usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor Phryso » wo sep 11, 2019 21:31

@Henry, ik weet het, het klinkt onwaarschijnlijk. Ik spreek ook over alle toe te rekenen arbeid. Strooisel verzamelen, evt mengen / scheiden, lageren, uithalen, inbrengen , vlakmaken en bijhelpen. De ze cijfers komen reeds uit het eind 90er jaren en begin 2000 uit midden Duitsland, van familliebdrijven op gemengde basis. Dat is ook waar de DIEPstrooiselbox is ontstaan. (bed 40 cm met leembodem) De moderne mengvormen hebben hier vaak naar gekeken maar zijn over het algemeen compromissen. Neemt niet weg dat als het juist wordt gedaan er erg mooie resultaten kunnen worden bereikt. De gevolgen van minder goed management komen genadeloos aan het licht door enorme ziektedruk. (Klebsiella, Coli, Clostridia) Ik zie bij steeds meer dieren een sluimerende clostridium besmetting bij het vee. Slokdarmverlamming , gorgelende koeien en dieren die drinken door de kop achterover te gooien. Ik zou of compromisloos voor anorganische bedding(zand) gaan of comfortabele matrassen nemen.
Maar die 2 minuten kloppen wel aardig. ga maar eens tellen als je alles goed wilt doen.
"niet de groten vreten de kleinen, maar de snellen de langzamen"

- berichten & reacties op persoonlijke titel -
Phryso

Beroep: boertje

Berichtdoor boer pieter » do sep 12, 2019 08:58

Ik zie hier ook wel veel boeren die van alles proberen , maar het is zelden een succes, gewoon matrassen kan prima
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Phryso » do sep 12, 2019 10:07

boer pieter schreef:Ik zie hier ook wel veel boeren die van alles proberen , maar het is zelden een succes, gewoon matrassen kan prima

Ja, inderdaad. Dank voor de bijval Pieter.

Phryso

Berichtdoor boer pieter » do sep 12, 2019 14:39

We weten wel dat zand het best is, maar niet voor iedereen makkelijk te realiseren ,dus dam vinden ze van alles uit kalk stro water mestscheiden enz maar een goede ruime box met een goede mat en genoeg zaagsel is ook prima ,al het andere is ook arbeids intensief en daar zitten de meesten niet op te wachten
boer pieter

Berichtdoor Roderick » do sep 12, 2019 14:44

Phryso schreef:Ik meen me te herinneren dat ik eens geschreven heb over 2 minuten toegerekende arbeid per box per dag. Toen was daar toch wel enig commentaar op. Deep bedding mits goed gedaan kost de nodige aandacht, moeite en tijd. Zie de laatste posts.

Dat zou bij ons ruim 13 uur per dag zijn :shock: :roll:

Heb eens zitten tellen :!:
Alle arbeid voor box management incl. Vullen en putten leeghalen.
18 seconde per box per dag.
Das nog lang geen 2 minuten :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Interesses: brede interesses

Berichtdoor G.U. » do sep 12, 2019 15:02

Op 76 boxen ben ik ongeveer drie kwartier kwijt per dag. Dat schuif ik de roosters, trek ik de boxen schoon en strooi ze weer in. En het langst ben ik dan aan het roosters schoon schuiven. Dat boxen schoonmaken en instrooien is niet zo spannend
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Arno » do sep 12, 2019 15:02

Als ik geen zand had zou ik inderdaad gewoon matten doen ,alles anders als zand in diepstrooisel is een gedoe van nix ,men bedenkt van alles van koeienshit tot paardenshit (n)
Die 2 minuten zouden hier 150 uur per dag zijn trouwens ,dat zijn zowat alle uren die we per dag gemiddeld maken en das inclusief alles :wink: :lol:
Een of andere duitse studie uit 1982 zegt natuurlijk nix :no:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor anton25 » do sep 12, 2019 15:23

wij hebben die koeieshit in de boxen, vind het een goed alternatief voor zand en ik weet dat het niet kan concurreren met zand maar met een celgetal van 86 gemiddeld en geen dikke/kale hakken hebben we niks te klagen, ja wij hebben ook koeien met mastitis en ook koeien met klepsiella maar als je die nooit hebt heb je ook geen vee.
Enige echte nadeel vind ik wel het regelmatig moeten scheiden van de mest, het erf is hier niet namelijk zo groot en als je net zoals ons twee keer instrooit in de week komt ook die mest geur zoals bij overpompen bijv twee keer in de week voorbij. (bij verkeerde wind richting ook op het terras )
anton25

Berichtdoor Richt » do sep 12, 2019 15:47

Phryso schreef:@Henry, ik weet het, het klinkt onwaarschijnlijk. Ik spreek ook over alle toe te rekenen arbeid. Strooisel verzamelen, evt mengen / scheiden, lageren, uithalen, inbrengen , vlakmaken en bijhelpen. De ze cijfers komen reeds uit het eind 90er jaren en begin 2000 uit midden Duitsland, van familliebdrijven op gemengde basis. Dat is ook waar de DIEPstrooiselbox is ontstaan. (bed 40 cm met leembodem) De moderne mengvormen hebben hier vaak naar gekeken maar zijn over het algemeen compromissen. Neemt niet weg dat als het juist wordt gedaan er erg mooie resultaten kunnen worden bereikt. De gevolgen van minder goed management komen genadeloos aan het licht door enorme ziektedruk. (Klebsiella, Coli, Clostridia) Ik zie bij steeds meer dieren een sluimerende clostridium besmetting bij het vee. Slokdarmverlamming , gorgelende koeien en dieren die drinken door de kop achterover te gooien. Ik zou of compromisloos voor anorganische bedding(zand) gaan of comfortabele matrassen nemen.
Maar die 2 minuten kloppen wel aardig. ga maar eens tellen als je alles goed wilt doen.

weet niet wat ze allemaal hebben mee gerekend? allicht de groei periode van het stro bij die 2mn in zitten? :lol:

Kan natuurlijk zijn als ze die studies gedaan hebben bij 30 koeien in diepstrooisel waar alles met de kruiwagen word gevuld, tja dan is een uurtje per dag 2mn per box per dag niet zo raar. Maar kun je niet vergelijken met iemand die met de bobcat/shovel/whatever even 100 boxen opvult.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor JP89 » do sep 12, 2019 17:30

2 minuten per box is natuurlijk onzin, kwartiertje per dag is al ruim bij 50 boxen (incl instrooien)

Meestal elke dag wel een koe naar de robot brengen, ff harkie mee, boxen die leeg zijn even vlak maken en de rest mag mooi blijven liggen 8)
JP89

Berichtdoor Phryso » vr sep 13, 2019 10:45

Ieder heeft zijn eigen waarheid dus.
Geeft niets, er zit een grote spreiding in de commentaren.

Een mooi voorbeeld vind ik GU uit Rinsumageest.
Daar is sprake van 76 boxen met matras, waarbij de toegerekende arbeid op 45 minuten per dag komt.
Ik vermoed dat hij een precieze boer is. TOP! Wat nu als dit diep-strooiselboxen zouden zijn?
Dus niet green-bedding..
Maar diepstrooisel..?

Het is overal weer anders, wat me wel opvalt is dat er welhaast even grote spreiding is in de toe te rekenen arbeid.
Voorzetje:
Ponne levert stro in kapschuur. 1= rekening Ponne.
Foeke Visser levert kalk. 2= rekening Foeke Visser.
Boer levert water. 3=rekening Vitens
Boer levert arbeid. 4= loon BV
Voorhanden voermengwagen. 5=gebruiksdeel TMR
Oh, je kunt niet met een vmw op de roosters, okay minishovel.
Dat komt mooi uit, die had je nodig om de boxen leeg te scheppen.
=2 x gebruiksdeel minishovel (+inbrengen mengsel)
Dagelijks bijhelpen en vlakmaken, secuur doen.
Handling afval, aan de bult.
Loonwerker vaste mest rijden.

In famillie bedrijven worden veel van zulke piekbelastingen in de arbeid opgevangen door opa die nog 1 dag in de week meehelpt of kinderen die nog eens in de vakanties bijspringen.
In de praktijk levert de veehouder al een hele prestatie als ie dagelijks 2/3 keer de boxen bij langs gaat.

Ga maar eens rekenen, dat is het begin van het bewustzijn.

Phryso

Berichtdoor Frans V » vr sep 13, 2019 12:38

Rustig Roderick hij is gewoon matrassen verkoper of verdient zn brood met matrassen
We kunnen de golven niet stoppen. We kunnen wel leren surfen 8)
Frans V

Berichtdoor Roderick » vr sep 13, 2019 12:44

Ja, da hek ook wel in de gaten.
Maar om die zooi door de strot te duwen probeert hij ons wijs te maken dat diepstrooisel zoveel tijd kost, en als dat op wat weerwoord stuit zegt hij eigenlijk dawwe nie kunnen tellen. (n) :evil:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Interesses: brede interesses

Berichtdoor Henk » vr sep 13, 2019 13:50

Denk dat ie bedoelt dat je ook de tijd moet tellen wanneer je de oude bedding keer weg haalt, nieuwe bedding inrijden, bedding ergens opgraven en naar huis rijden, oude bedding reinigen/uitrijden oid.
Kheb geen verstand van bedding :no: wel ervaring met matrassen :yes: 180 ligboxen achter de melkstal waren we 2x daags een kwartiertje mee bezig :yes: dwz boxen krabben, zaagsel strooien en roosters schuiven.
Wat komt daar bij...euhm zakken zaagsel in de strooien kiepen, zeg 30 seconde per keer. Mestschuif 2x daags schoonspuiten, 2 minuten, laarzen schoonspuiten :D
Tel es 35 minuten per dag werk op 180 ligboxen. En dan liggen de koeien brandschoon en de roosters blinken :D :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » vr sep 13, 2019 15:04

hahhaa rustig rene denk om je hart ,maar toch denk ik ook dat er meer werk in zit ,ik weet het wel zeker ,ik heb ook zand in de boxen gehad (y) voor de koeien maar even minder voor de boer ,het vullen neemt gewoon werk en bij houden ook ,wat ik vaak zie is dat grotere bedrijven vaak zand hebben en dus personeel die mogen spelen met zand
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal