vervanger voor kalk in boxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » vr aug 10, 2007 18:53

ngrootoonk schreef:Nou waarom willen ze een landelijk ureum gemiddelde van 22 hebben....

:roll: ....dju, mot ik nog 4 punten omhoog... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koets » vr aug 10, 2007 20:35

kom kom, dat kleine beetje kalk in de boxen verhoogt de uitstoot van ammoniak echt niet noemenswaardig :no: Beetje vergezocht allemaal, Grote Oonk :yes:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Sander » za sep 01, 2007 10:59

duur spul van delaval de deur uit en strooi nu alleen op melkplekken dolokal. Doordat ik niet elke box instrooi met kalk en een goede dip heb, denk ik dat het met verschraling wel mee valt.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » zo jan 13, 2008 11:23

was beter dolokal of krijt in de boxen?
Sander

Berichtdoor Erik S. » zo jan 13, 2008 12:43

weet niet wat dolokal is maar op zakjes bij ons staat supercalco 90 ofzo

1 a 2 x in de week in alle boxen smijten, ook bij close-up groep!!

verschaling in de spenen constateer ik niet echt, ze komen rustig binnen met de speentjes wit van de kalk :lol:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Re: vervanger voor kalk in boxen

Berichtdoor Dolph » zo apr 05, 2009 12:07

Voor degenen die krijt / kalk / of whatever in de boxen strooien, hoe doen jullie dit? :?:

1 x per dag beetje op de natte plekken of paar keer in de week en dan wat meer voorin de boxen misschien of misschien tegelijk als je ook zaagsel in de boxen strooi :?:
Dolph

Interesses: ja

Berichtdoor Mario » zo apr 05, 2009 16:15

Een hele goede vervanger voor kalk in de boxen is: Para formaline. Is formaline in poeder vorm. Wordt veel gebruikt in de kippen industrie om kippen stallen te ontsmetten. In aanraking met vocht ontstaat er formaline gas. Dood alles behalve de koe. Twee keer in de week een theelepeltje per ligbox en je mastitis probleem is opgelost.
Mario

Interesses: Koeien

Berichtdoor Henk » zo apr 05, 2009 16:51

Mario schreef:Een hele goede vervanger voor kalk in de boxen is: Para formaline. Is formaline in poeder vorm. Wordt veel gebruikt in de kippen industrie om kippen stallen te ontsmetten. In aanraking met vocht ontstaat er formaline gas. Dood alles behalve de koe. Twee keer in de week een theelepeltje per ligbox en je mastitis probleem is opgelost.

En dat use je uiteraard met een gelaatsmasker avec zuurstofflessen on your back :?:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor Mario » zo apr 05, 2009 17:04

Henk schreef:
Mario schreef:Een hele goede vervanger voor kalk in de boxen is: Para formaline. Is formaline in poeder vorm. Wordt veel gebruikt in de kippen industrie om kippen stallen te ontsmetten. In aanraking met vocht ontstaat er formaline gas. Dood alles behalve de koe. Twee keer in de week een theelepeltje per ligbox en je mastitis probleem is opgelost.

En dat use je uiteraard met een gelaatsmasker avec zuurstofflessen on your back :?:

Een paar handschoenen en een mondkapje (moet je ook gebruiken met kalk). Meestal ruik je geneens een formaline lucht, enik ook niet over kilo's per ligplaats. Ik heb zand in de boxen op dit moment. Voorheen gebruikte ik gedeeltelijk zaagsel. Toen HAD ik deze methode nodig.
Mario

Interesses: Koeien

Berichtdoor Guus J » zo apr 05, 2009 17:18

wij hebben nou vort van die andere kalk.. nie meer die spierwitte, maar meer bruine kalk... stuift 10000x minder erg! bevalt goed :yes: dus tot nu toe zoek ik geen vervanger :no:
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Sander » zo apr 05, 2009 22:17

Dolph schreef:Voor degenen die krijt / kalk / of whatever in de boxen strooien, hoe doen jullie dit? :?:

1 x per dag beetje op de natte plekken of paar keer in de week en dan wat meer voorin de boxen misschien of misschien tegelijk als je ook zaagsel in de boxen strooi :?:

strooi nog steeds dolokal supra (zonder mondkapje :roll: ), 2 maal daags op de natte schoongekrabte plekken, daarna loop ik der met zaagsel bij langs.
Sander

Berichtdoor Henk » ma apr 06, 2009 09:38

Mario schreef:
Henk schreef:En dat use je uiteraard met een gelaatsmasker avec zuurstofflessen on your back :?:

Een paar handschoenen en een mondkapje (moet je ook gebruiken met kalk).

Uiteraard een kontmapje bij kalk ja.... (y) :yes:

Henk

Berichtdoor boer pieter » ma apr 06, 2009 10:54

wij strooien gewoon zaagsel in de boxen waarom al dat geneuzel met kalk ed alleen maar weer werk gewoon goed schoon houden moet toch meer als genoeg zijn :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor martin b » ma apr 06, 2009 13:08

Als er iets verschralend werkt, dan is dat wel dolokal :cry: Heb in verleden ook bij onze loonwerker gewerkt en toen ook nogal wat dolokal gestrooid. Altijd schrale handen, haren die zo hard vande kalk werden dat je ze haast kon breken. De kalk is zo fijn, kruipt overal tussen door waar ook maar een gaatje is. op die manier een tandwielkast vd strooier kapot gehad, Was kalk in gekomen :arrow: vet weggevreten :arrow: tandwielen waren vort rond :!: :!: :!:

Zonne vuiligheid komt bij ons niet in de boxen :no:
martin b

Berichtdoor Sander » ma apr 13, 2009 23:33

martin b schreef:Als er iets verschralend werkt, dan is dat wel dolokal :cry: Heb in verleden ook bij onze loonwerker gewerkt en toen ook nogal wat dolokal gestrooid. Altijd schrale handen, haren die zo hard vande kalk werden dat je ze haast kon breken. De kalk is zo fijn, kruipt overal tussen door waar ook maar een gaatje is. op die manier een tandwielkast vd strooier kapot gehad, Was kalk in gekomen :arrow: vet weggevreten :arrow: tandwielen waren vort rond :!: :!: :!:

Zonne vuiligheid komt bij ons niet in de boxen :no:

martin en henk:
ik herken dit niet. strooi 2 maal daags dolokal supra in de boxen dan zou ik toch geen handen meer over hebben? en verder een mondkapje? weet niet van voor kalkzooi jullie gebruiken maar dat supra stuift voor geen meter. daarnaast is 2 maal per week een dikke laag kalk in de boxen veel slechter voor de spenen als 2 maal daags alleen op natte plekken.
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal