vervanger voor kalk in boxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

vervanger voor kalk in boxen

Berichtdoor Sander » di jul 31, 2007 22:28

ja goeiedag even

een vraag:

Wij gebruikten naast zaagsel altijd kalk in de ligboxen. Door de kalk werden de spenen wat schraal en slotgaten ruwer. Nu gebruiken we sinds een jaartje ongeveer spul van Delaval. Ben ff de naam kwijt van het spul, maar dat werkt op zich wel goed, alleen ik vind het wat duur. Sterker nog tis verrekte duur!

Nu zoek ik eigenlijk hier een alternatief voor. Krijt is geen optie ook zelfde effecten als kalk. Hebben jullie goede ervaringen ergens mee?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Kristof » di jul 31, 2007 23:20

Ongebluste kalk en al de varianten die ervan op de markt zijn geven vrij snel schraalheid van de tepelhuid waardoor de natuurlijke waslaag van de huid wordt aangetast.
In dezelfde categorie zijn er enkele strooimiddelen op de markt op basis van fosfaten of chloriden.
Veel van deze producten zijn zeker effectief tegen bacteriën en meer doch ze zijn minstens even effectief tegen de natuurlijke flora die zich rond een tepel/slotgat dient te bevinden.

Naast deze gebruikelijke poeders zijn er middelen beschikbaar op basis van enzymen en/of bacteriën die geen ontsmettende eigenschap hebben doch ervoor zorgen dat het beschikbare organische materiaal op het ligbed minder benutbaar is voor schadelijke omgevingsbacteriën.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Kristof » di jul 31, 2007 23:26

Over het nut van zaagsel heb ik trouwens hier en daar ook mijn twijfels.
Voor alle duidelijkheid: die twijfel slaat vnl toe in bepaalde types ligboxen en bij bepaalde zaagselkwaliteit en is niet te veralgemenen.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Berichtdoor spieker » di jul 31, 2007 23:54

Denk niet dat Delaval dat spul zelf produceerd, mss kun je het onder een andere naam goeiekoper krijgen.

Als iets je goed bevalt, dan valt t vaak niet mee om iets te vinden wat net zo goed is maar goedkoper...daarom zijn wij er helemaal mee gestopt...gebruikten stalosan.
spieker

Interesses: koeien

Berichtdoor Kristof » di jul 31, 2007 23:56

Gestopt en minder resultaat of niet?
Kristof

Berichtdoor spieker » wo aug 01, 2007 00:14

Nee niet echt, zijn wel meer zaagsel gaan strooien en later koolzaadstro.
spieker

Interesses: koeien

Berichtdoor Vie » wo aug 01, 2007 04:07

Geen kalk in de boxen :idea: :!:

Wel eens geprobeerd zonder? Zelfde verhaaltje als met dippen. Op dit bedrijf werd gedipt en veel kalk gestrooid. Vanaf dag 1 er mee op gehouden, celgetal bleeft op t zelfde niveau, en dit jaar nog maar 3 mastitisgevallen behandeld. Probeer het eens :idea:
Vie

Berichtdoor ngrootoonk » wo aug 01, 2007 10:18

Heb laatst gehoord dat kalk juist een verzachtende werking had voor de spenen.. maar dit is dus onzin :?:
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor boer pieter » wo aug 01, 2007 16:05

wij hebben het ook geprobeerd maar had veek koeien met open plekken op het bil volgens de geleerde heren kwam het van het dat spul nu gebruik ik alleen nog zaagsel maar moet helaas zeggen dat er nog steeds kale plekken komen hakken billen :cry: ik weet niet waar het van komt maar is wel zeer lastig
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » wo aug 01, 2007 20:38

kristof kun je misschien ook aangeven wat WEL goed is?
Sander

Berichtdoor Koets » wo aug 01, 2007 20:40

en wat voor dipmiddel gebruik je dan Sanderitus?? :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Sander » wo aug 01, 2007 20:52

ook een machtig dure van delaval
Sander

Berichtdoor Koets » wo aug 01, 2007 20:55

hmm...wij hebben ook kalk im boxen; en gebruiken 4XLA van Heemskerk....speentjes zijn puntgaaf :yes:

Dus misschien issut een idee om van dip te wisselen...het dure strooigoed van Sinterlaval de deur uit te kicken en gewoon weer kalk te gaan gebruiken.. :idea:

oh ja; 4XLA is ook niet gratis... :wink:
Koets

Berichtdoor Corjan » wo aug 01, 2007 21:10

Gebruik ZAND met een hoog kalk gehalte bevalt SUPER 8) Hier zijn de slotgaten heel mooi, maar dat komt omdat mijn fulltime melkers geen speen te lang blind melkt :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Koets » wo aug 01, 2007 21:12

ZAND???...hmmm...dat gaat overal in- en tussen zitten....zelfs tussen reacties van forummers :lol:
Koets

Volgende

Keer terug naar Koe en stal