Jongvee en Melkvee onder 1 dak?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Jongvee en Melkvee onder 1 dak?

Berichtdoor Koets » zo aug 26, 2007 19:35

Wat vinden jullie van een stal waarbij het melkvee en jongvee onder 1 dak gehuisvest wordt??
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor auke » zo aug 26, 2007 20:10

lekker makkelijk en overzichtelijk. Als je geen groot bedrijf hebt ws ook de goedkoopste oplossing want bouwen voor 40 stuks jongvee is erg duur
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor pieterv » zo aug 26, 2007 21:20

Melkvee en jongvee zitten bij mij onder 1 dak en ben er nie van overtuigd dat dit de beste oplossing is! :no: Is idd overzichtelijk om zo te werk te gaan! Maar is een oudere stal en de verluchting is nie super optimaal! :roll: Wa dak ook zie in de jongere kalveren tussen 5 en 10 maand dak vaak last heb van zware hoest en longontsteking omdat de zijkanten van de stal waar deze gehuisvest worden erg laag is! In de winter slaat de damp tegen de plafond boven deze kalfkes. Is nie goed! Maar gelukkig komt der betering in! Momenteel wordt er een loods opgetrokken van 30 op 50 meter en de ene kant zal voorzien worden om mijn jongvee te huisvesten. Boxen van 5 diep en 8 breed. Ook de droge koeien zullen daar dan in verblijven. Alles op stro!
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Koets » zo aug 26, 2007 21:36

Pieter, die zware hoest heeft dus te maken met je slechte ventilatie....ik wou het hier graag hebben over het principe van de ''all-in-1 stal''' :idea:
maw; zou het bij jou wel functioneren indien je ene goede ventilatie had? :?:
Koets

Berichtdoor pieterv » zo aug 26, 2007 21:53

Moest er een goede ventilatie zijn dan zou het wel lukken :yes: DAAR ben ik dus wel zeker van! Het jongvee dat boven de 11 maanden is zit dan op roosters ingedeeld in groepjes van een 10-tal pinken. Die stal is recentst aan de andere stal bijgebouwd (ik denk een jaar of 10 terug) Daar lukt het wel goed om dit jongvee op te fokken. Geen problemen met hoest en dergelijke! Maar ik weet niet moest ik een nieuwe stal zetten binnen enkele jaren of ik dan nog steeds het jongvee onder 1 dak zou steken met het melkvee?! Ik denk het eerlijk gezegd niet. Kwestie van gezondheid. De toekomst heeft raad maar zou graag doorgroeien de volgende 5-10 jaar naar een 200 melkkoei! :idea:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor boer pieter » ma aug 27, 2007 09:19

ik heb ook alles onder een dak en zou nooit weer anders willen :lol:
en als je zo als mij een automatisch voer systeem hebt dan is het ook wel zo handig
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor ngrootoonk » ma aug 27, 2007 10:21

Denk dat dit niet de perfecte oplossing is.Op sommige bedrijven is het niet anders maar ben wel voorstander van (jong)jongvee en melkkoeien apart. Boven de 5 maand zal het minder problemen geven maar het jongere jongvee doet het minder in de nieuwe stallen van tegenwoordig (wanden open etc.).
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Geitenboer » ma aug 27, 2007 20:56

Alles onder een dak is echt ideaal !!! Altijd bij bouw rekening houden op evt. uitbreidingen.
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor Henk » di aug 28, 2007 09:02

Werden die 'allesineenstallen' op forumdag al niet schertsend 'DLV stalletjes' genoemd :?: :wink:

Op mn vorige bedrijf ha'k 3 stallen; 1tje tot 9 maand, 1tje van 9 mnd tot 2 jaar en een koeienstal; ideaal voor een goede klimaatbeheersing :D

Hiero ha'k geen cent te makken en werd al het jongvee onder 1 dak gefrot, behalve die van 0-2 weken. Punt is gewoon dat zukke stallen te koud zijn voor mokken van 2 weken tot een paar maand :cry:

Ligt tuurlijk aan je bedrijfsomvang maar assik jouw was Koets zouw ik een stal zetten voor 100 koei waarin dan maar voorlopig kalfvaarzen en pinken ook onderdak kunnen vinden.
Kleiner jongvee in een event. bestaande loopstal, zodat hoenneer je de koeienstal vol koeien douwt je dr een nieuwe jv stal neffe zet :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Gerrit » di aug 28, 2007 10:36

Henk schreef: Punt is gewoon dat zukke stallen te koud zijn voor mokken van 2 weken tot een paar maand :cry:

Temperatuur is geen probleem, maar de luchtverplaatsing/ tocht doen die kleine klongels de das om. :yes:
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Koets » di aug 28, 2007 12:16

Henk schreef:
Ligt tuurlijk aan je bedrijfsomvang maar assik jouw was Koets zouw ik een stal zetten voor 100 koei waarin dan maar voorlopig kalfvaarzen en pinken ook onderdak kunnen vinden.
Kleiner jongvee in een event. bestaande loopstal, zodat hoenneer je de koeienstal vol koeien douwt je dr een nieuwe jv stal neffe zet :idea:

:shock: Crisis :shock: lijkt of je gedachten kunt lezen :shock: :lol:
Koets

Berichtdoor Henk » di aug 28, 2007 14:44

Koets schreef:
:shock: Crisis :shock: lijkt of je gedachten kunt lezen :shock: :lol:

:wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » di aug 28, 2007 16:36

Gerrit schreef:
Henk schreef: Punt is gewoon dat zukke stallen te koud zijn voor mokken van 2 weken tot een paar maand :cry:

Temperatuur is geen probleem, maar de luchtverplaatsing/ tocht doen die kleine klongels de das om. :yes:

Jip, heb vorig jaar een zijl in de open front laten plaatsen omdat het daar ook gewoon -25 werd met soms de wind er in. Stomme fout dus want toen begon de ellende :evil:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor van wijk » di aug 28, 2007 22:30

Wij lopen hier vanuit het woonhuis via de garage naar de stal, alle vee zit onder 1 dak, t zal best nadelen hebben maar tis wel comfortabel. s Winters merken we pas wat voor weer het is als we na het melken de krant uit de brievenbus gaan halen :D
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor siegfried » di aug 28, 2007 22:41

De beste jongveestal is volgens mij de buitenlucht,alle pinken ouder dan tien maand gewoon de wei op :!: zomer of winter,speelt geen rol,hebben aJlleen maar een schuilhok,gaat heel goed zijn praktisch nooit ziek :!:
Je moet ze natuurlijk wel genoeg te vreten geven in de winter :D :D
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Volgende

Keer terug naar Koe en stal