luzerne

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: luzerne

Berichtdoor Piet . FR. » vr aug 24, 2018 06:12

john verhaar schreef:Arno heeft het 100% bij het rechte end :yes: hier ook van alles geprobeerd maar zijn weer helemaal terug bij puur alfalfa (y)

Idd hier ook welis wat geprobeerd ,puur alfalfa is uiteindelijk het beste, voor in een melkvee rantsoen, super jaar voor alfalfa en corn hier ! 4 de snee next week :yes:
Piet . FR.

Beroep: melkveehouder.

Berichtdoor Roderick » vr aug 24, 2018 13:56

Grazy schreef:
G.U. schreef:Dat groeit gewoon door als het droog is 8) en kan zonder km. En is goed voor de graad van eigen eiwitvoorziening(wat een bedenksel weer :| )

Het is hier nu ook droog (n) Grasgroei staat stil (n) luzerne groeit nog wel maar stelt niets voor (n) Geef mij maar gras :yes:

Waarom gras?
Nix meer opbrengst
Nix meer voederwaarde dan luzerne
Veel verschil in kwaliteit tussen snedes
Heeft dotje kunstmest nodig :?
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Arno » vr aug 24, 2018 14:10

Yup ,als je in een klimaat zit waar alfalfa het goed doet zie ik eerlijk gezegd geen enkel voordeel in gras ,hier ook wat geprobeerd maar groeit alleen in het voorjaar en najaar en veel te duur om te bemesten ,plus dat er tekort eiwit in zit ,rest wat er misschien in gras zit wat niet in alfalfa zit kun je met mais goed maken wat ook zeer goed groeit hier.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Grazy » vr aug 24, 2018 16:57

Roderick schreef:
Grazy schreef:
G.U. schreef:Dat groeit gewoon door als het droog is 8) en kan zonder km. En is goed voor de graad van eigen eiwitvoorziening(wat een bedenksel weer :| )

Het is hier nu ook droog (n) Grasgroei staat stil (n) luzerne groeit nog wel maar stelt niets voor (n) Geef mij maar gras :yes:

Waarom gras?
Nix meer opbrengst
Nix meer voederwaarde dan luzerne
Veel verschil in kwaliteit tussen snedes
Heeft dotje kunstmest nodig :?

Zal wel aan grondsoort en klimaat liggen maar Luzerne groeit hier voor geen meter :no:
Het vriest dood of verzuipt (n)
Veel minder opbrengst dan gras (n)
Luzerne hogere voederwaarde??? Er zit iets meer eiwit in voor de rest geen energie en slechte verteerbaarheid (n)
Als je alleen luzerne voert aan een koe gaat ze dood :(
Gras/klaver mix heeft ook niet veel kunstmest nodig (y)
Luzerne is misschien een goedkope teelt maar je moet meer dure mais telen om energie te voeren (n)
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Corjan » vr aug 24, 2018 18:40

Wij hebben bijde :yes: Kunstmest koste is het grootste nadeel. En daar krijg je een rekening van. De rest is iets moeilijker aan toonbaar. Eiwit in Lucerne is wat overgewardeerd of gras ondergewaardeerd. En in gras zit gewoon meer energy en de 5 snedes die wij e afhalen zijn meestal redelijk gelijk. Mineralen hebben een tijd lang niet of maar heel weinig verstrekt. Nu met een nieuwe voerboer weer begonnen maar geen veranderingen. Dus ik denk dat gras meer mineralen heeft. En hier halen we met gras een hogere opbrengst de laatste jaren. Eerste twee snedes blijft Lucerne ver achter en in een droge periode doet de Lucerne het beter. Maar dat is maar 1 snede. Omdat we gras zat hebben zitten hebben we geen N meer gestrooid en kan de Lucerne weer mee komen de laatste 2 snedes. En Lucerne trekt nog al wat kali uit de grond en zoals bij ons met een klijn beetje stakker bouw is dat weer een fix up kosten post. Al met al ben ik er nog steeds niet uit.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » vr aug 24, 2018 19:26

Wij hebben het ook een keer geprobeerd jaren geleden maar we brachten het altijd naar de drogerij die zijn nu allemaal dicht toen vond ik het mooie droog hooi
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor arnoud » vr aug 24, 2018 19:29

Gewoon op de droogtegevoeligste stukken 100% Luzerne telen. En de normale en zeker de vochtige/lage stukken gras
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor john jakobs » di aug 28, 2018 08:22

en komt die maai datum dan nog wel een beetje overeen en kun je dat bij elkaar inkuilen ,, of hoe doen jullie dat
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Vorige

Keer terug naar Koe en voer