verdiepte zaagsel boxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: verdiepte zaagsel boxen

Berichtdoor BsK » di okt 13, 2015 14:26

Westra schreef:Bedankt voor de nuttige info Gerben. Weet jij op de kalk zich kan vastzetten in de gierkanalen?

hebben hier altijd kalk in voetbad gehad. mestkanaal zit nog steeds harstikke verstopt :cry:
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor HoK » di okt 13, 2015 21:10

Zandman zet een deel van de melk idd weg als streekproduct. Dan is imago belangrijker als kostprijs. Dit bedrijf stond enkele weken geleden ook in de boerderij of veeteelt vanwege liquiditeitsproblemen en hoe hier om mee te gaan.
HoK

Berichtdoor Sander » di okt 13, 2015 23:05

Schoonvelde schreef:
Ik zou moreel gezien ook veel liever voor de stro,kalk variant gaan. Koeien op hun eigen mest laten liggen ...... een leuk onderwerp voor Radar etc.

laat maar komen dat onnozele schreeuwerige radarvolk
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Westra » di okt 13, 2015 23:39

BsK schreef:
Westra schreef:Bedankt voor de nuttige info Gerben. Weet jij op de kalk zich kan vastzetten in de gierkanalen?

hebben hier altijd kalk in voetbad gehad. mestkanaal zit nog steeds harstikke verstopt :cry:

Heb ik ook gedaan en ook hier een hele bult hydraat kalk onder de roosters waar ik de voetbaden omgekeerd heb. Ik weet niet of milieukalk zich anders gedraagt dan hydraat kalk.
Westra

Berichtdoor Sander » wo okt 14, 2015 06:40

milieu kalk? hydraatkalk?
Sander

Berichtdoor Rob MB » wo okt 14, 2015 09:40

Stro met kalk is verreweg het beste diepstrooisel bed.
Verschillen in kalk:

Hydraatkalk: verhardt door opname van CO2 en heeft een vocht verdringende werking

Hydraulische kalk: verhard door opname water

tot zover mijn kennis :oops:

Wat een verstopt mestkanaal betreft, een vat azijn door heen laten lopen? geen idee of het werk, :? bij een verstopte douchekop wel :?:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Sander » wo okt 14, 2015 23:20

Rob MB schreef:Stro-water-kalk is verreweg het beste diepstrooisel bed.

nou dat lijkt me toch zand.
daarna ff niks
en dan?
stro water kalk? waarom? ik vind zo'n vracht kalk in de boxen maar vreemd eigenlijk.
en vracht kalk in de mestkelder nog vreemder.
Sander

Berichtdoor Westra » do okt 15, 2015 00:07

Sander schreef:

daarna ff niks
en dan?
stro water kalk? waarom? ik vind zo'n vracht kalk in de boxen maar vreemd eigenlijk.

Is een vracht zand in de mestkelder beter dan? Wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt me het stro, water en kalk het beste alternatief voor zand in een onderkelderde stal.
Westra

Berichtdoor Talis » do okt 15, 2015 05:48

Westra schreef:
Sander schreef:

daarna ff niks
en dan?

Is een vracht zand in de mestkelder beter dan? Wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt me het stro, water en kalk het beste alternatief voor zand in een onderkelderde stal.

Ik dacht toch dat gescheiden mest een stukkie eerder komt dan stro water kalk. Die rommel wordt hard. Kalk zorgt voor schrale spenen. Stro blijft op de rooster liggen. En water zit er al genoeg in de putten. Gescheiden mest is zachte bedding, verlaagt celgetal. Alleen wat prijziger misschien.
Talis

Berichtdoor Gerben77 » do okt 15, 2015 09:23

https://www.youtube.com/watch?v=WcKnp5VonfI
Vind dit ook erg mooi (y) ...maar dan moet je wel dichte vloeren hebben. Vaste mest = super voor je grond. Helaas zit er een kostenplaatje aan.
Sander vroeg volgens mij , vast mest op grasland, kan wel goede meststrooier, na week of 6 zie je er niks meer van.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » do okt 15, 2015 09:31

Werkt wel mooi met een molpomp (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » do okt 15, 2015 10:49

wel erg alert zijn dat boxen goed schoon blijven lijkt me
Sander

Berichtdoor Sander » do okt 15, 2015 11:33

Westra schreef:

nee natuurlijk geen zand in boxen icm kelder. ik denk dat gemalen stro het beste alternatief is. zelf heb ik paardemest wat me goed bevalt
Sander

Berichtdoor Sander » do okt 15, 2015 11:36

Talis schreef:
Ik dacht toch dat gescheiden mest een stukkie eerder komt dan stro water kalk. Gescheiden mest is zachte bedding, verlaagt celgetal. Alleen wat prijziger misschien.

praat maar met mensen die zo'n ding al jaren hebben. onderhoud en storing vallen niet altijd mee :no: lijkt wel melkrobot 8) ook aantal mastitis gevallen per jaar vallen niet altijd mee, zeker in warme klamme zomers. :no: en je zit altijd met stront te kloten (n) qua ligcomfort is het ongeveer het beste denk ik. maar qua hygiëne en kosten spreekt het mij niet meer aan.
Sander

Berichtdoor Talis » do okt 15, 2015 13:12

Sander schreef:
Talis schreef:
Ik dacht toch dat gescheiden mest een stukkie eerder komt dan stro water kalk. Gescheiden mest is zachte bedding, verlaagt celgetal. Alleen wat prijziger misschien.

praat maar met mensen die zo'n ding al jaren hebben. onderhoud en storing vallen niet altijd mee :no: lijkt wel melkrobot 8) ook aantal mastitis gevallen per jaar vallen niet altijd mee, zeker in warme klamme zomers. :no: en je zit altijd met stront te kloten (n) qua ligcomfort is het ongeveer het beste denk ik. maar qua hygiëne en kosten spreekt het mij niet meer aan.

heb zelf ook niet zon ding. laat het eens in de maand of 2 weken doen. Mastitis maakt geen verschil in de winter in elk geval. zomers koeien dag en nacht buiten, kan ik dus niet over oordelen. voldoet in elk geval super.
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal