Verlichting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Verlichting

Berichtdoor melker » di jul 16, 2013 09:04

Dat vind ik ook, bij geel licht krijgt mest en voer dezelfde kleur. We hebben hier nu alles wat er op lichtgebied is wel in diverse stallen. Ca.200 tl-leds, wanneer hoog genoeg goed licht maar er is wel eens 1 kapot :cry: in nieuwe melkstal 2 rijen hf-tl mooi licht moet wel toegeven dat Laval mensen nog wat onverklaarbare storingen moeten oplossen en daarbij ook al naar de hf-tl kijken :| De Laval led lampen geven mooi licht, extreem lange levensduur, dimbaar met garantie en geen lux verlies over 10 jaar. Zijn wel duur maar bij genoemde(ca 160m2) opstelling concurerend en milieuvriendelijker.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » di jul 16, 2013 13:28

GerbertAM schreef:Mijn idee: ten alle tijde WIT licht. bij geel heb ik het idee dat het de boel "verdoezeld"

Agree :yes: Met dat geel/oranje licht ken je amper de kleur van de koeien herkennen, laat staan de rest.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jonathan » za dec 21, 2013 12:24

Hoe gaat het ondertussen met de verlichting bij jullie?
Wij zijn niet tevreden over LED-TL's, gaan sneller stuk dan gewone TL's!
Wat zijn ondertussen de ervaringen van inductieverlichting en de delaval-LED's? Zijn de gebruikers nog steeds tevreden of zijn er hiervan ook al lampen die het begeven hebben?
jonathan

Beroep: landbouwer

Berichtdoor melker » za dec 21, 2013 13:37

Hier branden in oude stallen nog ca 100 led-tl, nu ca 4 jaar en 6 defect is ook 1 van de redenen om voor de Laval -ledlampen te kiezen met 5 jaar garantie. Die branden nu half jaar en voldoen goed, ook op dimstand nog mooi licht. Prijs is inmiddels wel flink gezakt dus kunnen nog eerder uit :yes:
melker

Berichtdoor gary » zo dec 22, 2013 15:05

Hoeveel van die Delaval led moeten er de m2 in?
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor nestor973 » zo dec 22, 2013 16:11

Momenteel is een lichtplan in opbouw voor magneet inductie lampen. Gewone TL's zijn natuurlijk
wel een pak goedkoper maar dan moet je der zoveel in hangen dat er altijd wel eentje zal stuk zijn.
En aan die hoogte is het altijd sukkelen om der bij te raken.

Agrilight zie ik ook niet zo goed zitten om dat die gewoon teveel verbruiken (400w :shock: ) en als
ze eenmaal uit zijn is het voor een paar minuten afgelopen (n) Magneet inductielampen blijken
aan 250w hetzelfde lichtvermogen te hebben als een metaalhalide van 400w (y) en claimen ook
een langere levensduur. Ze starten ook meteen en zijn dimbaar. Snap dan wel niet waarom der
hier nog geen stallen zijn met deze armaturen, het zal wel weer te mooi zijn om waar te zijn ? :mrgreen: :x

Komende weken krijg ik een testarmatuur die ik even in de loods of stal kan ophangen om te zien
hoe dit werkt.

Afbeelding
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor melker » zo dec 22, 2013 23:30

En wat kosten deze? De leds van 145W zag ik staan voor rond de 400 en zijn stuk compacter.
melker

Berichtdoor nestor973 » ma dec 23, 2013 09:34

395 excl . LED vind ik persoonlijk wat tegenvallen. Als je der naar kijkt lijkt het alsof die enorm veel
licht opbrengen, maar daar blijft aan de grond precies weinig van over :shock: :shock:
nestor973

Berichtdoor Henk » ma dec 23, 2013 13:49

nestor973 schreef:395 excl . LED vind ik persoonlijk wat tegenvallen. Als je der naar kijkt lijkt het alsof die enorm veel
licht opbrengen, maar daar blijft aan de grond precies weinig van over :shock: :shock:

Stal weet ik niet maar op mn laatste slepper zit ook LED verlichting en die werklampen geven bakken meer licht dan halogeen.
Vind wel dat ze het licht minder 'verstrooien' of mss lijkt dat omdat ze zo fel zijn...

Henk

Berichtdoor melkchauffeur » ma dec 23, 2013 15:02

Die ervaring hebben wij ook met de werklampen op de oplegger. Fel licht, maar erg geconcentreerde bundel en daardoor niet altijd het gevoel van 'veel licht'. De LED TL-lampen die meer en meer in tanklokalen komen te hangen geven erg beroerd onrustig licht. Het enige voordeel is dat je direct licht hebt en niet hoeft te wachten tot de starter er een keer zin in heeft. :D
Er zit verschil tussen gelijk HEBBEN en gelijk KRIJGEN
Afbeelding
melkchauffeur

Beroep: RMO-chauffeur
Interesses: zeer divers

Berichtdoor nestor973 » ma dec 23, 2013 17:12

Henk schreef:
nestor973 schreef:395 excl . LED vind ik persoonlijk wat tegenvallen. Als je der naar kijkt lijkt het alsof die enorm veel

Stal weet ik niet maar op mn laatste slepper zit ook LED verlichting en die werklampen geven bakken meer licht dan halogeen.
Vind wel dat ze het licht minder 'verstrooien' of mss lijkt dat omdat ze zo fel zijn...

Denk dat het op de trekker Xenon lichten zijn Henk en geen LED?
nestor973

Berichtdoor Henk » ma dec 23, 2013 17:29

nestor973 schreef:
Henk schreef:

Denk dat het op de trekker Xenon lichten zijn Henk en geen LED?

Zijn de werklampen he :yes: en da's volgens mij LED :yes: Allemaal van die kleine lichtnoppies in een cirkeltje in elke lamp.
Straatverlichting is gewoon Halogeen.

Henk

Berichtdoor nestor973 » ma dec 23, 2013 18:16

Dan is het LED ja (y) :yes:
nestor973

Berichtdoor arnoud » ma dec 23, 2013 23:28

ik heb 1 jaar geleden 1 schijnwerpertje met 4leds achterop mijn mini shoveltie gezet en voor zat 1 normale
toen een bult meer licht achter
nu voor meer licht (lampen zijn schoon en alle 4 leds doen t nog geloof ik)
achter zie je geen lichtkegel meer (n)
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » wo dec 25, 2013 02:59

hier sinds 3 jaar gele agrilights en dik tevreden over, de witte geven te fel licht waar ik zere kop van krijg en nog andere
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal