vliegenbestrijding

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

vliegenbestrijding

Berichtdoor spieker » di apr 03, 2007 22:28

Wat werkt er wat ni?? Wij strooiden altijd spul in strohokken al voor dat ze er waren voorjaars, maar ze zijn er nog steeds wat doe je dan??
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor Vie » wo apr 04, 2007 03:19

Om gewoon vliegen te bestrijden in gebouwen oid gebruikten wij altijd Snip. Best duur spul, maar vanalles geprobeerd, en dit was het enige wat echt goed werkte. Ik weet niet trouwens of dat preventief werkt. Begrijp uit je vraag dat je dat bedoel? T werkt iig goed als je al vliegen heb, preventief weet ik niet.

Op vee gebruiken we eprinex. Covered alles, ook wormen luis ed. Werkt ook goed.
Vie

Berichtdoor Geitenboer » wo apr 04, 2007 07:54

Heb een prima systeem:

In de eerste plaats heb ik een potstal welke vooral gevoelig is voor vliegen / maden op de plaatsen waar deze niet goed wordt aangelopen ( hier is de mest voor de vliegen toegankelijker.) ik heb er dus voor gezorgd dat ik al mijn beesten zoveel mogelijk in een groep heb met zo weinig mogelijk hoeken.

Meeste vliegen heb ik altijd bij mijn lammeren -- > deze trappen de mest minder goed aan hebben kleinere groepen / huisvesting dus meer hoeken die voor vliegen interessant zijn en vooral wordt er hier met melk geknoeid -- >

Onze oplossing geitenlammeren op tijd aan houden zodat ze al van de melk af zijn voordat het warm is ( heb nu nog ongeveer de helft = 100 stuks van de lammeren op de melk zitten over 2 a 3 weken is alles afgespeend). Op tijd uitmesten zodat alle maden in de mest hoop terecht komen ( hier broeien ze dood).

Verder hebben wij tientallen zwaluw nesten op ons erf zitten deze zwaluwen vangen erg veel vliegen weg.

Spuiten tegen de vliegen hoeven we (bijna) niet ik heb wel een plakdraad in mijn melkstal hangen.
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor seppie » wo apr 04, 2007 11:18

denk ook dat je moet beginnen met algemene properheid op je bedrijf.
zorgen dat er geen of weinig afvalhopen van mest of voeder liggen waar vliegen eieren kunnen leggen.
het inzetten van chemische middelen zou het laatste moeten zijn qua bestrijding.
probeer zeker de ook maden aan te pakken en niet enkel de vliegen.
die zwaluwen is een nieuw gegeven, had ik zelf nog niet aan gedacht.

wat doe jij om deze dieren aan te trekken?
seppie

Beroep: bediende/ landbouwer
Interesses: voeding/ dierwelzijn/stalinrichting

Berichtdoor Geitenboer » wo apr 04, 2007 12:23

seppie schreef:denk ook dat je moet beginnen met algemene properheid op je bedrijf.
zorgen dat er geen of weinig afvalhopen van mest of voeder liggen waar vliegen eieren kunnen leggen.
het inzetten van chemische middelen zou het laatste moeten zijn qua bestrijding.
probeer zeker de ook maden aan te pakken en niet enkel de vliegen.
die zwaluwen is een nieuw gegeven, had ik zelf nog niet aan gedacht.

wat doe jij om deze dieren aan te trekken?

In de eerste plaats moet stal toegankelijk zijn. Dichtbij het erf moet water zijn bijv sloot die nooit droogvalt of poel / vijver.

Ik doe eigenijk wijnig moeite om deze beeste aan te trekken we hebben er altijd al heel veel ze nestelen op gordingen tegen tl bakken of gewoon een nest tegen de muur.
Ze vangen niet alleen heel veel vliegen weg het is ook nog een heel mooi gezicht. Alleen een beetje op letten dat ze niet op ongewenste plaatsen nestelen.
Geitenboer

