Drinkbakken in de melkstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Drinkbakken in de melkstal

Berichtdoor veearts » wo mei 16, 2007 11:13

Voor mijn afstuderen (Diergeneeskunde) ben ik bezig met een bedrijfsanalyse van een melkveehouderij. Ik zoek mensen die goede en slechte ervaringen hebben met drinkbakken in de melkstal. Ook zou ik graag foto's willen hebben van drinkwatervoorzieningen in de melkstal.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Met vriendelijke groet

email: mmmotor@hotmail.com
veearts

Berichtdoor willemk » wo mei 16, 2007 12:51

Ik heb ze er eens ingehad voor proef, gewoon een lange goot waar ik water in liet lopen. Na een maand heb ik hem erweer uitgesloopt. Ten eerste omdat slechts enkele koeien iets dronken en ten tweede omdat het lastiger was om de melkput schoon te maken.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Vie » wo mei 16, 2007 15:34

Zie het niet zo zitten, misschien in de wachtruimte als je koeien lang staan, maar dan kun je beter zorgen dat ze er niezo lang in staan.
Vie

Berichtdoor Wim R » do mei 17, 2007 14:43

Melkstal is voor te melken, niet voor eten en drinken. Waarom weer investeren voor te drinken als je al ruim hebt betaald voor een melkstal met hoge capaciteit. Zie drinkwater verstrekken in melkstal niet zitten omdat er volgens mij aanleiding is voor trager te wisselen per melkbeurt. :? :? :? :? Koeien hebben rest van dag tijd genoeg om te drinken :wink: :wink: :wink:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

drinkgoot/bak melkstal

Berichtdoor Kristof » do mei 17, 2007 20:27

Beste toekomstige collega,

heb wel een aantal bedrijven met drinkgelegenheid in melkstal. Zijn allen erg tevreden van deze manier van werken(Anders verwijder je die dingen natuurlijk). Vooral wanneer koeien erg lang(3h) in een wachtruimte hebben gestaan kan dit voordelig zijn. Koeien(hoogproductieve) moeten zo snel mogelijk na het melken een grote hoeveelheid (liefst 17°C)water kunnen drinken. Als dat niet in de stal kan moet het maar in de melkput. Zal een klant vragen je zijn bevindingen met zo'n goot door te spelen.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Sander » do mei 17, 2007 23:21

3h in wachtruimte lijkt nergens op. doe daar maar iets aan
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Kristof » vr mei 18, 2007 00:11

@sander: heb zo'n klant die vroeger dit probleem had :600 koeien.
Nieuwe melkstal: probleem opgelost.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Berichtdoor kees van loon » vr mei 18, 2007 12:04

Kristof schreef:@sander: heb zo'n klant die vroeger dit probleem had :600 koeien.
Nieuwe melkstal: probleem opgelost.

Wat voor stal melkt binnen 2 uur 600 koei :?: :?:
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor Kristof » vr mei 18, 2007 15:53

Vroeger deden ze er 6 uur over: +-250 koeien in wachtruimte in twee keer. Dan moesten de laatste koeien ongeveer 3 uur wachten. Twee keer per dag. Niet goed.
Nu: 2x28 zij aan zij 600 koeien op 3,5-3,75h. Wachtruimte voor 300 koeien.

Er zijn wel carrousels waar het hard gaat bv 60 stands melkt op iets meer dan een uur bijna 300 koeien. Dus wie weet zijn er draaistallen die wel 600 koeien op twee uurkes melken.

Grootste bedrijf ter wereld melkt 35000 koeien waarvan een deel zelfs vier keer per dag. Tel maar uit hoeveel ze er daar per uur moeten leegtrekken.
Kristof

Keer terug naar Koe en stal