Zand in de boxen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Zand in de boxen.

Berichtdoor hulsteins » di jul 09, 2019 20:58

dan moet je dus een zandstal bouwen met een beweegbaar dak , net als die stadions

want op zandgrond ,
als een koe buiten loopt en buiten ligt
meestal op dezelfde plaatsen in de schaduw of in de tocht
mag 't wel
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Corjan » wo jul 10, 2019 03:48

gydo schreef:Zo op de gravel mag hier ook niet :no:
Maar was eigenlijk van plan om 1 of 2 keer per jaar de achterste halve meter ofzo eruit te halen :yes: kan er wel wat gravel onder doen maar dan gaat alle troep daar in zitten en dan ben je er nog niet vanaf :roll:

Idd een betonnen vloer er onder is niet het einde van de wereld. Als je maar voldoende diepte heb. En hier kun je een ploegschaartje huren die de achterste 30 cm over de achterrand heen ploegt en dan kun je het makkelijk opscheppen. Ik heb er gravel er onder, en heb nu twee keer in de 8 jaar de achterste 50 cm er uit getrokken. En smerigste zand zit boven in. Niet eens diep dus
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor postma friesland » wo jul 10, 2019 06:31

Ik heb nog geen enkele vloer gezien die vloeistof dicht is. Er zit altijd wel ergens een kier waar 2 verschillende stukken beton tegen elkaar aan gegoten zijn. Zelfs al zou je alles in 1 keer storten des te makkelijker het scheurt.
Vroeg of laat komt er altijd wat vocht in de grond onder de beton terecht. Kun je net zo goed niks eronder doen. En net zo als cj al zegt meeste troep zit bovenin, zoveel gaat er niet naar onderen

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor poekske » wo jul 10, 2019 06:51

Maar met 5cm beton te gieten ben je wel wettelijk in orde dan
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor rvm » wo jul 10, 2019 07:38

Wie controleert of er ook echt een betonnen vloertje onder dat zand zit? Ik denk dat dat er weinig zullen zijn.
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Rob MB » ma jul 15, 2019 08:13

Dat zou in Nederland wel een stunt zijn om geen betonnen ondergrond te hebben :D

Dat de troep aankoekt op beton ontkom je niet aan, blijft altijd wel wat vocht/melk en smeer achter en dat bouwt zich op in jaren.

vaak genoeg een montageklus gedaan waarbij gedacht werd de boxen even uit te vegen. Als je er aan begint haal er maar een stootijzer bij om de plakken weg te beuken :?
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor G.U. » ma jul 15, 2019 10:56

Rob MB schreef:Dat zou in Nederland wel een stunt zijn om geen betonnen ondergrond te hebben :D

Ik denk niet dat je er nu nog mee weg komt nu dat hier zo staat :lol:
Valt me mee dat als corjan zegt dat het onderste zand niet of nauwelijks smerig wordt. Ergens in groningen staat een stal met zandboxen en onderkelderd. Ben wel benieuwd hoe dat gaat met bezinksel. Die hebben wel een bezinkbak ertussen voor het in de put komt net als een zekere topmelker hier uit de buurt. En die zegt dat dat goed gaat. Laten zelfs de mest uitrijden met een sleepslang door dezelfde lw die ook hier komt en die zei geen problemen ermee te ervaren.
Ikzelf ben nog niet aan nieuwbouw toe maar ga zand dan wel een serieus overwegen
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Rob MB » di jul 16, 2019 10:56

G.U. schreef:
Rob MB schreef:Dat zou in Nederland wel een stunt zijn om geen betonnen ondergrond te hebben :D

Ik denk niet dat je er nu nog mee weg komt nu dat hier zo staat :lol:

Ben benieuwd of er nu controleurs zijn die de schop in diepstrooiselbakken zetten :lol:
Rob MB

Berichtdoor G.U. » di jul 16, 2019 11:53

Is met beton toch ook simpel op te lossen. Betonvloer op 2% afschot net als anders en achterin een gootje maken waar je een drainagebuis in legt en klaar ist weer
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor melker » di jul 16, 2019 18:17

Zand kan wel maar dan moet je niet te veel gekke dingen uitvinden, of willen uitvinden. Heb het gezien bij de Verhaar company. Gewoon dichte vloer en paar keer per dag met trekkertje met schuif de mest in grote put drukken, geloof dat ze inmiddels beton vloer in put hebben wat eenmaal in jaar makkelijker leeg haalt. Daar zou in NL dan een makkelijk verwijderbaar dak op moeten. Blijft nog dingetje de mest met zand die door snijverdeler moet ivm injecteren en het bezinksel zand dat met mest verspreider moet worden uit gereden. Dat probleem kun je het voordeligst de loonwerker maar laten oplossen :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Rob MB » wo jul 17, 2019 09:16

G.U. schreef:Is met beton toch ook simpel op te lossen. Betonvloer op 2% afschot net als anders en achterin een gootje maken waar je een drainagebuis in legt en klaar ist weer

Leuk bedacht maar nee. Er zijn testen gedaan met diepstrooisel bakken met sleuven en gaten er in.

Als de gaten/sleuven te groot zijn valt het strooisel er door heen, zijn de gaten te klein gaan ze dicht zitten.
Rob MB

Berichtdoor G.U. » vr jul 19, 2019 06:33

https://www.vakbladelite.nl/2019/07/16/ ... 82e2j2YSo4

Interessant artikel. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Volgens mij pleit dit nogmaals weer voor zand in de boxen en een goede ventilatie
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor koen2 » vr jul 19, 2019 06:53

Op zelfde warme dag zand boxen en gescheide mest gezien. In zand lagen er veel meer. Blijft frisser

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor wijnbergen » vr jul 19, 2019 07:17

onze boxen zijn 25 cm diep met 5 cm beton onderin. Als het zand onderin nat wordt dan moet je meer zand gebruiken lijkt mij. hebben nu in 4 jaar 1x de achterste halve meter uitgegraven.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » vr jul 19, 2019 08:45

boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal