Overbezetting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Jozef » ma dec 17, 2007 21:23

macdonalds schreef:peter noemt een goed punt,vreetplaatsten tellen ook hard, naast ligplaatsten. bij een 3+3 stal heb je altijd 20/25 percent minder vreetplaatsen dan ligplaatsten)
(120 boxen, een middenovergang, 2 buiten overgang ieder 3 meter, ligboxen 120 breed en vreethek ruimte 65 cm, kwamen we op 50 boxen buiten is 60 meter/.65 is 92 vreetplaatsen)
hoe hiermee omgaan?

Met dit 'probleem' loop ik nu ook. Ik twijfel nog tussen een 2+2 of 3+2 stal voor 150mk. Met 100 boxen achter de melkstal kom ik op +/- 85 vreetplaatsen :? . In hoeverre is dit schadelijk? Ik vind een 2+2 stal dan haast te lang worden. :?
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor spieker » ma dec 17, 2007 21:29

Wij hebt 160/110 en nog nooit het voerhek (buis) helemaal vol gehad....nah vooruit 1 keer dan, toen was de shovel kapot en was ik 3 uur later met voeren :?
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor ngrootoonk » ma dec 17, 2007 22:03

Is onderbezetting geen betere oplossing 90%... denk dat je dan nog betere resultaten hebt :idea:
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor spieker » ma dec 17, 2007 22:11

Hier nog wel 20 ligboxen over :idea:

NLer hier niet zover vandaan met 3+3 en 350 koei, melkt 11000 liter meetmelk per koe.....Hoezo nog beter????
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor Corjan » ma dec 17, 2007 22:29

ngrootoonk schreef:Is onderbezetting geen betere oplossing 90%... denk dat je dan nog betere resultaten hebt :idea:

Dat is alleen heel goed voor de close up en de eerste week na kalven :wink: daarna kun je gerust naar 20% overbezetting :!: De grootste problemen kun je voorkomen door altijd voer voort voerhek hebben, en de koeien snel liggend in de box te krijgen :!: En dat laatste wordt nog wel eens onderschat :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » di dec 18, 2007 08:15

Toch wel van toepassing bij ons eik, dees topic... :oops: :oops:
Achter de melkstal kunnen 155 koeien liggen en pakumbeet 110 vreten :idea: Momently zalle dr een dikke 180 rondkuieren :oops: dus de dikke helft kan tegelijk vreten... :?
Nou zit ik bekant te overwegen om koei naar de overkant te doen maar da vinnik zun gedoe....
Los daarvan; de Weelinkmannen onder ons hebben duk maar 30% vreetplaatsen tov het aantal koeien :!:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erik S. » di dec 18, 2007 08:37

bij 3+3 komt dus aantal vreetplaatsen in het gedring, of je dat nu van belang van daar buiten gelaten maar wordt om die reden dan (in combi met je 3+3) ook de afweging buis vs. voerhek gemaakt ?!
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Thomas2000 » di dec 18, 2007 09:00

Ik heb hier 35 vreetplaatsen op 65 koeien, gaat prima maar gewoon zorgen dat er altijd eten is en vaak aanschuiven. Het is wel de bedoeling dat er weer meer vreetruimte komt.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor nestor0973 » di dec 18, 2007 09:12

Ik heb betere resultaten met 10% overbezetting dan met 10% onderbezetting. Dan durven er 2 zijn die ergens hun krent parkeren op de roostervloer :evil: :evil:
nestor0973

Berichtdoor Henk » di dec 18, 2007 09:22

Da moek toch wel zeggen; we hebben 0,0 damslapers (y) :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pieterv » di dec 18, 2007 09:30

Hier ook! 0 roosterligger! :idea: (y)
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor blogfan » di dec 18, 2007 13:37

overbezetting is ook afhankelijk van de manier van melken hoe meer uren er gemolken wordt hoe hoger de overbezetting kan zijn
er zijn meer koeien op de been tijdens het melken
dus bij een robot kan je rustig een eind over de streep gaan
hier zitten we op momenten 25%overbezet zonder roosterliggers
60 koei met 45 boxen met 30 vreetplaatsen
en ik moet zeggen dat we altijd beter draaien met pakweg 55 koeien in de stal dan wanneer er 35 in de stal staan dan krijg je weer een kudde effect iedreen wil op het zelfde moment eten ,liggen en melken en dan loopt het nooit goed
blogfan

Beroep: koeienboer

Berichtdoor Arno » di dec 18, 2007 15:11

Hier door de zomer heen rond de 35% over gezeten (3+3),nu trug naar 15-20% (dotje boxen dr bijan geplakt) ,gaat toch ff beter.
Op dit moment veel klauw werk doordat r vd zomer veel teveel koeien stonden.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor teun » vr dec 21, 2007 03:41

Das ook iets wat ik niet kan begrijpen Arno, zo gauw ik meer dan 5 % overbezetting heb dan krijg ik meer problemen met gezondheid en productie.
Op andere bedrijven schijnt dat allemaal te kunnen 85 pond, minder dan 30 % uitval, alle koeien op tijd dracht. Nou ja zal misschien wel aan mij liggen. Dit is niet als persoonlijke aanval op jouw bedoelt hoor want er zijn er om mij heen wel meer die dat kunnen.

Mij lukt het in elk geval niet om meer koeien in de stal te proppen zonder over de 30 % vervanging te gaan en mijn preg rate op de 20 te houden.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arno » vr dec 21, 2007 04:22

Miskien moejje toch crossies gaan melken :wink: :wink: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal