30, 2007 20:13

voert iemand van jullie luzerne bij en zo ja hoe bevalt dat.

heeft iemand ook ervaring hoe de koeien met een vms er op reageren en hoeveel moet er van gevoerd worden
eddyvanwezel

Beroep: melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » di jan 30, 2007 20:55

Ja ik voer 20 kilo lucerne van 30%ds, en om het koeverkeer bij mijn VMS op pijl te houden :roll: ook nog een halve kilo gehakselt stro :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Paul Glijnis » di jan 30, 2007 23:35

Wij telen en voeren het al enkele jaren,super smakelijk gezond ruwvoer .!!!!!!!!!!!! Houdt je koeien gezond en veel gezeik buiten de deur :D
Paul Glijnis

Beroep: mvh

Berichtdoor macdonalds » wo jan 31, 2007 00:00

we grazen de koeien erop, tussen de elke 20 tot 40 dagen afhankelijk van de groei. liters dalen op zulke dage, vet en eiwit stijgs met .2 ieder. verder grazen we het jongvee er deels op over de winter.
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor peter » wo jan 31, 2007 00:07

luzerne wordt hier steeds meer gezaaid in omgeving, en ik moet zeggen ik zie goede voordelen op drogere zandgrond, in voorjaar kan het niet bijblijven met gras maar in wat drogere periode maakt het grotendeels goed, aleen jammer dat het lastig te kuilen is en lager energiewaarde plus telt niet mee voor derogatie.
peter

Berichtdoor Corjan » wo jan 31, 2007 00:29

peter schreef:luzerne wordt hier steeds meer gezaaid in omgeving, en ik moet zeggen ik zie goede voordelen op drogere zandgrond, in voorjaar kan het niet bijblijven met gras maar in wat drogere periode maakt het grotendeels goed, aleen jammer dat het lastig te kuilen is en lager energiewaarde plus telt niet mee voor derogatie.

Waarom lastiger kuilen :?: Volgens moet je een beetje geduld hebben en er niet in roeren :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Gerrit » wo jan 31, 2007 00:55

Een lagere energy waarde dan wat Peter?
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Jacobsen » wo jan 31, 2007 09:30

Gerrit schreef:Een lagere energy waarde dan wat Peter?

Dan gras waarschijnlijk

Op papier lijkt t laag maar in de praktijk is het een heel goed voedermiddel naast mais.

Zie zelf meer het voordeel in luzernehooi om de uitzonderlijke prik die luzerne bevat. Is hier in nederland beetje duur maar zie er hier ook wel toekomst in. (mais was hier eerst ook niet te verbouwen :idea: )
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Henk » wo jan 31, 2007 10:20

Luzerne :?: Deze teelt was hier in de streek 10-15 jaar geleden in de mode. Viel nog nie zo mee; deels door onwetendheid ook. In kunstmatig gedroogde vorm is het een uitermate prachtig produkt. Hoewel de voederwaarde op papier laag is, kun je zonder problemen een kilo krachtvoer vervangen door een kilo luzerne. Zonder produktieverlies dus :idea: Alleen zo verrekte sund dat het onverantwoord duur is... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Gerrit » wo jan 31, 2007 14:49

in 't nederlandse voederwaarde system komt luzerne absoluut niet tot z'n recht!
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Milchviehhalter » wo jan 31, 2007 15:26

Ben er niet zo van begeistert, niet alleen volgens het lab een lage voederwaarde maar ook volgens de koe. Voor de structuur gooi ik liever een paar honderd gram stro in de Futtermischwagen, is altijd goedkoper! Verder vind ik het een duur gewas; Elke 3 jaar opnieuw ploegen en inzaaien, kan slecht tegen berijden, slecht te conserveren in de kuil. Nee, als het kan doe mij dan maar gras.... Luzerne alleen op droogtegevoelige percelen.
Milchviehhalter

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do feb 01, 2007 21:56

Paul Glijnis schreef:Waarom past lucerne niet in t nederlandse voersysteem gerrit :?: :?

Voederwaardesysteem schrijft Gerrit. En daar heeft ie gelijk in.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do feb 01, 2007 21:58

Paul heeft zijn reactie zeker nog een keer nagelezen want nu is ie weg....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Paul Glijnis » do feb 01, 2007 22:03

Hebben twee weken geleden de 1e en 2e snee van 2006 open gemaakt daar hebben we t doorheen gekuild superspul!,net de gedroogde vorm soya/raap mengsel uit rantsoen gehaald eiwit van 3.50 naar 3.55 en het ureumgehalte zakte van 25 naar 21
Paul Glijnis

Berichtdoor Paul Glijnis » do feb 01, 2007 22:04

Ja zat effe niet goed te lezen :oops:
Paul Glijnis

Volgende

Keer terug naar Koe en voer