Berichtdoor Koets » wo apr 04, 2007 12:30

In Canada hadden ze mooi spul, van die korreltjes....beetje strooien en je kunt de vliegen als hagelslag bij elkaar vegen
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor seppie » wo apr 04, 2007 12:48

dacht ook dat het belangrijk was om je drijfmest homogeen te houden.
in de drijflaag die gevormd kan worden zouden er veel larven tot ontwikkeling komen.
regelmatig eens mixen of product toevoegen om drijflaag af te breken is dus ook een mogelijke oplossing.

en wat zijn ongewenste nestplaatsen dan?
zou het hangen van kunstnestjes kunnen helpen?
seppie

Beroep: bediende/ landbouwer
Interesses: voeding/ dierwelzijn/stalinrichting

Berichtdoor Geitenboer » wo apr 04, 2007 14:31

seppie schreef:dacht ook dat het belangrijk was om je drijfmest homogeen te houden.
in de drijflaag die gevormd kan worden zouden er veel larven tot ontwikkeling komen.
regelmatig eens mixen of product toevoegen om drijflaag af te breken is dus ook een mogelijke oplossing.

en wat zijn ongewenste nestplaatsen dan?
zou het hangen van kunstnestjes kunnen helpen?

Ben ooit op de proefboerderij in Soerendonk geweest die hadden er een boven de melktank !!!????

Ongewenst is bijv: Boven voergoot, boven melkput.
Eigenlijk zijn de gewenste plaatsen boven je vee zodat de vogel shit bij de rest van je shit komt.

Nestkastjes hebben geen zin nest plankjes misschien wel ze maken hun nest namelijk ergens op of ergens tegen aan maar niet ergens in.
Geitenboer

Berichtdoor Geitenboer » wo apr 04, 2007 14:37

Koets schreef:In Canada hadden ze mooi spul, van die korreltjes....beetje strooien en je kunt de vliegen als hagelslag bij elkaar vegen

Golden malrin?
Geitenboer

Berichtdoor Koets » wo apr 04, 2007 15:29

Geitenboer schreef:
Koets schreef:In Canada hadden ze mooi spul, van die korreltjes....beetje strooien en je kunt de vliegen als hagelslag bij elkaar vegen

Golden malrin?

zou 't echt nie weten...waren rood-achtige korreltjes glook...CORJAN?? :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Anton » wo apr 04, 2007 15:43

Anton

Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor Vie » wo apr 04, 2007 16:18

Koets schreef:
Geitenboer schreef:

Golden malrin?

zou 't echt nie weten...waren rood-achtige korreltjes glook...CORJAN?? :roll:

Dat is SNIP, waar ik het in mn eerste reactie over had.
Vie

Berichtdoor Geitenboer » wo apr 04, 2007 20:54

Zit er bij jullie eigenlijk dan alweer vliegen?

Hier zitten er wel maar zo weinig dat ik er nu nog moet zoeken.
Geitenboer

Berichtdoor spieker » wo apr 04, 2007 21:54

Geitenboer schreef:Zit er bij jullie eigenlijk dan alweer vliegen?

Ze zijn ni eens weggeweest in de kalverstal, daarom hek ook zo´n bange dat t spul in de strohokken ni zoveul effekt heb als andere jaren. Normaal komen ze pas eind juni ofzo... Wij mest de strohokken ook geregeld uit en hebben vandaag de mestbult verplaatst naar t land...Zwaluvs zijn er ook altijd zat, blijft er alleen dat snipspul nog over...is dat hier ook ergens te koop???
spieker

Interesses: koeien

Berichtdoor Geitenboer » wo apr 04, 2007 21:56

spieker schreef:
Geitenboer schreef:Zit er bij jullie eigenlijk dan alweer vliegen?

Ze zijn ni eens weggeweest in de kalverstal, daarom hek ook zo´n bange dat t spul in de strohokken ni zoveul effekt heb als andere jaren. Normaal komen ze pas eind juni ofzo... Wij mest de strohokken ook geregeld uit en hebben vandaag de mestbult verplaatst naar t land...Zwaluvs zijn er ook altijd zat, blijft er alleen dat snipspul nog over...is dat hier ook ergens te koop???

Ik had eerst ook meer problemen met vliegen maar nu nog maar 2 weken en dan zijn al mijn lammeren al van de melk af dit scheelt een hele hoop in de vliegen.
Geitenboer

Volgende

Keer terug naar Koe en stal