Verlichting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Robbert » vr okt 05, 2007 12:27

van wijk schreef:Nog wat over die Natriumlampen: De kassentuinders moeten zoveel uur per nacht zn kassen afschermen omdat het anders elke avond volle maan lijkt.
Nou heeft een buurman een nieuwe stal met hoge open kant en gele natriumlampen: en die is lichter dan de kas die er langs staat. Binnenkort zal daar wel een ambtelijke beschikking komen dat de stal afgeschermd moet worden van 2000 tot 2400 uur.

Kom je tenminste ook nog eens aan die 8 uur donker. :D geen probleem dus. Uit die lichten :!: :!:
Robbert

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Meerdere

Berichtdoor nestor0973 » ma dec 10, 2007 22:20

Ik heb me (via ebay!) 6x 250w Metaal halide lampen gehangen, in het midden van de nok (ok , iets uit het midden dan) ±6m hoog, geschakeld volgens een 16u licht/8u donker schema. Armaturen waren stukken goedkoper dan van agrilicht of dergelijk (zo'n 1/3e van de prijs, jawel) en de besturingskast bouwde ik ook zelf met schakelklok, en schermschakelaar met vertrager. Kostte in totaal 900€. Alles wel zelf gehangen, natuurlijk. :roll:

en een STOOT licht geven die !! :!: :!:
nestor0973

Berichtdoor grotehar » di dec 25, 2007 20:24

Henk schreef:
spieker schreef:Hier ´s nachts 1 dubbele bij de koeien en 1 enkele boven de afkalfstal...je kan idd geloof ik nog wat besparen henk...

Klopt helemaal :oops: :oops: :oops: Ga dr aan werken ook :!:

Henk, en wat is het geworden? Al besparingen gerealiseerd of is alles toch bij het oude gebleven ?
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor Henk » di dec 25, 2007 20:40

:oops: :oops: :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

verlichting

Berichtdoor J.Abbink » wo dec 26, 2007 19:01

Heb nu HF TL lampen( Disano 921) in de stal hangen voldoen prima ( 2*58watt)
Dit 2 of 3 per spantvak boven de voergang heb ik ze aan een oude buis hangen op 4.5 mtr hoogte.
Worden geschakelt door een sensor en een tijdklok, nooit geen geklooi meer van vergeten de verlichting aan te doen.
J.Abbink

Berichtdoor van wijk » ma dec 31, 2007 11:12

Ook eens wat geinvesteerd: t zijn oranje agrilights geworden. Ben gaan kijken bij wat stallen en die kleur valt best mee. Alleen de overgang naar witter TL licht in de melkstal zal wel wennen zijn.
ALs nachtlicht komen er rode lampjes van 9 Watt. ( ja ik weet het,,,,,,, op de Zeedijk....)
Alleen die monteurs hebben het zo druk tegenwoordig en ik maak zelf helemaal niks meer. Dus er is nog niks gemaakt.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor auke » ma dec 31, 2007 12:23

van wijk schreef:ALs nachtlicht komen er rode lampjes van 9 Watt. ( ja ik weet het,,,,,,, op de Zeedijk....)
.

ach je woont toch in de Bommelerwaard :arrow: zal het wel meevallen denk ik
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Erik S. » ma dec 31, 2007 12:38

van wijk schreef:Ook eens wat geinvesteerd: t zijn oranje agrilights geworden. Ben gaan kijken bij wat stallen en die kleur valt best mee. Alleen de overgang naar witter TL licht in de melkstal zal wel wennen zijn.
ALs nachtlicht komen er rode lampjes van 9 Watt. ( ja ik weet het,,,,,,, op de Zeedijk....)
Alleen die monteurs hebben het zo druk tegenwoordig en ik maak zelf helemaal niks meer. Dus er is nog niks gemaakt.

ben benieuwd wat je ervaring gaat worden met die rode lampjes, hebben zelf ook die oranje agrilights maar als nachtlampen gewoon de tl's die we altijd al hadden als nachtlamp, suboptimaal maar anders kost geld ;)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Robbert » ma dec 31, 2007 13:34

Heb hier nu in de nieuwe stal verlichting van Hagro hangen, zelfde als agrilight alleen dan RVS. Gekozen voor de Gele variant, (Natrium dus)
(zit een lichtbron van Philips in.)

totaal 18 stuks in de stal van 58 bij 26 meter. (kom overal zo'n beetje op 150 lux.)

Voor snachts 10 stuks agrilight rode zetpillen aan de gording.
Was eerst bang dat geel licht irritant zou zijn aan de ogen, maar dat is juist niet het geval. Proefopstelling gemaakt, aan de ene kant geel en ander kant wit. (dit is vele malen fletser aan de ogen.) Dat witte reflecteerd zelfs vanaf de grond en is een stuk minder lux. 100 om 150 onder de lamp. Ook de delaval getest maar vond ook die erg verblindend, plus het licht word minder verspreid waardoor meer bundels.

Ervaring over wat er nu hangt:

Heerlijk licht in de stal met toch heel goed onderscheid te kunnen maken tussen vloeistoffen. Heel zacht aan de ogen (bij ons went het snel) Door de hoeveelheid lijkt het bijna wit.

Na 11 uur s avonds schakelen de pl's in. Deze geven de stal een rode gloed. Vanaf de voergang kan je de koeien goed bekijken en tevens de nummers aflezen.

Dit geheel loopt via een schakelkast door de instalateur gemaakt. Ook de natrium wordt in meerdere keren aan en uit. Hierdoor wordt het mooi opgebouwd. (en geen omkijken meer naar)

Het enige nadeel is:

Stroomverbruik, maar we hopen door het gemak en plezier wat je er van hebt toch snel te vergeten. (misschien is het voor de koeien beter maar die conclusie kan ik na 2 weken gebruik nog niet trekken)
Robbert

Berichtdoor Erik S. » ma dec 31, 2007 20:16

de mensen met een uitgebreid licht plan hier:

Bij agrilights adviseren ze 150 lux, weet andere die zeggen 200 lux, wat was bij jullie het advies en vooral heb je het opgevolgd, zo ja dus ook in de uiterste hoeken van de stal de benodigde hoeveelheid lux??

ben benieuwd
Erik S.

Berichtdoor van wijk » ma dec 31, 2007 20:22

Lichtplan.....Bij de buurman hangt er om de vijf meter een lamp, en dat is net zo licht als de bloemenkas die daar weer naast staat. Dus dat lijkt wel goed.
Dat van die luxen zal ik later eens voor je nakijken.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Robbert » wo jan 02, 2008 15:13

Is zeer afhankelijk van hoe je de luxmeter houdt, tenopzichte van de lamp. Op een gegeven moment moet je de lampen in een opstelling hangen wat netjes lijkt. Dit kan om de 5 meter, bij ons 2+2 rij aan beide kanten boven de binnen box 1 (dus 2 per spantvak, aan de gording netjes in de midden op zo'n 5 meter boven het boxdek. Onze spanten staan niet op 5 meter, maar aangepast aan de inrichting (kv box, waterbak etc. ) sommigen dus op 5.70 en andere op 4 meter. Zo heb je ook minste schaduw van de steunpalen. En het lijkt netjes symetrisch

we hebben nu in de box voorin zo'n 150 lux. Houd je de luxmeter een meter hoger bij de lamp wordt het alweer meer........

wat het beste is??.........

kan ik hier ook foto's plaatsen?? Zo ja hoe werkt dat?
Robbert

Berichtdoor Erik S. » wo jan 02, 2008 20:07

Robbert schreef:Is zeer afhankelijk van hoe je de luxmeter houdt, tenopzichte van de lamp. Op een gegeven moment moet je de lampen in een opstelling hangen wat netjes lijkt. Dit kan om de 5 meter, bij ons 2+2 rij aan beide kanten boven de binnen box 1 (dus 2 per spantvak, aan de gording netjes in de midden op zo'n 5 meter boven het boxdek. Onze spanten staan niet op 5 meter, maar aangepast aan de inrichting (kv box, waterbak etc. ) sommigen dus op 5.70 en andere op 4 meter. Zo heb je ook minste schaduw van de steunpalen. En het lijkt netjes symetrisch

we hebben nu in de box voorin zo'n 150 lux. Houd je de luxmeter een meter hoger bij de lamp wordt het alweer meer........
wat het beste is??.........

kan ik hier ook foto's plaatsen?? Zo ja hoe werkt dat?

en hier doelde ik op, het is niet fatsoenlijk te meten, pas het goed in de stal en doe geen moeite om persé die aantallen lux te willen halen.
De onderzoeken die er na gedaan zijn komen wel tot een concrete conclusie dat meer licht heeft positief effect echter die normen komen mijns inziens nog steeds beetje uit de lucht vallen
Erik S.

Berichtdoor ngrootoonk » wo jan 02, 2008 20:14

Misschien heeft iemand hier wat aan:

http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1693688.pdf
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor nestor0973 » do jan 03, 2008 16:04

Ik vond dat gele licht toch wel wennen, en koos daarom voor de witlicht lampen (metaalhalide). Ik dacht dat de natrium lampen een langere levensduur hadden ?

Nu, ze hangen er nu een tijd in en je wil gewoon niet meer terug naar TL's. of je moet er een heleboel hangen :!:
nestor0973

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal