Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Berichtdoor Talis » do nov 01, 2018 13:34

klasse henk. aanpakken die handel. toch mooi dat iemand het doet..
Talis

Berichtdoor Henk » do nov 01, 2018 13:40

Kiwi schreef:Volgens mij heb je te veel tijd over Henk en ben je wat gefrustreerd (diagnose op lange afstand). Kun je niet beter even op 1 van je trekkers springen en ergens een ekstra werkgang uitvoeren om af te koelen?

Mwa zo erg is het niet kiwi :lol: Ik kan me best boos maken om sommige zaken. Vooral zaken waarbij je voelt dat je genaaid wordt. En ik heb sterk het idee dat onze sector al jarenlang besodemieterd wordt. Bijvoorbeeld bij:

- emissiedoelstelling. Gevalletje algoritme en theoretische aannames. De overheid concludeert dat de emissieafname al jaren minimaal tot nihil is. Dan ga je toch onderzoeken waar t m in zit :idea: en niet meteen blind de normen aanscherpen (n)
- mestnormen. Iedereen weet dat er veel gewassen zijn waar we minder mest op mogen rijden dan dat we er aan mineralen af halen. Hoe kan het dan dat we niet op maat mogen bemesten :?:
- kunstmestlobby die met een dikke bruine arm in het hol van de overheid zit. Onbegrijpelijk dat we al niet minstens 20 jaar kunstmest uit de drijfmest mogen aanwenden (n)

Heb nog veeeeeeeeeeeel meer voorbeelden maar we zijn hier niet om een kiwi gek te maken :wink:
Wat mij frustreert is dat steeds vaker de veehouders het allemaal wel schijnen te geloven. Of nog erger; meteen zonder enige wanklank als een blinde in de idioterie meegaan.
Zoals verplichte onderzaai bij mais. Complete waanzin :idea: Hoe krijg je na de maisoogst in hemelsnaam de dichtgereden grond los :?: De sporen dr uit :?: Zouden we een natte herfst hebben zou er veel meer commentaar zijn.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erikjan » do nov 01, 2018 14:36

https://www.facebook.com/forumvoordemoc ... nf&__xts__[0]=68.ARBp8T9BRgeR3BxrJirSfPuxJbeMwF9XvJeTkTYDoKqsZZaR2x8NUx91YpZ_JB_czW8GP2shworKo5zTaBi0IeI9P_Ce1DTVhMc6PfGp4V1r5q8pQ4PKburNqYQDmg7QbvleTcG5poYHRSWLLEVgSrmkV9zGi0261uBy_Ddu_5UrUXAxu-iz6gioy4LcGjxgZaEqj3abDj4juczMk15I19fm_0R8HXHuWp9oZBolUBQl8PZjv4xo0OlHtKhgxCRAfatG7A

Kijk even naar het klimaatdebat. Dan weet meteen wie er gek is in dit land.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Henk » do nov 01, 2018 17:41

Klimaathysterie heeft geleid tot een toneelspel voor de bühne om een geveinzt schuldgevoel af te kopen.
Het is voornamelijk een economische impuls :yes: en dan bedenkende dat een goede economie meer CO2 betekent... :mrgreen:

Klimaatgekkies zijn übergevoelig voor alle alarmerende berichten zoals stijging van de zeespiegel. De ene keer wordt 30 cm genoemd maar dat kan de volgende dag al 8 meter zijn, net wat de gek roept :roll: maar deze labiele mensen slikken alles als zoete koek. Zij zijn mede de aanjagers om de veehouderij in NL te decimeren.

Behalve dat deze poppenkast uiteindelijk niet leidt tot minder opwarming, is het ook nog eens zo dat CO2 maar een klein onderdeel is van alle effecten.
Je moet er trouwens niet van staan te kijken als ze over 20 jaar waarschuwen voor afkoeling en een naderende ijstijd :roll: met in hun kielzog weer die milieugekkies die effe vrolijk 180 graden de andere kant mee blaten... :?

Henk

Berichtdoor Hindrik » vr nov 02, 2018 09:10

Ammoniak ontstaat door interactie tussen urine en vaste mest. “Die interactie willen we voorkomen, waarbij we ook bekijken welke bodemoppervlaktes en vloersystemen optimaal zijn”,

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 4c46o4239/
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » vr nov 02, 2018 13:20

Hindrik schreef:Ammoniak ontstaat door interactie tussen urine en vaste mest. “Die interactie willen we voorkomen, waarbij we ook bekijken welke bodemoppervlaktes en vloersystemen optimaal zijn”,

Dus de Groene Vlag vloer en die met die klepjes is dus ook niet goed bevonden :?:
Ik ken weinig stalsystemen waarbij urine apart van de vaste mest wordt opgevangen. Dan kom je al snel bij dichte vloer met gaatjes uit icm strobedding in de boxen.

Henk

Berichtdoor G.U. » vr nov 02, 2018 13:39

Henk schreef:
Hindrik schreef:Ammoniak ontstaat door interactie tussen urine en vaste mest. “Die interactie willen we voorkomen, waarbij we ook bekijken welke bodemoppervlaktes en vloersystemen optimaal zijn”,

Dus de Groene Vlag vloer en die met die klepjes is dus ook niet goed bevonden :?:
Ik ken weinig stalsystemen waarbij urine apart van de vaste mest wordt opgevangen. Dan kom je al snel bij dichte vloer met gaatjes uit icm strobedding in de boxen.

Molpomp erachter en gaan met die hap :yes: alleen denk ik dat gaatjes in de vloer heel snel verstopt raken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » vr nov 02, 2018 13:46

Dan sleufjes oid :yes: Je moet iig iets hebben wat de vaste mest 'bindt' zodat dit niet weg sijpelt. Lijkt mij dat royaal stro in de boxen dan het beste en eenvoudigste systeem is. Elke dag keertje met sleppertje en schuif de vaste shit naar achteren duwen. Klep met een veer in de achtergevel maken en maar schuiven :yes:

Heb dit jaar mn stro kort laten snijden met het persen. Ca 6-10 cm schat ik. Ideaal (y) Snij een baal open en het ploft uit mekaar. Uitstrooien hoef niet (y) Gewoon met een bak opscheppen en in de ligboxen knikkeren

Henk

Berichtdoor maistro » vr nov 02, 2018 21:22

Zou ook gek worden in braboland , maar rest nl is ook al gek genoeg zeker met CO2 discussies waar ook onze melkfabriek hard in meedoet om zijn schapruimte te behouden er klopt gewoon geen ene zak van de CO2 toename linken aan klimaatverandering is gewoon uit de dikke duim , zonnevlekken zouden eveneens de oorzaak kunnen zijn ??
Ook zijn veranderingen in tempereratuur al eeuwen oud ook voor de industriële revolutie was het warmer en kun je schelpdieren vinden in limburg :!:

iedereen achter die linkse groene ideeën aan wat het kost kost het , het lijkt wel een secte
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » vr nov 02, 2018 23:14

maistro schreef:en kun je schelpdieren vinden in limburg :!:

Vorig jaar in een museum in Maastricht mooie time-laps gezien van tienduizenden jaren over de aarde.
Maastricht heeft ooit aan zee gelegen :yes: maar ook konden we ooit te voet van Nederland naar Engeland :yes:
Ook foto's gezien van de Rijn die helemaal droog stond :yes: maar ook winters van jaren 30 vorige eeuw toen het zo hard vroor dat de Rijn dicht gevroren was en auto's over het ijs reden :yes:

Henk

Berichtdoor Rob MB » ma nov 05, 2018 11:35

Emissie arme vloeren is ook een stukje dierenwelzijn, Dieren die niet in de ammoniak lucht rondhangen presteren beter.

Hier kan ik opzicht nog wel inkomen, maar of je onder aan de streep minder "uitstoot" de lucht in knalt lijkt mij op z'n minst twijfelachtig. Ik weet wel dat de betonfabrikanten honderdduizenden euro's ertegen aan moeten knallen om 'twijfelachtige" certificaten en testen binnen te halen. Maar heb je hem niet kan je niet verkopen.

Net als "DLG / maatlat" certificaten op matrassen. Ze zijn niet praktijk gericht, voor de gene die niet dagelijks een DLG rapport leest onmogelijk te begrijpen, kosten klauwen met geld, maar als je het niet hebt mag je niet leveren.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Henk » ma nov 05, 2018 13:54

Rob MB schreef:Emissie arme vloeren is ook een stukje dierenwelzijn, Dieren die niet in de ammoniak lucht rondhangen presteren beter.

Gewoon minder RE voeren :idea:
Vooral met veel vers gras slaat de ammoniak bij windstil weer je soms vanaf de rooster op je ogen.

Henk

Vorige

Keer terug naar Koe en stal