usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor postma friesland » wo jan 17, 2018 12:26

Sander schreef:
postma friesland schreef:Veel te korte boxen, geen wonder dat koeien niet goed in de box liggen

Sent from my iPhone using Tapatalk

lijkt me toch gewoon 1,80

Liggedeelte is best maar stukkie tussen in waar koe kop heen moet steken is te klein vindt ik. Hierdoor gaat koe kop zijlings steken bij liggen/staan en vervolgens scheef liggen.
Wij zijn dit jaar ook overgestapt van matten naar diepstrooisel, hebben dubbele rij 5,5 meter breedt gemaakt. Dan heb je theoretisch 3 stukkies van 1,8. Alleen hebben we er geen knieboom in. Dat onding zaten bij de matten zo nu en dan een koe tussen vast.

postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor maistro » wo jan 17, 2018 22:27

postma friesland schreef:
Sander schreef:
postma friesland schreef:Veel te korte boxen, geen wonder dat koeien niet goed in de box liggen

Liggedeelte is best maar stukkie tussen in waar koe kop heen moet steken is te klein vindt ik. Hierdoor gaat koe kop zijlings steken bij liggen/staan en vervolgens scheef liggen.
Wij zijn dit jaar ook overgestapt van matten naar diepstrooisel, hebben dubbele rij 5,5 meter breedt gemaakt. Dan heb je theoretisch 3 stukkies van 1,8. Alleen hebben we er geen knieboom in. Dat onding zaten bij de matten zo nu en dan een koe tussen vast.

ok ruime box dus , maar in NL willen boeren dat de koe buiten de box schijt hoe gaat dat bij zo'n ruime box ?
of moet je accepteren dat je flink aan het stront harken moet ?
ps. geen ervaring wel in overweging naar diepstrooisel

De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor wit » do jan 18, 2018 12:48

Hans19 schreef:Wij overwegen om over te stappen op waterbedden maar vooral de hygiëne bij waterbedden lijkt ons beter tov matrassen. Het bewegend oppervlak zorgt er voor dat er niks op vast koekt en urine & melk er van af loopt. Tevens lijkt ons dat de levensduur van waterbedden langer is dan matrassen.

Niet aan beginnen :no: hygiëne is niks beter en de koeien liggen er niet graag op.
Als je ze toch wil leggen plaats dan de boxafscheiding boven het midden van het waterbed,dan gaan ze iig nog recht in de box liggen.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » do jan 18, 2018 13:49

wit schreef:Als je ze toch wil leggen plaats dan de boxafscheiding boven het midden van het waterbed,dan gaan ze iig nog recht in de box liggen.

:lol: (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Rob MB » do jan 18, 2018 13:57

@wit

hygiëne heb je voor 75% zelf in de hand. Je kiest zelf het strooisel, aantal keren dat je langs de boxen loopt en hoe goed je de box uit schraapt.

De laatste 25% zit hem in het oppervlakte. Heb je een hard, ruw of poreus / canvas oppervlakte koekt het sneller aan en krijg je het minder goed schoon. Diepstrooisel is dan weer kwestie van mest en nat strooisel eruit scheppen en zorgen dat het niet onder aan de bodem vastkoekt.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor wit » do jan 18, 2018 14:30

hygiëne heb je voor 75% zelf in de hand. Je kiest zelf het strooisel, aantal keren dat je langs de boxen loopt en hoe goed je de box uit schraapt.

:yes: Maar geeft bij waterbedden niet minder werk als bij gewone matrassen
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor postma friesland » do jan 18, 2018 16:31

maistro schreef:
postma friesland schreef:
Sander schreef:[quote="postma friesland"]Veel te korte boxen, geen wonder dat koeien niet goed in de box liggen

ok ruime box dus , maar in NL willen boeren dat de koe buiten de box schijt hoe gaat dat bij zo'n ruime box ?
of moet je accepteren dat je flink aan het stront harken moet ?
ps. geen ervaring wel in overweging naar diepstrooisel

[/quote]

Proberen de koe met schoftboom en hoeveelheid bedding te sturen, is nog steeds iets waar we mee aant proberen zijn. Mooiste liggen de koeien als er waar normaal een knieboom zit een dikke wiers bedding ligt en daarachter alles vlak. Bedoeling is straks alles te gaan harken met een bedding fluffer idee, als je dat niet doet krijg je berg dal landschap onder de boxen naar verloop van tijd.
Diepstrooisel is meer week, maar is behalve mestflatten eruit trekken best allemaal te automatiseren. En voor de koe zo veel beter.

Toen we boxen gingen kopen zelfde box gezien met waterbed en diepstrooisel, diepstrooisel lagen ze allemaal recht in en waterbed was een drama

postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Henryw » vr jan 19, 2018 00:12

Hier hebben we sinds ruim 4 jaar volledig green bedding, daarvoor in oude stal een paar keer een periode. Wel hadden we een zomer (volgens mij het 2e jaar) last van kebsiella terwijl we dat daarvoor nóóit gehad hadden en erna gelukkig ook niet meer (afkloppen). Toen dus wel eens getwijfeld maar blij dat we doorgegaan zijn. En achteraf kwam het waarschijnlijk ui de schaduwhoek in het land bij beweiden weg.
Want in mijn ogen is het ook gewoon ijna het beste diepstrooisel wat er is dus vanaf 1 jaar ligt oud hier alle vee op green bedding en van 3/4 maand tot 1 jaar op half diepstrooisel met zaagsel. En nagenoeg alle kalveren liggen direct in de boxen (momenteel 0 damslapers zonder ook maar iets gedwongen te hebben).

Het grootste nadeel vind ik idd ook het berg en dal landschap wat er ontstaat en heb ook het idee dat koeien hierdoor minder gemakkelijk gaan liggen. Nu hebben we wel een harkje aan de minishovel maar dat betekend met instrooien wel steeds aan en afkoppelen en het kost gewoon tijd. Doen we het op een andere dag dan moeten we de shovel elke keer schoonmaken.
En ik vind het zelf wel belangrijk dat het vlak is alleen de rest hier op het bedrijf niet en wil hier geen tijd en energie in steken dus die doen het niet (ik sta zelf meestal in de melkstal). En dan is het wel lastig om het bij te houden. Net als bij de eindmuurtjes.
Weet wel als ik zelf een hele week de boxen bijhoud (met de hooihark) het er gewoon strakker bijligt dan wanneer een ander het doet en ook schoner blijven maar daar moet dan gewoon van begin af aan aan gewerkt worden.

Daarvoor ben ik nog op zoek naar de gouden tip hoe je met een simpel dingetje/ handeling tóch de boxen vlak kunt houden zodat anderen die de boxen schoonmaken dit ook snel even kunnen doen.

Wat betreft instrooien lijkt diepstrooisel boxen bewerkelijk maar het is maar 1x in de week en we kunnen het met de shovel doen. Dus behalve een beetje meer tijd is het veel gemakkelijker dan elke dag met emmer of zakken zaagsel sjouwen.

En wat betreft matrassen heb ik het idee dat de boeren bij wie de koeien er op matrassen goed uitzien eigenlijk altijd boeren zijn die niet zuinig met zaagsel zijn. Zoals op die foto's van cowhouse vind ik dat de koeien nu wel mooi scoon bij liggen maar alles is dan ook nieuw. Denk dat het op de lange termijn wel minder schoon wordt.
Henryw

Berichtdoor kobonde » vr jan 19, 2018 08:09

Op de meeste bedrijven hier met gescheiden mest in de boxen hebben ze Mini shovel met een egalisatie balk met tanden als je dit doet tijden het melken staan de koeien na een tijdje vanzelf op en gaan richtig melkstal als ze je horen komen.http://www.jb-maskiner.dk/typo3/index.php?id=243
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henryw » ma jan 22, 2018 23:54

Ja zo'n soort balk hebben we zelf ook. Maar dan wordt de shovel elke keer weer vies en natuurlijk is ie om te gebruiken maar we gebruiken hem ook voor de rest van de klusjes dus spuiten we em elke keer schoon. Plus dat het denk ik gewoon ongeveer dubbel zoveel tijd kost dan alleen de koeien opjagen en ff snel met de hark erdoor.

Zit nu te denken; misschien is het iets om te maken op basis van een elektrisch aangedreven mestschuif.

Wel leuke dingetjes in die link. Ook bijv die bak voor afrastering zetten.
Henryw

Berichtdoor john jakobs » za jan 27, 2018 06:02

inderdaad verschillende leuke apparaatjes
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor maistro » za jan 27, 2018 18:17

Hoe vaak moeten bij diepstrooisel boxen het bakje van mini shovel gevuld worden? Bij dan ongeveer 140 boxen
Vraag 2 drijven jullie koeien van voerhek tussen boxen bij instrooien langs voerhek of rijd je achter koeien langs
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henryw » za jan 27, 2018 21:36

Ik weet zo niet exact wat voor bak we hebben maar denk een Flingk ZX 1000. 15 boxen per bak (rond vol) kan, maar is een beetje krap. 10 gaat bij ons mooi (een keer per week).

Wij hebben een melkstal dus doen het altijd met melken. Droge koeien is een enkele rij dus die zetten we vast en rijden er achter langs. Is alleen altijd zo'n werk om alle koeien vast te krijgen, zeker net een schuwe/ eigenwijze koe/ pink tussen zit.
Henryw

Berichtdoor boer pieter » ma feb 05, 2018 15:12

boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Rob MB » di feb 06, 2018 11:28

Zand beviel niet, stro-water-kalk beviel niet en toen een waterbed.

Water gevulde knieboom is wel interessant. Ziet er cheap en praktisch uit. Zeker als de koeien er niet over gaan liggen.

Jammer, we hebben net een mal laten maken voor onze vernieuwde kniebalk :? , maargoed de balken zijn ook cheap en doen hun werk :D
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal