verdiepte zaagsel boxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: verdiepte zaagsel boxen

Berichtdoor koein » vr mei 15, 2015 08:35

Als we het dan toch over taalgebruik hebben.. Enige :wink:
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor BsK » zo jun 14, 2015 14:18

Zou vast wel ergens staan maar even een vraagje. Zijn er ook mensen die water kalk en stro in de boxen hebben? Wil ik volgende maand ook gaan gebruiken. Dus iemand tips over verhoudingen en dergelijke? Hoor het graag.
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor wim van ginkel » zo jun 14, 2015 15:22

BsK schreef:Zou vast wel ergens staan maar even een vraagje. Zijn er ook mensen die water kalk en stro in de boxen hebben? Wil ik volgende maand ook gaan gebruiken. Dus iemand tips over verhoudingen en dergelijke? Hoor het graag.

1 deel stro 1,5 delen water 5 delen kalk
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Beroep: veehouder
Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor arnoud » zo jun 14, 2015 15:39

Gewicht, niet volume
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor wim van ginkel » zo jun 14, 2015 15:52

arnoud schreef:Gewicht, niet volume

is ook gewicht dus bijv 500 kg stro 750 ltr Water en 2500 kg kalk :wink:
wim van ginkel

Berichtdoor Dolph » zo jun 14, 2015 16:01

En hoeveel boxen kun je.daar ongeveer mee.vullen?
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor wim van ginkel » zo jun 14, 2015 16:29

Dolph schreef:En hoeveel boxen kun je.daar ongeveer mee.vullen?

geen idee :mrgreen:
wim van ginkel

Berichtdoor Rob MB » ma jun 15, 2015 10:45

BsK schreef:Zou vast wel ergens staan maar even een vraagje. Zijn er ook mensen die water kalk en stro in de boxen hebben? Wil ik volgende maand ook gaan gebruiken. Dus iemand tips over verhoudingen en dergelijke? Hoor het graag.

Even een belletje doen naar http://stromatras.nl/ die mengen het zelf dus die weten er alles van af.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor maistro » vr jun 26, 2015 13:31

had ik nog niet eerder gezien gekoelde boxen
https://www.youtube.com/watch?v=4z5UETVufAo
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Westra » ma okt 12, 2015 16:17

Ik wil dit misschien ook gaan proberen. Is er iemand die deze methode al wat langer toepast? Bezinkt de kalk ook naar de bodem van de gierkanalen als er niet dagelijks gemixed wordt?. En hoe lijkt het met de uiergezondheid?
Westra

Berichtdoor Gerben77 » ma okt 12, 2015 22:50

Samen met zijn vrouw Jolanda (48) en zoon Aad (20) hoopt Bert Zandman (47) vanaf eind dit jaar 2,2 miljoen kilo melk op jaarbasis te produceren met 220 koeien. In 2013 bouwden ze in het Overijsselse Beerze een compleet nieuwe stal met 260 boxen. Het plan was diepstrooisel met droge mest. Maar halverwege de nieuwbouw nam de familie Zandman een kaaswinkel over. Op dat moment was er al veel discussie over compost als boxstrooisel. Dat voedde de twijfel of de combinatie boerderijkaasverkoop en koeien op een ligbed van mest wel de ideale combinatie was.

Uiteindelijk besloot Zandman af te zien van mest. In gehakseld stro gemengd met kalk en water vond de familie Zandman een goed alternatief voor gescheiden mest. Eens per week vullen ze op het bedrijf de boxen met een in de voermengwagen gemaakt mengsel van 1200 kilo stro, 2000 liter water en 3 ton kalk. Met een voerdoseerwagen worden de boxen vervolgens ingestrooid.

Duurder is het wel. Voor het vullen van 260 boxen met kalk en stro zijn ze op jaarbasis 12.000 euro kwijt. Met gescheiden mest was Zandman aan kosten op jaarbasis ongeveer de helft goedkoper uit geweest. Zaagsel was geen alternatief, daarmee zouden de jaarkosten zelfs richting de 50.000 euro gaan.

