ventilator

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

verticaal of horizontaal ventileren?

>
verticaal
19
38%
>
horizontaal
31
62%

Totaal aantal stemmen : 50

Re: ventilator

Berichtdoor john verhaar » za maart 19, 2011 19:40

Roderick schreef::mrgreen: :oops:

Wat zijn die Canadezen toch allemaal dom he John. :roll:

Valt wel mee hoor Rody ik hoor zelf bij die 80% die NIKS van fokkerij af weten :oops:
Maar mijn meening van die big ass fans komt gewoon van metingen :yes: als je koeien wil coolen met lucht heb je wind snelheid nodig +/- 8 mijl per uur min. dacht ik :oops: dat heb je met een big ass van alleen als je er direct onder staat miss. :?: maar als dat ding boven de voergang heb je dat zeker niet waar de koeien liggen :no: en als je ze daar ophangt moeten ze elkaar overlappen om voor eenige cooling te zorgen :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Roderick » za maart 19, 2011 21:26

Vin ik raar :yes:
Kijk, ik weet dat het hier geen NL is :no: ....maar ook in NL hebben we ook wel eens dagen met 35 graden en 80-85% luchtvochtigheid :arrow: iets wat hier regelmatig voorkomt. :idea:
Waarom zou het in NL wel werken met zukke weersomstandigheden, en hier dan niet. :?: :?:
Enigste verschil is, dat we in NL veel grotere fans erin hadden hangen, dan hier tussen de spantpalen past. :yes: :idea:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Arno » za maart 19, 2011 22:00

Die dingen werrukke nog enigzins in staten as de dakotas en minnesota ,waar de luchtvochtigheid en de temp ff lager blijven.
Hier hep t totaal geen zin anders dan een paar dagen in de spring en een paar dagen in the fall.
Je moet uiteraard nie teveel van andere snuiters anneemme :wink: maar geloof me nou maar dat de enige fans waar je wat an hep heel veel herrie maken anders werrukke ze nie :no: .
(tis eigelijk met fans heel simpel te testen ,asje jezelluf nog ken horen denken :wink:azze anstaan, verplaatsten ze nie genoeg lucht.)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » za maart 19, 2011 22:04

Is geen antwoord op mijn vraag :no: .......waarom werken ze in NL wel met heet en vochtig weer, en hier dan blijkbaar niet. :?: :?:
Roderick

Berichtdoor Arno » za maart 19, 2011 22:14

Ok ,ten 1e koelt het hier snachts veel minder af als in Ned. dus koeien hebben geen tijd om terug op adem te komen (koele nachten werkt beter als wat voor fans dan ook om koeien aan de gang te houden)
ten 2e is het in ned mischien s 1 of 2 dagen echt ,wat we hier warm zouden noemen ,hier kan dat rustig een paar weken achter elkaar zijn :idea: .
Arno

Berichtdoor Roderick » za maart 19, 2011 22:24

1e reden kan ik inkomen :yes: (y) .....het koelt in NL idd meer af s'nachts, maar vorig jaar hebben we in NL ook een hittegolf van 5-7 dagen lang gehad, met overdag 32-36 graden en s'nachts ook niet onder de 20 graden en toen ging het ook goed. :yes: (y)

Zal van de zomer eens in wat stallen hier gaan kijken met van die staafmixers, of die nou zoveel meer lucht verzetten.
Afgelopen jaar liep ik hier begin juli ook een stal binnen toen het buiten een realfeel van 42 graden was, en er gewoon een absurde high humidity was..........2 rijen big-ass fans, en een heel aangenaam temperatuurtje in de stal. :yes: (y)
Maar misschien dat die staafmixers beter werk doen (y) .....nadeel vin ik het stroomverbruik, en die takke herrie. (n) :x
Roderick

Berichtdoor Corjan » za maart 19, 2011 22:56

Voor een $30-40.000 meerprijs mojje heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat extra stroom er door brassen :wink:

Die palen staan btw perfect voor de boxfans :idea: :yes: Bigass met korte bladen sucks ofcourse (n)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Roderick » za maart 19, 2011 23:13

Hoeveel van die gekke dingen zou jij der dan in zetten. :shock: :?:
Dacht trouwens dat er dit jaar weer een 50% subsidie op zou zitten. :yes: :?:
Roderick

Berichtdoor Corjan » za maart 19, 2011 23:22

Ooh dan wordt het gat kleiner als je 50% krijgt :yes: (y) Maaruh op 300 feet ongeveer 12 denk :idea: Anders heeft het helemaal geen zin :!: Ken als een boer die tussen zijn ouwe bigass fans nieuwe er bij gehangen heeft :yes: Draaien dus bijna inelkaar, en hij deed dat omdat tussen de fans meer voer bleef liggen en dus minder luchtstroom was :?
Corjan

Berichtdoor Roderick » za maart 19, 2011 23:30

Snap er helemaal geen jota meer van :no: :oops:
In NL hak er 2 hangen op 60 meter, en nu zou ik er 12 moeten hangen op 90 meter. :shock: :shock:
3 aan elke kant kan ik nog snappen, maar 12 :shock: :shock: :shock:
Roderick

Berichtdoor Corjan » zo maart 20, 2011 00:34

Ik bedoel 2 x 6 :wink: Ging er eigenlijk al van uit dajje ze nie meer boven de voergang ging hangen :oops: :oops: En die palen zijn geen probleem bij je :no: Je heb toch al head to head en dan kun je ze wel iets uit het midden hangen richting voerhek :idea: Ken je toch nog een beetje je voer drogen :idea: :mrgreen:
Corjan

Berichtdoor Reinoud Verhoef » zo maart 20, 2011 17:06

Hier ook 12 nieuwe 52"panel fans besteld 6 blades "schaeffer":arrow: krijg ik later telefoontje van de fan snuiter dat de 6 blades zijn discontinued want na 2 yr ervaring hadden ze hier toch te veel vibiratie mee :? dus nu maken ze de 5 blades :roll: same CFM,DB als de 6.... nou weet ik het ook nie meer toch maar 3 blades :?:
Reinoud Verhoef

Beroep: dairyfarmer
Interesses: altijd

Berichtdoor martin b » zo maart 20, 2011 19:49

Reinoud Verhoef schreef:Hier ook 12 nieuwe 52"panel fans besteld 6 blades "schaeffer":arrow: krijg ik later telefoontje van de fan snuiter dat de 6 blades zijn discontinued want na 2 yr ervaring hadden ze hier toch te veel vibiratie mee :? dus nu maken ze de 5 blades :roll: same CFM,DB als de 6.... nou weet ik het ook nie meer toch maar 3 blades :?:

Kun je deze ook bij jullie krijgen :?: http://ventilation.vostermans.com/nl-v/ ... ch/melkvee

Heb er jaren een op stal gehad, werkt goed, geen bult lawaai en waait flink door, 135cm doorsnede. Heb hem nu niet meer hangen, waait altijd hier sinds verbouwing (y)
martin b

Berichtdoor Henk » zo maart 20, 2011 20:17

Is da 's nachts geen teringherrie in je huis al die herrieskuppers op stal :?: Keb hier 0,0 ventilators maar 's nachts issut ideaal om mejje raam open te slapen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » zo maart 20, 2011 20:18

:yes: Wij wonen zon 500 meter vd stal af en as alle fans draaien issut ind. zellufs hier nog een takkeherrie :wink:
Arno

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal