Waterzuivering:gezin, bedrijf of half industrieel.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

ik ben bezig met waterzuivering

>
voor gezin, met een goede werking
0
Geen stemmen
>
voor gezin, GEEN goede werking
0
Geen stemmen
>
voor melkveebedrijf, met een goede werking
1
9%
>
voor melkveebedrijf, GEEN goede werking
0
Geen stemmen
>
intensievere zuivering of op grote schaal
1
9%
>
In de mestput ermee
5
45%
>
Ik schuif het zo lang mogelijk voor me uit, kost te veel, of zal niet goed werken.
4
36%

Totaal aantal stemmen : 11

Waterzuivering:gezin, bedrijf of half industrieel.

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 13, 2007 15:42

Wie van jullie is er al actief bezig met waterzuivering?
Wie heeft al ervaring, met welk systeem?

Wat is de installatiekost.
Wat is de onderhoudskost.
En, werkt het eigenlijk wel goed?

In Vlaanderen zal iedereen in het buitengebied binnen enkele jaren verplicht zijn om ofwel aan te sluiten op riool, ofwel een eigen waterzuivering te hebben. In Ndl waarschijnlijk ook.
Dus in eerste instantie voor het gezin.

Maar wat doen jullie met het melk-spoelwater. Waarschijnlijk gaat er veel in de beerput, maar zijn er onder jullie ook al actief bezig met zuivering?
En wat voor half-industriele bedrijven (bijvoorbeeld onze kaasmakerij)?

Ik ben wel eens benieuwd ....
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor auke » zo mei 13, 2007 17:27

Wij zelf hebben sinds 3 jaar een IBA( individuele BehandelingAfwalwater). we konden niet aangesloten worden op het riool vanwege de afstand. de gemeente/waterschap plaatst de dingen en heeft het onderhoud ook ervan. De stroomkosten zijn begroot op 50 euro per jaar en krijg die van de gemeente retour. Het huishoudelijkwater gaat door 3 tanks en mag dan geloosd worden op de sloot voor ons huis omdat het voldoet aan de normen.
Van heel de installatie is in de tuin nix te zien, hij zit net ondee het maaiveld. het enige zichtbare is een stroomkastje maar daar staat een struik voor.

Niet elke gemeente in nederland doet het zoals hier.
bedrijfsafvalwater zoals spoelwater kan er niet op vanwege cloor/melkresten dus dat gaat in de mestput
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » zo mei 13, 2007 20:25

Hier zijn de gemeenten verplicht om riolering aan te leggen; al woon je 5 km van de bewoonde wereld, dan nog moeten ze aanleggen :!:

Toevallig hebben wij vorig jaar riolering gekregen, kosten ca € 600, = :idea: Echter, het functioneert nog nie goed. Niet dat ik er last van heb want ik loos nog gewoon op een apparte kelder, maar mn buren liggen al een half jaar te tobben met ut rotspul :evil:
En zolang sluit ik nog nie aan... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » ma mei 14, 2007 00:46

bij ons verdwijnt alles in de mestput. Als ik erbij ga wonen moek net zo'n ding hebben als auke.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Wim R » ma mei 14, 2007 10:12

Henk schreef:Hier zijn de gemeenten verplicht om riolering aan te leggen; al woon je 5 km van de bewoonde wereld, dan nog moeten ze aanleggen :!:

Toevallig hebben wij vorig jaar riolering gekregen, kosten ca € 600, = :idea: Echter, het functioneert nog nie goed. Niet dat ik er last van heb want ik loos nog gewoon op een apparte kelder, maar mn buren liggen al een half jaar te tobben met ut rotspul :evil:
En zolang sluit ik nog nie aan... :?

Vorig jaar aangesloten aan drukriolering. Koste ongeveer 700 euro. Werkt perfect, heb alleen woonhuis erop aangesloten. Heb wel toestemming gekregen om er evt het spoelwater van de melkmachine en tank erop te lozen met uitzondering van het voorspoelwater met melkresten. Omdat ik het naspoelwater weer gebruik voor de voorreiniging gaat het hier niet over een groot aantal liters dus heb de aansluiting niet gedaan. Hadden in Brabant al zeker een jaar of 10-15 drukriolering en waren daar goed over te spreken. Enkele mensen in de straat waren er niet over te spreken, maar dat was hun eigen schuld want moet je maar geen regen goten op drukriool aansluiten. Dit kan de riool niet aan ivm capaciteit.
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » ma mei 14, 2007 11:21

Grappig :D Mn loodgieter raadde mij juist wél aan om één regenpijp helemaal achteraan aan te sluiten op de riolering :!: Wordt ie regelmatig es een keer doorgespoelt :idea:

Waar ik eerst woonde hadden we ok al 15 jaar drukriolering en hadden we alles opzitten; woning, melkstal en tanklokaal :idea:
Maar hiero zijn de afstanden tussen de bebouwingen groter waardoor dr veel loze pijp ligt... Denk dat hierdoor de werking nie optimaal was :roll:
Hoorde toevallig krek van mn buurman dat de riolering vorige week is nagekeken en dat er dingen vervangen zijn waardoor ie nou alweer 4 dagen goed functioneert :wink:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor Wim R » ma mei 14, 2007 11:34

Henk schreef:Grappig :D Mn loodgieter raadde mij juist wél aan om één regenpijp helemaal achteraan aan te sluiten op de riolering :!: Wordt ie regelmatig es een keer doorgespoelt :idea:

Waar ik eerst woonde hadden we ok al 15 jaar drukriolering en hadden we alles opzitten; woning, melkstal en tanklokaal :idea:
Maar hiero zijn de afstanden tussen de bebouwingen groter waardoor dr veel loze pijp ligt... Denk dat hierdoor de werking nie optimaal was :roll:
Hoorde toevallig krek van mn buurman dat de riolering vorige week is nagekeken en dat er dingen vervangen zijn waardoor ie nou alweer 4 dagen goed functioneert :wink:

De oude buurman had er ook al zijn regenpijpen op zitten. Maar de laatste aftakking ging naar zijn melkput. Had probleem met stortbuien dat zijn melkput vol rioolwater kwam staan. En maar roepen van dat riool niks waard was. :? :? :?
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » ma mei 14, 2007 11:39

:lol: :lol: Bij mij gaat het om 1 dakgoot aant huis dat helemaal als laatste op de ondergrondse pijp is aangesloten :idea: Nog geen problemen gehad iig :idea: (knock on wood...)

Henk

Berichtdoor Geitenboer » ma mei 14, 2007 14:07

Wij hebben sinds enkele jaren een helofytenfilter dit is gekomen omdat we niet op het riool konden.

Kosten van helofyten filter hebben we zelf moeten dragen we hebben hem in eigen beheer aangelegd.

Eerst gaat het water van melkmachine en kaasmakerij door een vetafscheider. daarna komt het in de septic tank (3 ccompartimenten, 9 kuub) daarna nog door een kleine spetic tank ( 2 compartimenten 2,5 Kuub) dan naar verzamelput wordt van hier uit over een rietveld gepompt van 80 vierkante meter het water draineert hierin weg onder het rietveld liggen drains vanuit deze drains loopt het in een poel en bezinkt daar.

Dit was een duur systeem en kost veel tijd om aan te leggen maar we besparen ons nu jaarlijks 1500 Euro aan waterlozings heffing wij lozen namelijk helemaal niks meer.
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor Thomas2000 » vr okt 05, 2007 12:10

Ik ben er ook een beetje mee bezig om evt vervuild water van bijv. kuilsappen op te vangen en te zuiveren, aangezien er een deel van het erf word uitgebreid is dat nu vrij makkelijk. Is het mogelijk om bijv. heel het erf aan te sluiten op een afscheider die vuil water in de mestkelder pompt en schoonwater door laat lopen?
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Arno » vr okt 05, 2007 13:30

Wat je hier veel ziet voor kuilsappen is een klein buisje wat iets lager ligt as een hele grote.
Da kleine loopt naar een put dus as t nie regent loopt alles in de put maar met een stortbui ken die t nie bedoen en dan loopt t in die grote die t gewoon loost. (y) :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Thomas2000 » vr okt 05, 2007 13:47

Ik vond dit: Afbeelding

Werkt dat wat? Met druppelweer in nederland druppelt het als nog in de kelder lijkt me.
Thomas2000

Berichtdoor Melkboer-Luc » vr okt 05, 2007 14:25

Ik heb dat systeem van je foto verleden jaar geplaatst.
De buis voor de aanvoer vanaf de kuilplaat moet nog veel meer over het tussenschotje komen.Die buis mag zelfs ietsje met tegenschot liggen, dus het uiteinde mag ietsje omhoog staan. Langzaam (vervuild) water dat komt aangelopen (druppeldebiet) zal uit de buis druppelen, en onder de buis zelfs een beetje teruglopen omdat die buis schuin staat.
Dat moet natuurlijk omdat je absoluut zo weinig mogelijk water in de opvangciterne moet hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je moet je ook afvragen wat je doet met het water met het grote debiet.
Bij mij komt het water van de kuilplaat vanuit een lange goot (kanaal) van 52 meter met rooster erop, dus die laat nogal veel organisch materiaal door. Wilde ik ook zo, want ik wilde geen kleine putjes met verstoppingen.
Afbeelding

Dat vervuilde water komt uit die goot, en via een buis komt het in het scheidingsputje. Normaal gezien is dit scheidingsputje gemaakt met een rooster, maar wij hebben een gat gemaakt in de wand om het water erin te leiden. Dit omwille van bouwtechnische en niveau-problemen.
Ik kon me voorstellen dat, als het dan regent, dat er dan veel water in mijn kanaal komt, die dan een deel van dat opgehoopte organisch materiaal zou doorspoelen.
Dus zou dat vervuilde water alsnog in de gracht uitkomen.
Dat is uiteraard niet de bedoeling.
Daarom heb ik na dit scheidingsputje een grote put laten metsen van 3 meter op 2 meter en 2,5 meter diep. Daar geef ik het doorgestroomde water de gelegenheid om in te stromen, en eventueel het organisch materiaal te laten bezinken.
De maten van die put zijn zo (ruim) gemaakt om hem indien nodig met een kraanbak te kunnen uitscheppen.
Ik heb echter al eens gevoeld in dat water van die put, maar ik vind er weinig bezinksel terug. (misschien moet ik daar nog tussenschootten inplaatsen om het vervuilde water meer te laten bezinken, maar dat kan altijd nog).
Na die grote bezinkput loopt het water naar de beek.

Kost allemaal vrij veel geld, studie en uitvoering met buizen en dergelijke
Mijn nieuwste www project al gezien?
Melkboer-Luc

Beroep: Helemaal boer
Interesses: Internet, toepassingen op veehouderij

Berichtdoor Thomas2000 » vr okt 05, 2007 14:44

Ik dacht idd wel dat die tekort zou zijn. Dus daarom ong. een cm voor de muur laten stoppen. Ik voordeel bij mij is denk ik dat er een dakgoot bij komt, en dus als het gaat regenen er direct voldoende water is om over de muur te komen.

Heb je enig idee hoeveel 'schoon' water er bij je vuil water komt?
Thomas2000

Berichtdoor Henk » vr okt 05, 2007 14:50

Gij hebt uw loods nog steeds halfleeg staan Luc :shock:

Henk

Volgende

Keer terug naar Koe en stal