Zelfvertrouwen koe groeit
De voordelen van stro met kalk en water ten opzichte van de matrassen en rubbermatten met zaagsel, waarop Zandman de koeien vóór 2013 hield, zijn legio. ‘Het zelfvertrouwen van de koe neemt toe, want ze glijdt nooit meer uit.’ Het vervangingspercentage van de koeien daalde van 33 naar 20 procent, dikke hakken of andere beschadigingen zijn voltooid verleden tijd en het celgetal is lager en beter beheersbaar, zegt de melkveehouder.

‘Daar komt nog bij dat sinds we stro-kalk gebruiken, de pH-waarde van de grond gestaag oploopt. De meerkosten ten opzichte van gescheiden mest komen zo toch weer naar je toe.’ Alertheid bij de keuze voor de juiste kalksoort is overigens wel geboden. ‘Ik heb één keer een goedkopere soort gekocht en toen vloog het celgetal omhoog.’

Het eens per week mengen en instrooien van de boxen vraagt ongeveer twee uur werk. Het verschonen van de boxen kost iedere ochtend een half uur aan arbeid. ‘Nu de boxen voller zijn, liggen de koeien verder naar achteren en ga je er sneller bij langs. Maar ook als het meer arbeid vraagt, ervaar ik dat niet als een nadeel. Aan een systeem dat de levensduur van de koe verhoogt, zitten geen nadelen. Als je het welzijn, de gezondheid en het comfort voor de koe belangrijk vindt, dan is er maar één keus mogelijk en dat is diepstrooisel.’

Afbeelding
Gerben77

Berichtdoor Gerben77 » ma okt 12, 2015 23:00

Gerben77

Berichtdoor Westra » ma okt 12, 2015 23:17

Bedankt voor de nuttige info Gerben. Weet jij op de kalk zich kan vastzetten in de gierkanalen?
Westra

Berichtdoor Gerben77 » di okt 13, 2015 09:24

Nee dat weet ik niet, maar ik zou er niet bang voor wezen.

Je kunt het mengsel van stro, kalk en water niet zo in de boxen strooien. Er gaat een hele bewerking aan vooraf. Om te beginnen heb je een voermengwagen nodig. Die moet zorgen voor een goed mengsel en snijdt het stro kort. Heb je zelf geen voermengwagen, dan kun je natuurlijk ook een beroep doen op een collega in de buurt die er wel een heeft. In de voermengwagen gooi je het stro, de kalk en het water bij elkaar in de verhouding 1:5:2. Per ligbox heb je per drie weken ongeveer 5 kilo stro, 25 kilo kalk en 10 kilo (liter) water nodig. Het korte stro en het water zorgen ervoor dat de laag goed inklinkt waardoor het stro niet verschuift. De kalk is een belangrijk bestanddeel in het bed.
Gerben77

Berichtdoor Schoonvelde » di okt 13, 2015 13:46

Gerben77 schreef:Nee dat weet ik niet, maar ik zou er niet bang voor wezen.

Je kunt het mengsel van stro, kalk en water niet zo in de boxen strooien. Er gaat een hele bewerking aan vooraf. Om te beginnen heb je een voermengwagen nodig. Die moet zorgen voor een goed mengsel en snijdt het stro kort. Heb je zelf geen voermengwagen, dan kun je natuurlijk ook een beroep doen op een collega in de buurt die er wel een heeft. In de voermengwagen gooi je het stro, de kalk en het water bij elkaar in de verhouding 1:5:2. Per ligbox heb je per drie weken ongeveer 5 kilo stro, 25 kilo kalk en 10 kilo (liter) water nodig. Het korte stro en het water zorgen ervoor dat de laag goed inklinkt waardoor het stro niet verschuift. De kalk is een belangrijk bestanddeel in :cheers: het bed.

Ik zou moreel gezien ook veel liever voor de stro,kalk variant gaan. Koeien op hun eigen mest laten liggen ...... een leuk onderwerp voor Radar etc.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal