stalverlichting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Berichtdoor bjentsje » vr dec 15, 2006 11:42

Sander schreef:Ik geloof niets van die productiestijging. Las onlangs in melkveebedrijf ook zo'n warrig verhaal. Kan wel stijgen tot 15% extra melk. Kan ook niet natuurlijk. Allemaal onzin naar mijn mening. Bij ons gewoon tl. Heb der een paar jaar geleden extra bij laten hangen. Der hangen nu 8 boven 60 boxen. Kan elk zaagselkruimeltje in elke box prima zien.

heel knap!!! nu eens een keertje een paar natriumlampen in je stal hangen..... gaat een wereld voor je open........
wel eens met een luxmeter door de stal geweest??? voor de leuk eens doen. ga je jezelf mischien toch eens achter de oren krabben. ps heb je toedertijd ook gerekend met stroomverbruik???
geld maakt geld
bjentsje

Beroep: melkveehouder
Interesses: veefokkerij

Berichtdoor ngrootoonk » di dec 26, 2006 22:24

Het maakt niks uit welke verlichting je plaatst in een stal, als je maar aan de hoeveelheid van 150 lux komt. Met de gewone TL verlichting heb je veel meer lampen nodig dan met de natrium of magnesium lampen. Tl verlichting vermindert snel in lichtsterkte wanneer de lampen smerig worden, dus het vraagt meer arbeid, je moet deze lampen vaker vervangen en schoonmaken. Uit onderzoek is gebleken dat een koe 2 kg ds meer op neemt met een lichtsterkte van 150 lux of meer, nou reken dan maar uit wat deze lampen op leveren. Een nadeel vindt ik aan de natriumlampen dat de koenummers met het oranje licht moeilijker te zien zijn. Tip: hang boven het afkalfhok een magnesiumlamp want met wit licht is het prettiger werken, keizersnede enz.
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor jurjen » wo dec 27, 2006 00:00

:D zonlicht 8) na melken brengt 1 tl nog licht in de duisternis ook met kerst of zou een kerstboom met :idea: :idea: :idea: :idea: op de voergang moeten plaatsen 8)
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor harm » do feb 01, 2007 22:54

Wie heeft hier een makkelijke methode om de lampen in de nok te vervangen. Ik hoorde van iemand die had alles aan een lier zodat de lampen allemaal naar beneden gaan en je ze er zo uit kunt draaien zonder capriolen op een ladder
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor klaas m » do feb 01, 2007 23:03

we hebben hier a-symetrische lampen hangen,die plaats je langs de onderkant van de kap en schijnen naar binnen.voordeel is dat je er later makkelijk bij kan bij vervangen/schoon maken
klaas m

Berichtdoor Henk » vr feb 02, 2007 09:42

harm schreef:Wie heeft hier een makkelijke methode om de lampen in de nok te vervangen. Ik hoorde van iemand die had alles aan een lier zodat de lampen allemaal naar beneden gaan en je ze er zo uit kunt draaien zonder capriolen op een ladder

Lampen horen eigenlijk niet in de nok thuis :? Koeien staan immers maar tot max. 2 mtr boven de roosters. Heb ik geen lampie nodig op 10-12 mtr erboven... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » vr feb 02, 2007 20:48

Henk is qua verlichting duidelijk niet van deze tijd :D :D Om een lamp voldoende breed te kunnen laten schijnen moet ie gewoon hoog hangen. :idea: :idea: :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » za feb 03, 2007 11:28

Hans van Bergen schreef:Henk is qua verlichting duidelijk niet van deze tijd :D :D Om een lamp voldoende breed te kunnen laten schijnen moet ie gewoon hoog hangen. :idea: :idea: :idea:

En wil je veel licht op de werkplek hebben mot ie zo laag mogelijk hangen :idea: In de melkstal hang je de verlichting toch ook zo dicht mogelijk bij de koe ipv ergens boven tegen ut dak :?:

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » za feb 03, 2007 15:56

Henk je bent allang nie meer in ee nieuwe stal geweest geloof ik.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » za feb 03, 2007 18:00

Hans van Bergen schreef:Henk je bent allang nie meer in ee nieuwe stal geweest geloof ik.

Nou, zo oud is de mijne nou ook weer nie... :roll: Khep de lampen op max. 4 mtr hangen; daarboven heb ik nxx te zoeken. En wil ik ze eens poetsen zet ik iemand in de voorlader met een doek en rijen we mooi de hele rits na :D

Henk

Berichtdoor Sander » zo feb 04, 2007 15:01

Henk je moet natriumlampen hebben tegenwoordig. Das vet cool!
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » zo feb 04, 2007 16:31

Sander schreef:Henk je moet natriumlampen hebben tegenwoordig. Das vet cool!

Weet ik wel, en de meesten laten zich ook wel omlullen al ist alleen maar dat je aan de buitenwereld kunt zeggen dat je stoere lampjes hebt :roll:
Nee, ik heb gewoon de ouderwetse degelijke tl-bakken. Ca. 70 dubbele bakken totaal :!: Wasa ff duur als een handvol van die natriumlampen, maar die moes je hoog ophangen voor optimale lichtverspreiding... :? ...Ja hallo :shock: zo hoog gaat mn voorlader niet dus kan ik er never nooit meer bij als er zo'n stoer lampje kapot gaat. Ook vind ik het kleur licht niet prettig van die natriumhandel.... :roll:

Henk

Berichtdoor Koets » zo feb 04, 2007 16:36

Ikzelf schreef in topic "verdiepte zaagselboxen:
Nog leuk detail uit Jos z'n stal: van die mooie kwiklampen, heeft ie aan een kabelsysteem gemaakt, vooor onderhoud kan hij ze zo laten zakken middels een lier..echt praktisch! anders moet ie een hoogwerker oid huren, stal is in de nok dacht ik zo 10 of 11 meter
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » zo feb 04, 2007 16:41

Koets schreef:Ikzelf schreef in topic "verdiepte zaagselboxen:
Nog leuk detail uit Jos z'n stal: van die mooie kwiklampen, heeft ie aan een kabelsysteem gemaakt, vooor onderhoud kan hij ze zo laten zakken middels een lier..echt praktisch! anders moet ie een hoogwerker oid huren, stal is in de nok dacht ik zo 10 of 11 meter

Ach, ook allemaal zo'n heisa :roll: En waar zitten die lieren dan gemonteerd :?: Je hebt vele meters losbungelende stroomkabel overal hangen, anders kan zo'n lamp nooit niet zakken... Na enkele jaren begint de hele reutemeteut ook nog 'ns te rotten waardoor alles naar beneden komt gezeild... :? ....maar tis leuk bedacht :wink:

Henk

Berichtdoor Koets » zo feb 04, 2007 16:45

Begint helemaal niet te rotten!! Heb nog nooit stroomkabel zien rotten! jij wel??? Hij heeft vier lampen achter elkaar, en 1 lier aan de achtergevel. De stroomkabel bungelt echt geen vijf meter naar beneden, gewoon een katrolletje extra, beetje figulieren en je hebt geen last van de kabels. 4 lampen zijn altijd easier te reinigen dan 70 :shock: :shock: TL-bakken!
Ik krijg het gevoel dat je er niet tegen kunt dat jij dat niet bedacht hebt, Henk :lol: :lol: :lol:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal