Waterzuivering:gezin, bedrijf of half industrieel.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

ik ben bezig met waterzuivering

>
voor gezin, met een goede werking
0
Geen stemmen
>
voor gezin, GEEN goede werking
0
Geen stemmen
>
voor melkveebedrijf, met een goede werking
1
9%
>
voor melkveebedrijf, GEEN goede werking
0
Geen stemmen
>
intensievere zuivering of op grote schaal
1
9%
>
In de mestput ermee
5
45%
>
Ik schuif het zo lang mogelijk voor me uit, kost te veel, of zal niet goed werken.
4
36%

Totaal aantal stemmen : 11

Berichtdoor Melkboer-Luc » vr okt 05, 2007 14:54

Thomas2000 schreef:Ik dacht idd wel dat die tekort zou zijn. Dus daarom ong. een cm voor de muur laten stoppen.

Het beste systeem om uit te testen waar die buis moet komen is een plastic buis door te zagen, en dan over dezelfde diameter als de uitloop buis te schuiven.
Kan je aanpassen zoals je wil.

Mijn leverancier van dit komplete systeem met scheidingsputje op citerne: firma Olivier uit Rumbeke Roeselare.
Citerne is 10.000 liter én zuurbestendige wand. (én duur)
Mijn nieuwste www project al gezien?
Melkboer-Luc

Beroep: Helemaal boer
Interesses: Internet, toepassingen op veehouderij

Berichtdoor Melkboer-Luc » vr okt 05, 2007 15:00

Kopie van advies van Agriconstruct

http://www.ilvo.vlaanderen.be/agriconst ... #Opvangvan silosappen en dan wat doorscrollen.

Opvang van silosappen

Wetgeving
Een sleufsilo wordt als een vaste inrichting beschouwd waarvoor een stedenbouwkundige vergunning is vereist. Voor een sleufsilo binnen de onmiddellijke omgeving van een bestaand landbouwbedrijf (60 m) van maximaal 300 m² en een hoogte van maximaal 2 meter is geen tussenkomst van een architect nodig. De gemeente kan hiervoor de bouwaanvraag zelf beoordelen en moet niet het advies van de ‘gemachtigde ambtenaar’ vragen.

Indien een milieuvergunning vereist is voor de bestaande of nieuwe sleufsilo’s is de VLAREM-wetgeving van toepassing. Hoewel de VLAREM niets specifiek voor sleufsilo’s eist, kan de vergunningsverlenende overheid enkele specificaties voorschrijven. Vaak betreft het de volgende eisen:

opslag van voeder dient te gebeuren op een ondoordringbare vloer;
de silo dient afgedekt te worden;
een citerne of mestkelder moet voorzien worden om eventuele voedersappen op te vangen.

Afvoer van silosappen
Het inkuilen gebeurt best in ideale omstandigheden waarbij een voldoende hoog droge stofgehalte wordt gehaald om zo weinig mogelijk silosappen te verkrijgen. Anderzijds is het proper houden van de kuil en het afsluiten van de kuil na gebruik een goede remedie. Om de silosappen die toch vrijkomen uit de silo zo snel mogelijk af te voeren is een helling noodzakelijk van de vloer. In de lengterichting is een afschot van minimaal 1,5 % of 15 mm/m nodig. Bij een lange sleufsilo kan dit voor grote hoogteverschillen zorgen vb. bij een lengte van 30 m bedraagt het verschil tussen begin en einde 45 cm. Indien dit hoogteverschil niet gehaald kan worden, is het aanleggen van een helling over de volledige lengte in dwarsrichting een optie, waarbij de silosappen via putjes en/of een goot kunnen afgevoerd worden.

Opvang van silosappen
De silosappen die worden geloosd in een citerne of in de mestkelder dienen uitgereden te worden volgens de uitrijregeling van het MAP. Het plaatsen van een overstortsysteem is een noodzakelijk kwaad om bij overmatige aanvoer van water tijdens heftige regenbuien rechtstreeks te lozen op het oppervlaktewater, zodat de bergingscapaciteit binnen de perken kan blijven.

Het principe van de verschillende overstortsystemen is gebaseerd op het debiet van het afgevoerde materiaal. Het afvalwater wordt opgevangen in een verzamelput vooraleer het wordt geloosd in de citerne of mestkelder en regenwaterput. Bij droog weer zullen de silosappen druppelsgewijs terechtkomen in het eerste deel van het opvangsysteem. Bij heftige regenbuien is de aanvoer naar de verzamelput vrij groot. Door het grotere debiet zal het regenwater over de al dan niet aanwezige overstortrand stromen en in het lager gelegen gedeelte worden afgevoerd naar bijvoorbeeld een regenwaterput.
Mijn nieuwste www project al gezien?
Melkboer-Luc

Beroep: Helemaal boer
Interesses: Internet, toepassingen op veehouderij

Re: Waterzuivering:gezin, bedrijf of half industrieel.

Berichtdoor Sander » ma okt 03, 2016 14:47

iemand hier ervaring met rietvelden om je afvalwater te zuiveren?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arie » ma okt 03, 2016 14:55

Wat voor afvalwater zoal? Heb je geen riolering? Mestkelder te klein? Of is dr 1 of andere regelgeving waarvan ik nog niet weet waar je aan moet voldoen? Je gaat nie voor de lol over een rietveld gaan zitten denken lijkt me ... :?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor G.U. » ma okt 03, 2016 14:57

Is voor erfafspoeling cker. Kun je ook in een kolkje opvangen van een paar kuub en mag je het hele jaar uitrijden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor wit » ma okt 03, 2016 15:08

G.U. schreef:Is voor erfafspoeling cker. Kun je ook in een kolkje opvangen van een paar kuub en mag je het hele jaar uitrijden

kolkje van een paar kuub is misschien genoeg om wat perssap op te vangen,maar voor erfafspoelwater natuurlijk veel te klein.
wit

Berichtdoor Sander » ma okt 03, 2016 15:20

vraag gewoon naar ervaringen van rietveld zuivering
Sander

Berichtdoor MarcB » ma okt 03, 2016 15:31

Sander schreef:iemand hier ervaring met rietvelden om je afvalwater te zuiveren?

heb ik ruim 10 jaar lang mee gewerkt op mijn oude bedrijf.
werkt super.

http://www.kilianwater.nl/nl/helofytenfilters.html
wij hadden zo een systeem pompten 1x daags het vuile water(spoelwater van melkstal en melktank, huis) op het veld.
het water is 100% zuiver, zit alleen beetje een grondsmaak aan.
wel een goede vetscheider plaatsen, anders moet je enkele malen per jaar je leidingen spoelen
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor koein » ma okt 03, 2016 16:54

Hier heeft de IBA (met rietveldje) de beerput een paar jaar geleden vervangen. Was verplicht omdat we hier infiltratie gebied zijn en is alleen voor huishoudelijk afvalwater. Sindsdien veel meer last van verstoppingen in de afvoer :evil: en dan gelijk de kelder onder water :evil:
Vorig jaar is er onderzoek naar de waterkwaliteit gedaan en daaruit bleek dat IBA´s niet beter zijn als de beerputten van vrogger.. :evil:
koein

Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor MarcB » ma okt 03, 2016 18:59

Apart in al die jaren nooit geen problemen gehad met verstoppingen maar praten we wel over hetzelfde systeem.
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor G.U. » ma okt 03, 2016 19:08

http://nos.nl/artikel/2135748-chemelot- ... -maas.html
Ik zou me niet zo druk maken over wat erfafspoeling... dit kan schijnbaar ook allemaal zomaar
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » ma okt 03, 2016 19:59

helemaal eens tot je controle krijgt (n)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » ma okt 03, 2016 20:49

Vorige keer kwamen we er mee weg dat we stro onder natte kuilen strooiden om vocht op te vangen. Dit jaar gaat de 5e snede ook over 2 droge snedes heen.
HoK

Berichtdoor Sander » ma okt 03, 2016 21:35

MarcB schreef:Apart in al die jaren nooit geen problemen gehad met verstoppingen maar praten we wel over hetzelfde systeem.

iba is toch wat anders dan rietveldje
Sander

Berichtdoor Sander » ma okt 03, 2016 21:36

koein schreef:Hier heeft de IBA (met rietveldje) de beerput een paar jaar geleden vervangen. Was verplicht omdat we hier infiltratie gebied zijn en is alleen voor huishoudelijk afvalwater. Sindsdien veel meer last van verstoppingen in de afvoer :evil: en dan gelijk de kelder onder water :evil:
Vorig jaar is er onderzoek naar de waterkwaliteit gedaan en daaruit bleek dat IBA´s niet beter zijn als de beerputten van vrogger.. :evil:

waarom kon het niet vanuit de beerput op het rietveldje worden gespoten?
Sander

Vorige

Keer terug naar Koe en stal